Hemlösa katters situation
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Såg en video på YouTube som jag vill dela med er. Den visar på konsekvenserna av att ex. inte kastrera sina katter.
Den är både tänkvärd, har bra tips och ringar in problemen som hemlösa katter får utstå.
Åhh, att jag inte har tänkt på att bli kattfadder förrän nu! Bättre sent än aldrig :)
Ja, det finns ju massor av sätt man inte tänker på… Man kan ju bl.a. lämna in kattmat, lådor, sand och annat nödvändigt också.
Jag vet att Föreningen Samvetet gärna tar emot handdesinfektion, hushållspapper och annat sånt där som "personalen" behöver för att kunna ta hand om katterna.
Det är jättefint att katthemmen och volontärer lägger med så mycket tid och engagemang, och väldigt tråkigt att det finns folk som kontinuerligt saboterar detta genom att inte kastrera sina utekatter. :/
Det är ju varken snällt mot volontärer, samhället eller ens katten på individnivå. Det innebär mycket stress och lidande. Fertila hankatter ryker ju oftare ihop än vad kastrerade katter gör, vilket innebär en ökad skaderisk för en utegående fertil hankatt.
Det är inte att vara snäll som man släpper en fertil katt utomhus, jag tycker personligen att det är riktigt oansvarigt. Andra tycker annorlunda, det är tyvärr inte så mycket man kan göra åt den saken utom att ständigt informera om VARFÖR det är bättre med kastration.
Det har du så rätt i