Britter iFokus

Britter

Etikettsjukdomar-tips-och-råd
Läst 2163 ggr
dermot
0

Är britten en frisk ras?

Självklart menar jag då generellt! Har den några "rasrelaterade" (om man får nämna det så) sjukdomar/problem som man ska tänka på innan man bestämmer sig för ev. kattköp? Jag har aldrig haft en raskatt förut men jag är alldeles kär i dessa gosebollar! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Mustangcab]
0

Ja britten är en frisk ras. Om inte annat så kan du kolla på försäkringspremierna där det framgår vad olika raskatter kostar i försäkring. Det finns heller inget hälsoprogram för britter men de uppmanas att testa för HCM, HD och PKD vet jag. Du kan läsa mera om detta inne på 

http://brittringen.se/Halsoinformation.htm

Det finns en stor stam med britter att välja så man behöver inte riskera att få någon som är "inavlad".

[Skörbjugg]
2

Köper man SVERAK-reggade djur så är det lättare att kolla upp för inavel, som #1 nämner.

Man kan göra en provparning som visar inavelsgraden i procent, som givetvis ska vara så låg som möjligt, helst 0%.

http://stambok.sverak.se/Provparning/Visa

Undrar man varför uppfödaren valt att göra en parning med hög inavelsgrad kan man fråga uppfödaren, jag tror att de flesta inte har något problem med att svara på det. 🙂

Nu blev detta lite OT, men det är om inget annat kul att sitta och titta lite i stamboken, tycker jag. 🙂*fånig*

zaddraya
1

Britten ligger väl i näst högsta försäkringsgruppen inom Agria tror jag? Men överlag tror jag britten är rätt frisk. Vad jag har hört finns det, tyvärr, rätt mycket HD hos britter däremot. Mina är inte testade, och av vad jag har hört så behöver inte mild HD märkas på katten. Så det kan vara en del katter som går runt med HD utan att det märks, och sen för de vidare anlaget om de går i avel…

Men det är bara något jag har hört. Vet inte om det stämmer. Har även hört att många brittuppfödare är dåliga på att testa mot HCM.

[Skörbjugg]
0

Jag tycker det verkar som att det blir mer och mer hälsotester, faktiskt :) Eller så är det bara att jag har lagt märke till det mer nu på senare tid, jag vet inte. ^^

[Mustangcab]
3

# 3 Vad har du hört att britten är den näst högsta försäkringsruppen? Du avser raskatter förmodar jag? Jag betalar hälften av vad en helig birma kostar. Vilket också är en vanlig kattras.

zaddraya
0

#5 Birman ligger kanske i den högsta riskgruppen? Var bara nått jag hörde. Gäller agria alltså. Min huskatt är betydligt billigare än britterna.

dermot
0

Tack så jättemycket för svar! :) Jag ska googla lite förkortningar ;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Mustangcab]
2

# 6 Men alla huskatter är billigare än raskatter. Min kostar ungefär hälften av mina britter gör. Det beror på att så få försäkrar sina huskatter, omkring 15 %  av alla huskatter är försäkrade mot ungefär 100 % av raskatterna. Huskatt är dessutom ingen raskatt. T.S frågade om britten är en frisk ras.

Achatina
2

Huskatten har ju ingen känd genetisk sjukdom, eftersom de kan ha alla genetiska sjukdomar (är ju normalt sett ingen huskatt som testas dock). Ju färre sjukdomar man kan punktmarkera hos en ras ju billigare försäkring verkar man få betala.

[Mustangcab]
0

#9 Helt riktig samt att de allra flesta huskatter inte är försäkrade. De flesta raser har sitt ursprung ur en huskatt någonstans på jorden.

zaddraya
0

Jag vet att husisarna alltid är billigare :) Men jag har för mig att jag läste någonstans att britten, och en väldigt massa andra friska raser, låg i näst högst riskgruppen. Vet inte om det stämmer. Från en uppfödare har jag fått höra att HD tyvärr är ett mer utbrett problem än många vill erkänna. Men har inga vetenskapliga källor på det. Annars håller jag med om att britten är en överlag frisk ras :)

[Mustangcab]
0

# 11 Men vilka raser är i så fall billigare än britten? Inte många att  döma av om man läser de höjningar en del fått på sina försäkringar.

zaddraya
0

#12 Ingen aning, var som sagt bara nått jag hörde… Europé tror jag skulle vara billigare? Men att de flesta raser låg i näst högst gruppen och några få i näst lägsta. Och i bara husisarna i lägsta. Ingen aning om det stämmer…

[Kavring]
1

Sammanfattningsvis är britten en frisk ras som många uppfödare väljer att gå över till i.o.m. att det är så många andra raser som dras med sjukdomar. Detta gör att de hellre vill föda upp britter, så de slipper mista älskade familjemedlemmar i förtid i samma utsträckning. Ingen garanti finns ju såklart. 

I.o.m. att britten inte direkt har några rasbundna sjukdomar är den också billigare att försäkra. Det finns bl.a. inget hälsoprogram utfärdat för aveln av Brittiskt kort-/långhår - även om många brittuppfödare testar för sjukdomar såsom HD (höfter), PKD (njurar) & HCM (hjärta). 🙂

[Mustangcab]
0

# 14 Det är vad jag också har uppfattat det hela också som. Ska ringa Agria imorgon och kolla för säkerhets skull.

dermot
0

Tack så mycket för svar! :) Jag har en undran dock, en del britter verkar ha en rätt så kort nos. Är det något som får katten svårt att andas eller liknande? Eller det är inte så på katter. Jag tycker tex perser/exotic ser ut som en motsvarighet till mopsen och de kan ju ha en del andningssvårigheter och undrar om britten är likadan? I och för sig är de ju inte alls lika intryckta som tidigare nämnda raser men lite kan ju vara nog. :P

// Anka

[Mustangcab]
0

# 16 Om du tittar i en stamtavla så kommer du förmodligen att hitta en och annan perser och exotic i stamtavlan. Det var så det skapdes långhårsbritter och så som man breddade avelsbasen och fick in flera färger. Så britter är kortnosta men de har mig veterligen inte de problem som en del av perser hade tidigare. 

Agria hade som krav att man inte lät tårkanalen gå som försäkringsvillkor på perser/exotic. Det har inte hänt med britter. Det var nämligen dessa som katterna hade problem med inte nosen.

dermot
0

#17 Jaha minsann! Okej, men då är jag med, låter bra för min del :) Britt ligger högt upp på listan kan jag säga! Om jag nu inte väljer en omplaceringskatt. Det får tiden utvisa.

// Anka

[Mustangcab]
0

# 18 Det finns britter för omplacering också.

Silvestris
0

Relativt billig att försäkra? När jag pratade med Agria sa de att britten låg i riskggrupp 3 dvs. i den "näst sämsta" riskgruppen. Jag frågade eftersom jag har parat ut med britt och därmed har två katter som är DRX/BRI så vi var tvungna att reda ut vilken riskgrupp de skulle ligga i. Lätt som en plätt blev det när båda raserna ligger i samma riskgrupp.😉

Jag tror det är ganska många raser som ligger i riskgrupp 3. Det betyder inte att de är sjuka, men de är relativt sett inte de friskaste raserna som finns försäkrade hos Agria. Sedan kan statistiken i sig diskuteras hur länge som helst, men relativt billiga att försäkra skulle jag inte hålla med om. Inte hos Agria iaf.

Jag valde dock att para ut med britten delvis för att den är en numerärt stor ras utan rasspecifika sjukdomar.🙂

zaddraya
0

#20 Ja, det är det jag har hört också. Men det lät här som att det inte stämde, så jag blev osäker 😉 Mina britter är oavsett mycket dyrare än huskatten…

zaddraya
1

Och att inget hälsoprogram finns betyder inte automatiskt att rasen är frisk. Utan bara att ingen har tagit tag i att fixa ett hälsoprogram.

Låter hemsk negativ nu. Jag anser fortfarande att britten är en överlag frisk ras… Men fakta ska vara rätt :) Det finns raser som är billigare när det gäller försäkring t.ex.

dermot
1

#19 Självklart men det betyder ju inte att jag inte fastnar för en annan :) Ang försäkringen så spelar det väl egentligen inte någon större roll, jag kommer ändå spara ihop en massa pengar utöver själva kostnaden för katten. Och det lär ju ta ett tag i vilket fall som helst ;)

// Anka

[Kavring]
0

:)

[Mustangcab]
0

# 20 Men vilka ligger då i de 2 lägre riskgrupperna utöver huskatt som det inte finns något hälsoprogram. Helig birma är dubbelt så dyr som britt.

[Skörbjugg]
1

Det är väl irrelevant om huskatt är billigare? Och att det inte finns något hälsoprogram för rasen betyder det inte att man som uppfödare inte kan (och bör) kolla upp hälsan på sina avelsdjur.

Brittsällskapet har tagit ett eget initiativ och har en avelspolicy och uppfödarkodex för att uppmuntra till att man gör tester <-läs mer om detta här.🙂

Silvestris
0

Ja förutom huskatt så tror jag att lite mindre raser som somali, la perm, europé och russian blue ligger i de två billigare premiegrupperna.

[Mustangcab]
0

# 26 Nej det är relevant i allra högsta grad då så får huskatter är försäkrade. Om alla huskatter blev försäkrade i samma utsträckning som raskatter så skulle premien bli högre. Det är väldig få hemlösa raskatter och väldigt få som sitter på några katthem.

[Kavring]
3

#28 Visst är det väl intressant ur ett försäkringsperspektiv hur en huskattsförsäkring ligger mot en raskatts, MEN i den här diskussionen när man jämför raser emellan så blir inte huskattens försäkringspris speciellt intressant - om man ju inte vill ha en huskatt förstås. Dessutom handlar inte tråden om försäkringar, utan generellt om hälsan hos Brittiskt korthår. Då blir inte t.ex, en huskatts försäkringspremie så intressant för diskussion då priset inte avgörs av hur god kattens hälsa är eller hur friska huskatter beräknas vara - man får bra mycket mindre av en sådan försäkring och det är därför den är billigare, beroende på vilken slags försäkring man väljer såklart. Därför menar jag att vi istället bör jämföra priser mellan olika kategorier raskatt, om ens över huvud taget, istället för att dra in huskatten i detta. Jag har huskatt, Skörbjugg har huskatt och jag vet att du Mustangcab har huskatt. Vi känner till att man betalar en lägre summa för huskatten, men jag ser ändå inte detta som relevant i denna diskussion - diskussionen ska inte _egentligen_ handla om försäkringar, även om det blir en intressant parantes i diskussionen om rasens hälsa.

[Mustangcab]
0

# 29 Så länge som huskatt är den katt som betraktas som friskast så har det definitivt med saken att göra då det i själva verket inte finns någon som kan svara på den frågan. Men de har den billigaste försäkringen.

[Kavring]
1

Jag känner att jag som moderator av denna sajt INTE vill att denna tråd ska spåra ur till att handla om försäkringar då detta inte var trådens ämne. Den som vill diskutera ex försäkringspriser får gärna starta en tråd om ämnet, annars vill jag att ni respekterar TS och håller er till ämnet hur frisk britten är som ras.

[Mustangcab]
0

Du är inte moderator du är Sajtvärd Kavring och jag förstår  vad du säger.

[Skörbjugg]
0

Jag tror vi förstod vad kavring menade och behövs inte märkas på ord.