Mina britter!
Hej, jag såg at det kommit en sajt om enbart britter vilket glädjer mig otroligt. Här kan jag få spamma trådarna med mina foton på dem. Jag har 3 stycken brittiska korthår och jag kommer att presentera dem i denna tråden en och en. Jag hoppas att jag får behålla tråden för mig själv och dessa katter men ni får gärna kommentera det hela, men jag ser framemot att få ta del av era kattköp och foton på era katter i andra trådar. Jag har skrivit hur jag var och tingade den förste britten.
I början av december inser jag att jag måste släppa taget om min lilla katt som har njursvikt. Vi har kämpat i nästan ett år tillsammans och varit både på stora och små sjukhus men nu går det inte längre. Jag ringer Distriktsveterinären som kommer hem och hon somnar lugnt in i min famn när jag sitter i sängen och håller i henne. En liten svart huskatt som inte ens blev 5 år. Jag sörjer.
En dag tidigare har en kull brittiska korthår fötts men det vet inte jag. Då jag lovat mig själv att nästa katt skulle bli en raskatt och då en britt så börjar jag leta. Jag titta på brittringens hemsida och kollar blocket. Den ska vara svart har jag bestämt.
Plötsligt finns det en annons inom länet med ordet raskatter som rubrik. Jag klickar på denna och upptäcker att det är britter. Men uppfödaren har ingen dator så jag måste ringa. Vi kommer överens om en tid, hen bor bara 2 mil från mig. Jag kan knappt sova innan jag ska dit. Och det finns svarta britter.
Väl där så hittar jag två kullar med brittungar med varsin mamma. De är ungefär 4 veckor gamla och så söta som sockervadd. Det är 4 i vardera kull, 3 svarta, 3 blå, 1 choklad och1 blåtigrerad. Mammorna är blå respektive blåtigrerad och pappan är choklad, men han finns inte där. Jag vet inte bara var jag ska börja att titta de är överallt. En av de blå är den som är störts i gänget och var även vid födseln. Jag pratar med uppfödaren samtidigt som jag leker med kattungarna. Jag håller i dem och ser om de tycker om att var i famnen eller inte. De får mat och sist ut sluta äta är den blå, han äter långsamt ingen rush över det hela. Till slut tar jag upp honom och håller han i famnen och han ser ut att trivas och han somnar i min famn. De andra blå var tingade men han var inte reserverad för någon. Så jag tingade honom och betalade handpenning. Hans trampdynor var inte solida de är rosa och blå men jag skulle inte ha honom för utställning utan enbart som sällskap så det brydde jag mig inte om. Nu skulle jag få vänta över hela januari och en bit in i februari innan jag kunde få hem den lilla rackaren. Tack och lov så bodde uppfödaren nära mig och så var jag bortrest i ett par veckor under januari så det gick fort.
Jag förutsätter att det är helt OK att spamma tråden med foton på britter på detta forum.
När han somnat i min famn. Inte så bra foto.
Underbar! Visa mer. 😃
Tack det kommer efter hand. Jag kan tillägga att det lilla krypet väger numera 7,5 kg.😃
Ja, det var rejält. Nästan dubbelt så mycket som min lilla plutt på 3,9kg. 🙂
Så fin! 🙂
Vilken supertjusig liten en! (Som inte verkar vara så liten längre ;) ) Tycker sötnosen om att vara i famnen idag? Och vad heter han? :)
Ni vet att man kan klicka på bilderna för att förstora dem?
Han heter Cinzano, kallas för Cinzi. Jag fick själv hitta på namnet så länge som det började på C.
Jättegulliga bilder, och vad roligt att han har blivit en så stor katt! :)
Så härligt när man riktigt får se den fina färgen på ögonen på bild #18 !
# 20 Ja det är svårt at få fram den ibland när man fotar.
Lugn det kommer flera foton. Jag håller på att soretera dem.
❤️ Fina missarna❤️😍
www.qtcat.se
Uppfödning av brittiskt korthår med inriktning på colourpoint
# 27 Tack Qtcat, du ser vad roligt de hade Cinzo & Mozzan😃
Ja, hihihi😛
www.qtcat.se
Samtliga foton på Memmiz är från uppfödarens hemsida.
Det var väl ungefär vid denna tidpunkten som jag tog kontakt med uppfödaren Marsipulamis och undrade om han var till salu och fick ett jakande svar.
Vi mejlade till varandra och jag sände foton på våra två katter och berättade om oss och hur katten skulle få det. Uppenbarligen så tyckte hon att det lät bra för vi bestämde en tid att komma och hälsa på, mitt i vintern i mörkaste Småland.
Så här såg han ut då tillsammans med sin syster Flingan.😃
Naaw
Aww, vilken fin historia. :) började fnissa lite där det blev fel foto, tyckte det var jätteroligt… Kanske för att det är så tidigt på morgonen. :D
Åh vilket charmtroll
Visst var han ett litet charmtroll. Charmtroll är han fortfarande men inte så litet längre med sina 6.1 kg😃
Han har blivit riktigt stor! Så gullig också i samspelet med de andra katterna! :)
# 49 Tackar och bockar😃
#51 vilket härligt foto! sitter Memmiz och spanar in något att jaga, tro? 😃
Aww, men det är ju bra med tjock päls i alla fall ;)
Så stiliga de är!❤️😍
www.qtcat.se
hihi meeer:D
Ja när datorn funkar igen!
Så fina bilder och jätteroligt att läsa historierna om din fina katter!
När det gäller Ezmes "uppfostran" verkar ni ha hjälpts åt bra både katter och tvåbeningar! 😂
Sajtvärd Katter iFokus
Vilka fina bilder 😊
Jättefina katter!! Memmiz är verkligen en skönhet.
Ja säger detsamma, verkligen fina och mysiga. Jag skrattade gott när jag läste om er konsekventa fostran, och vad gäller Memmiz så är jag såld.
Vilka ögon han har! Jag tror det får bli en cremetös nästa gång.
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
# 71 Memmiz har en jämn och vacker ton. Jag har inte sett någon på utställning som inte har spökmönster, vilket han inte har. De är svåra att få tag med denna jämna färg.
Jag ska leta! :-) Jag vill ha en Mammiz! haha en "Memmizhona" menar jag
Så kom då dagen då jag skulle hämna min blåprick. Jag hade bestämt att inte skaffa flera katter men när jag såg denna underbara katt så bara var jag tvungne att ha honom. Så jag skrev till uppfödaren och frågade om han var tingad. Vilket han inte var men väl under utvärdering av henne och en annan uppfödare så om jag kunde vänta så - och det kunde jag. Uppfödaren, som är Qtcat, behöll en syster till honom istället.
Bellatrix - som numera är mamma till Hugo Boss som finns här på denna sidan.
Förstår verkligen att du kände att Juzzy måste få flytta hem till dig, han var helt ljuvlig som kattunge, och underbart fin nu också!
Vilken härlig bildbomb! Jag "gillade" alla bilder (utom den på fästingen!😮)
Det är så roligt att se bilder från liten till stor och hur katterna lär känna varandra. Juzzy och Memmiz såg inte direkt överförtjusta ut då i början när de fick syn på varandra av bilderna att döma…😃
Sajtvärd Katter iFokus
#97 skön sov stil… Så ligger alltid våran britt oxå.. :-)
#97 memorerade jag också hahahaha tyckte det var en så typisk kattfamiljsbild. En massa olika filtar för katterna och så lite ljusstakar och en veckotidning för mys - på kattfiltarna om man får plats.
Jag försökte klicka "gröngillor" extra många gånger på Memmiz. Jag gillar den katten, vilken mäktig katt han verkar vara. Och så roligt det såg ut när lilljuzzy var platt! Han är husses kramkompis den, är han inte. Tyckte det såg så mysigt ut när dina "killar" satt i fåtöljen och hängde ihop den där första dagen- tror jag det var.
Haha! Vilken bild! "Jag kommer aldrig sätta tassarna på det läskiga vita!" Härligt foto, fin skärpa på Juzzy!
Hahaha! "Tss jg svävar hellre runt än går på snön!"
Tvärtom - han älskade det😃
Vilka underbara bilder! Finafinafina Juzzy och hans fina kompisar ❤️
www.qtcat.se
Mycket fint foto! 🙂
Jättebra foto! :)
# 115 å 116. Stort tack! Det hänger i sovrummet😃
Nå berätta nu då!
Har har vi hållit på att tjõta om våra kattungar i evigheter å så kommer du indrällandes med en vit britt som från ingenstans.
Så underbara fina katter du har!❤️
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
När jag fick veta att det fanns en vit britt ledig som blivit "återlämnad" och att den aldrig varit ute på marknaden utan att hela kullen tingades så kunde jag bara inte hålla mig. Min allra första katt var vit och den fick jag 1961 och hon levde i 18 år.
Hoppas att lilla Ztilton får leva lika länge och att han trivs hos oss men det ser i alla fall så ut 😃
#127 Haha vilken härlig bild! Undrar vad han tittar på där, det ser ut att vara något väldigt konstigt och spännande!😃
Sajtvärd Katter iFokus
# 128 Fåglarna som finns vid fågelbordet😃
# 130 Den lilla vita också?😃Han väger på det senaste fotot i tråden mindre än 2 kg.
# 132 Jaha - tack för det 😃
# 134 Det blir för tungt för dig😃
# 135 Och en ljuddämpare de låter en del också😃
Söta. 🙂
Jättesöta foton.
Vill ni bara se foton och ingen text klicka på det första fotot och för muspekaren till höger och klicka på pilen.
Såå fina katter! Vilken tjock & härlig svans Ztilton har! & Juzzy också för den delen :)
# 155 Tack för komplimangen säger katterna 😃
Åhhhh, de är superfina!😍
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Kattungar alltså… Farligt farligt, kommer nog åka ned o kidnappa honom *___*
Supersöt bilder!
Härliga bilder! Ser ut att vara full rulle där i kattgården!
Sajtvärd Katter iFokus
Hahaha, sötnos!
Det ser ut som om han växt en hel del! 🙂
Han ser faktiskt större ut än vad han är.
Sicken gullesnutt!
Åååh så vackra!! 😍
Juzzy är ju helt, helt underbar 😍
Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,
# 165 Tack 😃