Britter iFokus

Britter

Etikett: brittsnack
Läst 1453 ggr
[Kavring]
5

Varför Brittiskt kort- eller långhår?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur blev DU fast för Britter? Berätta gärna om detta här!

Jag själv träffade min fasters och farbrors fina Britter när jag var i tonåren. Sötare katter hade man nog aldrig sett. Och när vi själva till slut skaffade raskatt blev det ju utan tvekan en britt!

Nu har vi 2 stycken i hushållet, Fredda (colourpoint) och Bella (brunspotted, på halvfoder).

Att hitta den kattunge vi till slut fastnade för var inte lätt.. Jag letade länge, stod till och med i kö för en annan kull kattungar, men sen ändrade jag och sambon oss… Det kändes helt enkelt rätt när vi såg bilden på Fredda när hon var liten.
Och hon är verkligen helt rätt katt för oss, hon är fantastisk! Hon har inte den bästa kroppen eller typen för att vara britt, men det var inte det viktigaste för oss då.

Den kull vi stod i kö för innan vi ändrade oss har det gått jättebra för på utställningar, de har verkligen blivit jättefina. Ändå ångrar jag mig inte en sekund! 🙂

[Skörbjugg]
4

Det viktigaste är ju som du säger att man trivs med sin katt :) visst är det kul med utställning, men det är ju bara egentligen en liten extra krydda som man inte behöver. De flesta dagarna är det ju trots allt inte utställningar, utan man måste främst se till temperamentet :)

[Kavring]
0

Ja, så är det verkligen. Du sätter pricken över i. 👍

neonatus
0

Jag längtade efter att skaffa katt många år men min lilla lägenhet jag bodde i då kändes inte så optimal så jag väntade. Jag var först inställd på att skaffa en huskatt, jag hade väldigt lite erfarenheter av raskatter. Jag vet att det oftast går väldigt bra att ha huskatter som innekatter men det kändes tryggare att ha lite mer koll på hur temperamentet skulle bli så jag började kolla på raskatter. Jag tycker alla katter är fina men jag var ändå sugen på en korthårig katt, gärna med mönster. Sen var det väl under en av väldigt många googlingar jag såg en bild på en britt och blev totalt förälskad. Det gjorde att jag började läsa väldigt mycket om rasen och kolla på uppfödares hemsidor men nästan inga hade kattungar ute. Sen genom en blocketannons fick jag syn på henne. Hon hade jättesöta syskon med men det var bara henne jag var intresserad av. Vi besökte uppfödarna och hon var helt fantastisk, så nu sitter jag här med en liten svartspotted fluffboll i knät :) Hon är 10.5 månader nu och det har varit fantastiskt att se henne utvecklas. Från början ville hon alltid vara nära men inte direkt sitta i knät, men det ändrades väldigt snabbt och nu är hon hur gosig som helst :)

zaddraya
0

Skaffade en huskatt när jag började plugga 2009. Efter ett tag fick jag för mig att han skulle ha en kompis, och den här gången skulle jag köpa katt på "rätt" sätt, inte bara ta en söt kattunge från en gård. Så jag läste lite om olika raser och kollade vad som fanns inom rimligt avstånd härifrån. Britter fanns det en del, även MCO och skogisar. Valet föll tillslut på britterna och jag tingade en liten, gullig blåpadda i Växjö. Typ och sånt struntade jag i då, fanns varken planer på utställning eller uppfödning. Riga flyttade hit när hon var 12v gammal, och sen var ajg fast. Britterna var min ras!

Utställningstankarna dök väl upp när Riga var runt ett halvår, men det dröjde tills hon var 1,5 år och jag hade skaffat en till britt, Manda (köpt från Rigas uppfödare utan att jag ens hade träffat katten faktiskt), innan det faktiskt blev någon utställning.  Och Riga som jag (och uppfödaren) hade trott skulle gå bäst fick se sig besegrad av lillsyrran som knep NOM första utställningen… Riga var dessutom inte alls bekväm med att ställas ut, så hon fick pensioneras efter fyra utställningar. Manda var coolare och ställs fortfarande ut.

Tankar på uppfödning dök nog upp när Manda var 6-7 månader och uppfödaren undrade om jag kunde tänka mig att ta en kull efter henne. Det blev ingen kull, men det ska bli avel i framtiden. Behöver bara ytterligare en britt som inte är kastrat ;)

[Skörbjugg]
0

#3 Det låter som en väldigt gullig solskenshistoria. Och visst är britten härlig med alla mönster som rasen kan ha ❤️❤️❤️

#4 Så himla kul att vi har så många uppfödningssugna på det här forumet, tycket jag. 😃 Det är så spännande att få "vara med" lite i början och "se" en uppstart av ett katteri. Är det någon gång snart du tänker sätta igång med själva uppfödningen? 🙂

zaddraya
0

#5 Inom 1-3 år. Beror på när det passar med ny katt och när det finns en lämplig kattunge att köpa ;)

[Skörbjugg]
0

Skojigt. :) Har du tänkt satsa på nån speciell färg eller mönster? :)

neonatus
0

#5 Ja verkligen!! Det är en sak jag älskar med brittens utseende (förutom att dom är så otroligt gulliga med sina runda små ansikten), att dom kommer i så många färger och mönster. Vet någon om det finns det någon färg som inte är "tillåten"?

zaddraya
1

#7 Vitfläckar är väl grundtanken. Gärna mönstrade. Men steg är vitfläck i alla fall, solid eller mönstrat ;)

[Skörbjugg]
0

#8 nuförtiden är de mesta tillåtna, kommer inte på någon otillåten på rak arm… :)

[Kavring]
0

#8 Nu i år blev exempelvis olika silverfärger/mönster, golden & vitfläckar tillåtet gällande maskade Britter i FIFe - innan dess var de redan tillåtna i WCF. I stort sett är de flesta färger godkända, det är väl några som inte förekommer på britter.

Exempelvis färgen Amber finns bara hos Norsk skogkatt om jag förstått det rätt - det är en färg som en britt alltså inte kan eller får ha. Se bilder här på amberfärgade skogkatter. En färg som liknar denna är ju golden, som ju är godkänd på britter.

[Skörbjugg]
0

Aha, amber lät lite tjusigt. Men liknar som sagt golden, jao. :)