Brittiskt korthår ogillar höjder?
Enligt olika källor så är Britten en katt som ogillar höga höjder (exempel på källa här), som inte gillar att bli burna eller att sitta i knät.
Vad tror ni, är detta rasbundet beteende eller kan det ha att göra med att katterna inte tränas in i att lyftas eller att klättra tidigt? 🙂
Vi hade en britt på besök här en gång och han var galet höjdrädd. Dock kan det även ha med att göra att han ramlat ner för trappan när han var liten, stackaren, eller om han hade varit det ändå.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Här finns 3 britter och ingen av dem är höjdrädd det vill jag lova. Den största står nere vid fotändan på det högsta klösträdet och så rats, så är han längts upp.
De har heller inget emot att bli upptagna eller burna och lagda på ryggen och bli gosade med. Den blå vill gärna sitta i knäet en stund och gosa med magen uppåt när jag sitter vid datorn och blåpricken vill gosa katt när jag läser tidningen så det är bara att ta honom i famnen och vrålgosa med honom. Han sitter redan på armstödet.
Cremen hoppar upp till mig i knäet och vill bli gosad med innan han fortsätter och sätter sig uppe på ryggstödet. Alla 3 britter sover i min säng😃
Nu står blåpricken neree på golvet och jamar och vill bli upptagen i famnen. Jag har precis satt ned honom 😃
#1 Oj, stackaren. Det måste ha varit jättehemskt för honom! Min lilla britt älskar att klättra runt och fara iväg upp i klösträdet, men hon är nog inte lika vild som andra raser kan vara. :)
#4 Ja, verkligen. Som tur var skadade han sig inte i alla fall, vilket ju är bra. Men kan inte låta bli att tycka synd om honom när han är så höjdrädd.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Min stora blå luns brukade klättra upp på vårt tak.😃 Ska se om jag hittar något foto på det.
Höjdrädda är de väl inte direkt… (mina alltså). Inte lika maniskt besatta av att vara högt upp som huskatten är, men de hoppar gärna upp på hyllor m.m. för att sova. Huskatten verkar klättra bara för att han helt enkelt måste koma upp högt, britterna klättrar för att hitta en bra sovplats :)
Båda mina ogillar att bli burna. Speciellt Riga. Lite dumt med tanke på att Manda ställs ut…
Riga är en knäkatt när hon vill. Men försöker man lägga henne i knät när hon inte har valt det själv sticker hon direkt. Manda är lite mer lättmanipulerad men båda är främst bredvidkatter.
#8 Så där gillar min huskatt att göra. Och han är innekatt. Han vet bara inte om det. Har tappat räkningen på hur ofta jag hittar honom på taket… 😂
Kan det inte vara så att det mer handlar om balans och att den kanske inte hittar den lika snabbt som en slank gymnastisk kattras? En stabbig katt borde rent logiskt inte ta sig för med att balansera omkring på jättesmala kanter mot en vägg högt ovanför marken. Trots att en smidig, slank katt kan lyckas med konststycket. Inte utan anledning.
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
# 12 Påstår du att britter är stabbiga😂
Harman sett mina britter balansera på olika saken så inser man att de har lika god balans som mina huskatter och de har god balans. Memmiz uppfödare sa att britter är höjdrädda och har sämre balans än andra katter men det har jag då verkligen inte märkt något av här😃
#12 Så kan det nog vara för vissa britter, men det stämmer inte här hemma :D Min lilla stumpa har jättebra balans och är smidigare än huskatterna (som är lite äldre, 6 & 8 år). Sen är ju britten inte en uttalat klumpig katt. :)
Vår Stella är en riktig klumpeduns och inte jättesmidig direkt. Hon var väldigt tveksam när vi köpt ett sånt där katträd som går ända upp i taket. Det tog ett tag innan hon vågade sig ända upp. Lilla nätta Artemis hade dock inga betänkligheter utan for högst så fort det var på plats. Det var lite jobbigt ett tag för Stella som första katt ligga på hyllan under. Numer är dock ordningen återställd!
Fråga; Varför hamnar stående bilder på sniskan? Någon som vet?
#15 Haha, hon ser nöjd ut! 🙂
#16 Jag vet inte varför det blir så, ibland händer det för mig också fastän jag har bilden sparad ståendes. Om du upplever problemet ofta tror jag du får bäst svar på Support iFokus. 🤔
#13 Stabbig ja, det är ju det som gör katten.
Jag gillar klumpedunskatter. Det är ju därför jag vill ha en britt ju!
Men bara därför kommer säkert lillrajan att hänga i gardinstängerna och trippa omkring på dörrkarmarna på nätta klor *mutter mutter*
Mina bilder hamnar alltid fel…:-/
å skit jag trodde att kattskrället klängde på nåt under taket först hahahaha
Människor är inte katter, men bebisar är bebisar oavsett art och jag minns att jag snabbt skulle lägga ner min dotter på några månader på golvet i en liten hall med högt i tak och hon hissnade och slog ut med armarna som man gör när man faller bakåt. Rummet måste ha tett sig som nåt slags schakt för henne, så liten hon var. Efter det och några gånger till (jag var ju tvungen att testa…) antog jag att hon, som faktiskt blev den smidigaste klätterapa till barn jag någonsin sett för att hon var sån, och hängde högst upp i varenda repstege - fick svindel när man lät henne "falla" mot marken utan att hon visste hur långt det var dit.
Men då måst man anstränga sig och vända bilden och titta extra noga på din Po. Vilken gosig en
Kan du pm:a bilden till mig så kan jag försöka att vända den.
Söt katt fastän hon hamnade uppochned. 😃

Tycker det är en intressant fråga även om den nu inte verkar stämma speciellt bra överrens med verkligheten. Den måste ju ändå ha någon form av verklighetsförankring dock. Så britter som är rädda/undviker höjder skulle man ju vilja veta… A: Har katterna tex synfel? B: Är katterna påståendena är baserade på släkt med varandra (och då har genetiskt dålig syn/balans/etc)? C: Är höjdrädslan kopplad till en särskild färg?
Nej mina britter är allt annat är höjdrädda och de har olika färger. Se tråden
http://britter.ifokus.se/discussions/5210c4fc8e0e747b6a000014-mina-britter?discussions-2
Det är en bildtråd och just nu har jag en en söt liten vit kattunge 😃
Jag har mer och mer fått erfara att britterna inte har problem med höjder. Min Fredda har sedan denna tråd startats bara blivit bättre och bättre på att ligga eller sitta i famnen. Men hon är en "bredvid"-katt, vill helst inte ligga i knät eller liknande.
Jag tror inte detta beror på att de är ofriska i vilket fall. 🙂
Har kommit fram till att britten inte är en ras som måste ligga högst upp även om det skulle få för sig att klättra omkring på dörrkarmarna och med tiden tror jag inte den har lust att klänga på en hela tiden. Tror britten som ras är väldigt "glad och nöjd med livet som det är". Min katt som snart blir 6 månader kollar mest läget på de högre hyllorna verkar det som, men han är inte så intresserad av själva klättrandet. Dessutom verkar han tycka att det är intressantare att ta sig dit han vill genom att hoppa mellan "öar" balansera på smala stolsryggar, torklinor, klösstolpar och andra avstamp någon meter över golvytan, än att bara göra ett enda (trist?) hopp upp på en bänk. ven om det skulle gå snabbare.
Läste en råd på ett annat forum där rubriken löd "Köpte katt fick apa" Det var en britt som klängde upp på dörrarna😃
Hahaha! Vad gulligt. :) Jag tror att det är en gammal "myt" som har hängt med rasen, en gång i tiden kanske det har varit så, men efter alla dessa inlägg känns det som att det i alla fall inte stämmer längre. 😂
#31 Inte på de 4 jag har i varje fall😃
#31, 32 Nä det stämmer inte på de 2 jag har heller. De skulle nog gilla flera meter höga klösträd längre än de vi har (2 st från golv till tak). 🙂
Min kille 2,5 år(bott hos mig sedan 1 år tillbaka) vill helst vara på golvet.Klättrar ibland upp en bit i sitt klätterträd men verkar höjdrädd. Han hoppar aldrig upp i min säng, utom då jag lockar med fjädervippa och hoppar direkt ner när jag slutar leka med honom. Han är så snäll och foglig ibland tror jag han är deprimerad. Är Britter lugnare och mera passiva än andra kattraser?