Britter iFokus

Britter

Etiketthälsa
Läst 965 ggr
Brittmamma
1

Rinnande ögon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihop! :) For en månad sen välkomnade vi in nya familjemedlemmen; 4-månaders unga Bea. Världens smartaste och helt underbar på alla sätt och vis (britter ni vet…). Det är bara det att hon nu börjar tycka att mattens dagliga pillande med hennes ögon är lite lagom kul. Enligt uppfödaren ska ögonen torkas av med bomullstussen doppad i (avsvalnat) kamomillte - dagligen, just för att hon har rinnande ögon. Det var den enda anmärkningen i veterinärbesiktningen vi fick innan köpet men sen stod det inget mer om det och enligt uppfödaren så var det inget "farligt", bara att torka av. Själv har jag inga problem med det men lillan verkar tycka att det är jobbigt - sprattlar och ålar sig och vill bara bort. Jag är jätteförsiktig och bjuder alltid på något litet gott efteråt men vill samtidigt inte skapa något negativt här ("o nej, nu är den där jobbiga människan här igen med sin bomull"). Ibland är det bara genomskinliga tårar, ibland brunt sekret men inget var. Är rinnande ögon vanligt för britter? Blir det nu att torka ögonen resten av hennes liv eller växer hon ur det?

Pyttelite
0

Så roligt att Bea kommit till er. Ni kommer att få en fantastisk tid tillsammans.

Jag undrar lite om ögonproblemen.

Rekommenderade verkligen veterinären att ni skulle använda kamomillte?

Det finns en mängd orsaker till rinnande ögon. Hur var de övriga katterna? Hade de samma problem hos uppfödaren?

Jag skulle boka en tid hos veterinär för att göra en ordentlig utredning och för att veta om det räcker med kamomillte.

Jag skulle också prova att göra rent utan kamomillte för att se att inte det ställer till något.

Här finns lite information från evidensia:

https://evidensia.se/djurvardguiden/ogoninflammation-hos-katt/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Om din katt har rinniga ögon, var i ögonvrårna och/eller röda slemhinnor kring ögonen har den troligen drabbats av någon typ av ögoninflammation.
Pyttelite
0

Här finns oxå information från Agria:

Du kan göra rent din katts ögon med vatten, koksaltlösning eller vanliga rengörande ögondroppar för att spola bort eventuella hårstrån eller främmande föremål som kan irritera ögat och orsaka rinnande ögon.

https://www.agria.se/fraga-veterinaren/katt/ogon/rinnande-ogon/rinnande-ogon/

Brittmamma
1

#2:

Tack för svaret!

Varken kattmamma eller syskonen hade det bekymret. "Deras" veterinär ordinerade inget särskilt, det var uppfödarens tips om det här med te. Jag har faktiskt kört med vanligt (kokt och avsvalnat) vatten senaste veckan, tycker inte märka någon skillnad där. Hört med "vår" veterinär som hade sagt att så länge det inte är någon var eller röda/irriterade slemhinnor är det med största sannolikhet en "barnsjukdom" som bör försvinna när hon är större och tårkanalerna inte är lika trånga. Rådet jag fick av honom var detsamma - torka av (kokt vatten eller saltlösning). Därför undrar jag om det är vanligt förekommande bland britter och om det verkligen "växer bort".

Pyttelite
0

#3: Du verkar vara i goda händer både avseende uppfödare och veterinär.

Jag skulle ta det lugnt och avvakta. En Britt tar 3-4 år på sig att bli färdigvuxen så det finns tid att förändras.

Brittisk korthårig har inga rasspecifika ögonsjukdomar vad jag vet och det är bra att syskon och kattmamma inte haft problem.

Prata med vetten om vilka alternativ det finns om det skulle vara kvar även då hon vuxit färdigt så att du har koll på framtiden och slipper oroas i onödan.

Skriv gärna ner och fota så att du kommer ihåg hur det var över tid.

Man glömmer lätt hur det var när det gått någon tid.

Du får gärna skapa en egen tråd här för Bea så får vi andra följa hennes utveckling men det är inget måste.

https://mybritishshorthair.com/do-british-shorthair-cats-have-eye-problems/

Pedigree cat lovers are often faced with heartache. Many breeds have some genetic issues or may tend to develop physical problems because of their configurations.…
  • Redigerat 2021-04-21 15:28 av Pyttelite
Brittmamma
0

#4: Tack för länken och tipsen! Ska absolut hålla koll och dokumentera!