Britter iFokus

Britter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2769 ggr
[Kavring]
6

Kattungetråden 2014

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För er som skall skaffa eller har skaffat kattunge och vill dela med er av förväntningar, bilder, tankar, ge & få tips/råd eller bara prata av er. Tänk på att använda bilder som ni antingen har upphovsrätten till eller tillåtelse att använda! För visst för visst finns det inget roligare än att få en ny vän?!

[Skörbjugg]
1

Åh så luddigt huvud! Jag ska ju snart hämta en selkirk rex!

Yolo91
2

Den 26 ska vi åka och hämta hem vår Mållgan! Som vi har längtat. Precis fått upp  ett Kattens No. 1 klösträd och kattlådan är på plats :)

Mr Raja
5

Och nu på måndag den 20e flyger jag t o r Kallax-Arlanda och hämtar min lillraja! Som jag läntar! Guuuuuuuuuuuuu´ va jag ser fram emot att komma hem med honom.

Han är 11 veckor på fotot (och fyller 13 veckor idag)

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Skörbjugg]
1

#3 Han ser så mysig ut :) Då är det ju verkligen inte långt kvar.

Själv hämtar jag mitt lilla ludd imorgon. Det ska bli så roligt och spännande att lära känna lille Floyd (eller Titch som han heter i stamtavlan). 🥳

[Kavring]
0

#3 Åh vad roligt! Då antar jag att många fler bilder kommer upp inom kort. 😉

#4 Kul! Du får ju visa upp honom här på sajten också, hans pappa är ju ändå britt! ❤️

[Skörbjugg]
1

#5 Det ska jag absolut göra, ingen kommer undan 🤪

[Kavring]
0

Hahaha 😂

[Mustangcab]
1

# 3 En riktig chockladpralin😃

[Skörbjugg]
6

Här är min lille kille! Som sagt en Selkirk rex med en brittpappa eftersom utparningar är tillåtet inom rasen just nu. Han kommer från Qtcats uppfödning precis som Mustangcabs fina Juzzy! :)

[Kavring]
1

Söta lilla gosunge!

[Mustangcab]
2

Åh vad söt och krullig - jag menar gullig❤️Men vilken färg har han?

[Skörbjugg]
0

Tack hörni! Han är lilaspotted :) så himla gullig och försiktig.

[Mustangcab]
1

Åh - det låter lika vackert som det ser ut❤️

Mr Raja
0

Lilaspotted, så läckert!

[Skörbjugg]
3

#14 Ja, det är rätt fint. Han får en lite krämig färg, tycker jag. 🙂

Mr Raja
1

Jättesnygg.

Menar du creme-ig eller krämig förresten?

Typ som lite blåbärskrämig eller nåt :-)

[Skörbjugg]
0

Bådeoch tror jag :)

Yolo91
2

Hämtade hem min underbaring idag :) Mörk bild, men han ser nöjd ut i varje fall!

Mr Raja
0

#18 åååå vad han verkar mysa

[Skörbjugg]
0

#18 han ser verkligen inte ut att ta flytten speciellt hårt :) Roligt att han är hemma, grattis!

Mr Raja
2

Vad har ni för dygnsrytm? Vår är helt ur led. Min och Nevilles alltså.

[Kavring]
1

Båda bebisarna är så himlans gulliga! 😃

Har ni blivit bästa vänner med dem än? ;)

[Mustangcab]
5

Här är Ztilton, som jag hämtade igår. En vit korthårig britt.

Ändrat  stavningendå han önskar ha ett Z i sitt namn som de övriga har😃

[Kavring]
1

#23 Vilken söt. 😍

Mr Raja
1

Sicken sötnos! Vill ha! Är det din kompis vita katt som skulle namnas eller har du köpt en till!?

Yolo91
2

Mållgan och jag sover just nu från 01 - 10 så lite rubbat ät det allt

[Skörbjugg]
1

Vad söt Stilton är! 😍

[Mustangcab]
3

Han är min 😃❤️

[Skörbjugg]
2

#28 Nämen, har du skaffat en till liten sötnos?! Så roligt, grattis!!! 😍

[Mustangcab]
2

# 29 Tack🌺

Yolo91
1

Vakar över matlagningen :)

[Skörbjugg]
1

#31 Naw! Ser ganska avslappnad ut, är han inte sugen på att smaka lite? 😊

Yolo91
1

#32 det där var efter han stått och hoppat på mina ben och tiggt rå kyckling. Men så fick han smaka ost och då blev han nöjd :)

[Skörbjugg]
1

#33 Haha, där ser man 😂

[Mustangcab]
7

Så här ser Ztilton ut när Juzzy kommer in i rummet😃

Mr Raja
1

#35 Men vad tusan - du HAR köpt en till! Vad är det för en kisse!? *nyfiken* Ni fortsätter på Z-temat med Ztilton :-)

#31 ..visst var det 31 Röd katt vaktar mat…

Jättesöt! :-)

[Mustangcab]
1

# 36 Om några dagar ska han få en riktig presentation i min egen tråd. Men just nu så heter han Ztilton och kommer att göra det här hemma då jag inte kan uttala hans rätta namn.😂

[Mustangcab]
7

Ztilton har träffat Juzzy idag också. Juzzy sa som vanlig ingenting utan var bara vänlig så Ztilton glömde bort att vara rädd😃

Så har Mozzan också fått träffa honom och hon sa heller ingenting Ztilton sa desto mer😃Tyvärr inget foto på det.

Aloe.Vera
0

vilken sötis..vad har han för ögonfärg..ser ju nästan blå ut..

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

[Mustangcab]
2

Nej då han kommer förmodligen att få gula ögon som mamma och pappa.

[Mustangcab]
6

Nu har han fått träffa alla utom Cinzi. Man måste få kolla in hur han doftar😃

[Mustangcab]
4

Ezme ser inte nämnvärt imponerad ut😃

[Skörbjugg]
1

Haha. Så liten han ser ut eller är det Ezme & Juzzy som är stora?

[Mustangcab]
1

Han vägde inte mer än 1 kg då jag hämtade honom men Juzzy väger drygt 6 kg och Ezme väger 5 kg så det är nog både och.

Mr Raja
0

Bara 1. Han ser större ut tycker då jag. Eller om det är att den liksom står åt alla håll nr han burrar upp sig ;-)

[Mustangcab]
1

Det är nog mest päls😃

OberonsMatte
1

Vilka söta och roliga bilder på lille Ztilton och hans nya kompisar! Älskar sådana där första-mötet-bilder!

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
4

Så här  söt ser jag ut när jag ligger på rygg😃

OberonsMatte
1

#48 Haha, lilla gosmagen! 😍

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
2

Matte säger att jag lever farligt när jag ligger här. Det är nämligen Ezmes ställning och ingen vågar sig upp här.

[Kavring]
1

Naaaw!! Han är en modig liten grabb. 😉

[Mustangcab]
0

# 51 Dumdristig😃

[Skörbjugg]
1

Hahah, nämen, stackarn. Han som ser ut att gosat ner sig riktigt ordentligt. :)

Mr Raja
1

Den där kommer nog att bli hövdingen i huset ser det ut som hehe

[Mustangcab]
0

Vi får se det. Just nu är hövdingen en huskatta på 13 år😃

Mr Raja
0

Fota Neville r inte bara en dans på rosor måste jag säga..

Mr Raja
4

Han satt så fint först, Jag lovar!

[Mustangcab]
3

Världen är så stor, så stor……

Fösta gången i rastgåden😃

Mr Raja
0

Har ni ingen snö?

[Mustangcab]
0

Jodå men inte under taken. Men det håller på att smälta bort. Det var +8 C idag och nu är det +4,5 C😃

Yolo91
1

Mållgan fick sig ett bad idag :) Idag väger herrn 1970 g :)

[Mustangcab]
0

Glad ser han inte ut😃

[Skörbjugg]
1

Hej söta Mållgan! :)) vad tyckte herrn om badet?

Yolo91
2

Han var jätte duktig :) inget klös eller någonting. Men sen var han allt missnöjd med att han var blöt, men nöden har ingen lag :)

[Skörbjugg]
3

Haha, nej, det är väl så. Jag blev lite inspirerad att ta tag i badandet själv när jag läste om Mållgan. Så nu har mina tre fått varsin tvättning. De två största för att de hade mycket smuts (läs kattsandsdamm och annan smuts utifrån) i pälsen och den minsta för att han ska vänja sig lite vid badandet. 😃

Yolo91
1

Härligt :)!, kändes skönt att han tog det så bra även om inte badet var planerat. Kloklippning däremot är något han ogillar starkt så får ta två tassar i taget :)

[Skörbjugg]
1

#66 jaa, det är ju bara en fråga om vänja in katten, att ta det långsamt som du verkar göra är väldigt klokt. :)

[Mustangcab]
1

Jag fråga en uppfödare hur långt innan hen badade katten innan utställning och fick  till svar att de badades inte. Däremot så klipptes klorna.😃

[Skörbjugg]
0

Jaa, vill/behöver man inte preppa pälsen på sin katt är klorna viktiga att klippa innan utställning. Och att rengöra öron från eventuellt vax, så det inte kan bli misstaget för skabb vid veterinärkontrollen osv. :)

[Mustangcab]
1

Det är britter det gäller😃Men de får vistas utomhus?

[Skörbjugg]
1

Förstår inte riktigt hur du menar nu, tror jag. :) Utställningskatter får vara utomhus, eller menade du att uppfödarens katter får vara det? :)

[Mustangcab]
1

Att katterna får vistas fritt utomhus innebär att de kan bli smutsiga😃

[Skörbjugg]
1

Haha, ja, men vad gör man :) När de tycker att det är så kul är det synd att förvägra dem en liten koppelpromenad eller liknande :)

[Mustangcab]
1

De strövar fritt, men tomten är stor och läget är utmärkt.😃Men det är inte mina.

Yolo91
1

Haha lilla Mållgan hade en liten olycka där han hade för bråttom ut ur kattlådan lämnade lite kluttar och hade rumpan full i kattsand och tassarna hade också fått sitt med klet. Så fanns inget annat val än ett bad :). Förövrigt ska väl inte bad behövas annat än vid utställning om katten behöver det :)

Mr Raja
2

Hahahaha han är så söt din Mållgan!

Har fått bada Neville två ggr redan, första gången för att han hamnade i toaholken som inte spolats och så igår pga att han har kommit fram till att han vill gräva över sina bajshögar men inte har riktigt koll på var man sätter ner tassarna och lyckades trampa i en hög och försökte skaka bort den utanför… Han gav inte upp förrän i princip allt var borta från tassen. Han är så duktig min lillkille *stolt matte*  Som han måste ha kämpat, jag såg bara slutresultatet och fick tag i honom preciiiis när han skulle gå ut i hallen från badrummet.

Klockan ett i natt skurade jag alltså toagolvet…. efter att ha fått plocka bort minibajsbollar från golvet, mattan och duschhörnan - efter att ha badat Neville, tvättat bort bajs och sandrester från tassarna samt frotterat och blåst honom torr. Tänkte att det är lika bra att passa på att vänja honom vid fönen. Klorna är inga problem, de är klippta 2 gånger redan. Man får nog klippa en gång i veckan så här i början tror jag.

Mr Raja
1

Vad gäller bad och britter vs utställning så har jag fått veta att man kan bada dem ett par veckor innan och ev preppa pälsen ett par dagar innan, de ska inte ha en nyfriserad silkespäls utan har ju en torrare mer "dammig" plyschkänsla.

Men om man måste få bort äckel och smuts och tvätta dem så tvättar man dem. Punkt och slut! :-)

[Mustangcab]
2

Lille Ztilton hjälper husse med lördagsdisken 😃

[Skörbjugg]
0

Vad duktigt ;)

[Kavring]
0

Han ser ju för go ut med det där lilla söta huvudet. 😛

Yolo91
0

Vore kul att få se nya bilder på allas småttingar :). Höra på hur det går, och hur stora de har blivit :)

[Kavring]
0

Ja men verkligen! Berätta för oss! 😎😉

Appelkakan
3

Nu har jag visserligen inte skrivit i denna tråden innan, men jag blev också med kattunge i år…så tänkte eftersom att det är lite dött på forumet just nu att jag kan ju försöka liva upp lite, hehe.

Allt har gått över förväntan & jättebra med kissarna(förutom att försöka vänja dem vid sele, för det är tydligen bara helt HEMSKT, & det där "utomhuset" är ju jätteläskigt), men man lär fortfarande känna varandra bättre & bättre för var dag som går. Det traditionella försovningssnoozet har utybtts mot försovningsgos, då båda killarna kommer som två gosraketer vid första tonen i morgonalarmet, & sen är det omöjligt att somna om. I övrigt håller de en jättebra dygnsrytm som alltid & låter oss sova i fred hela långa natten. Yamo sover helst i sin kattsäng bredvid våran, & Sigge sover på sin filt under sängen. Under dagtid är det mer kattungebus än gosstund(det verkar mest vara någon nyvakengrej än så länge) som gäller.

De växer så det knakar & viktkurvan går stadigt uppåt. Senast jag kollade vägde Sigge 3,34 kg & Yamo 3,55 kg. Det som slår mig, förutom storleksskillnaden, när man tittar på äldre bilder är hur mycket pälsen har ändrats! Yamo har verkligen gått från att vara en liten underullsfjunig kyckling till att bli en glänsande panter! Haha.

Bifogar en Nu-&-då-bild: den översta från 12-veckorsdagen den åttonde februari, & den andra från idag då de är nästan 5,5 månader gamla.

Nu vill jag höra fler kattungeuppdateringar! ;)

[Kavring]
1

Oj! Ni har inte skaffat ett mindre köksbord? ;) dom verkar supergoa! :)

Yolo91
0

Åh vilken härlig bild! Sjukt när man jämför :)

Appelkakan
1

Haha ja, man skulle nästan kunna tänka sig att köksbordet krympt, för SÅ mycket kan de väl inte ha vuxit på futtiga 11 veckor?! Hehe. Man går liksom bara & väntar på att den där intensiva kattunge-viktökningen/vecka ska lugna sig något, men nja, inte än…

Supergoa är dem, det har du rätt i! ;D Idag hörde jag ett ordentligt morr för första gången, efter att ha gett dem varsin piprensare - också det för första gången. Sigge vart upp över öronen förälskad i sin & lekte med den huur länge som helst, & trodde väl då att Yamo skulle sno den ifrån honom när han kom för nära, haha..

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.