Britter iFokus

Britter

Läst 55 ggr
Ttak
2023-04-27 21:54
0

Biter i tandköttet - Bettfel?

Min Brittisk korthår är 9 månader och världens bästa! Hon är välmående, äter, växer osv osv. För en vecka sen, när jag borstade hennes tänder, upptäckte jag en lite grop i tandköttet i underkäken. Jag såg snabbt att det var överkäkens kindtand som skapar denna grop. Det ser inte ut som ett sår riktigt men är rött och irriterat.
Jag kontaktade veterinär som efter en snabb kontroll skrev ut metacam i förhoppning att svullnaden ska lägga sig och smärtan bli mindre för min lilla vän.
Men jag har jättedåligt samvete över att hon går runt och har ont 😭
Veterinären och uppfödaren som även hon är veterinär tycker inte man ska göra för drastiska förändringar innan hon vuxit färdigt, utan se om det funkar med bara antiinflammatoriska medel som metacam i 2 v. Steg 2, om det behövs är att slipa på tanden och steg 3 blir att ta bort tanden/delar av tanden.
Jag mår jättedåligt å min katts vägnar. Hon äter som vanligt men är inte lika lekfull. Blir såklart trött av medicinen också.
Nu blev det lite rörigt, men jag skulle hur som helst uppskatta era åsikter för hur ni skulle agera. Ska man avvakta 2 v enligt veterinärens råd, eller ta kontakt och be dem göra steg 2 eller 3 omgående?
Tack på förhand. Lite orolig matte 💕

• Redigerat 2023-04-27 21:55 av Ttak
Vixxen
2023-04-28 00:46
1

Skulle avvakta.

Pyttelite
2023-04-28 06:41
1

Jag tycker att du ska följa uppfödaren och vettens råd.

Katten är inte fördigvuxen än men bra att du håller koll.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.