Skaffa britt i framtiden?
Jag har två huskatter just nu (varav en över 10år) så småningom har jag planer på att köpa en raskatt. Det lutar allra mest mot Brittiskt Korthår (övriga rasförslag är raser nära britten men som på ett eller annat sätt faller bort). Britter verkar av allt att döma (text och bildmässigt) vara katten med stort K.
Har tidigare varit involverad i utställning av smådjur (och även domare ett kort tag) så att börja med utställning hade varit en kul bonus på det framtida raskattägandet. Även om jag inte kan något om kattutställning - (jag ver inte om jag är optimistisk om jag hoppas på att man kan skaffa en "utställningsmentor" som man kan vända sig till i vått och torrt?).
Därtill även fd uppfödare (av smådjur) så intresset hänger kvar. Men har nu större kunskap om genetiken än jag hade tidigare. Vet inte om det ses som "oseriöst" att tänka på kattavel innan man ens har katten av rasen i fråga? Men man måste ju börja på något sätt. Så min grundfråga är nu…
Om man skaffar en britt är det idé att köpa en kattunge (eller vuxen) med den färg/linjer man skulle senare basera en uppfödning på? Eller bör man kanske till att börja med köpa britt för att lära känna rasen innan övriga planer sätts till verket? Skulle även kunna tänka mig vara fodervärd - antar att man liksom inom hundvärlden får en mentor inom utställning (och avel?) då på köpet, men frågan är då om det är en katt man 'får'/(bör?) avla på sedan när katten tillfaller en, eller om den då har förbrukat sin "genetikspridning"?
Och givetvis går den kanske ändå inte att para om den utvecklar något som inte bör avlas vidare på eller inte håller i utställningssammanhang. Men så är det ju med alla djur där man funderar på avel.
Vad roligt att du funderar på en britt! Om du är osäker på att detta verkligen är en kattras du vill satsa mer på i framtiden kanske du skall börja med att besöka en uppfödare av Brittiskt korthår så får du ju se hur det kan vara, & på så vis lära känna rasen bättre.
Du skriver om eventuellt börja föda upp britter - det är inte konstigt att du har sådana funderingar redan nu, det är många som börjar med avel på första raskatten - även om det optimala är att känna rasen. Personligen tycker jag ju att det är bättre att man "tar det lugnt" - utan att säga att första djuret _måste_ kastreras. Snarare tvärtom, att man inte stressar fram en kull från djuret, utan känner efter om det är rätt först bara. 🙂
Utställningar kan vara jätteröriga, som du säkert vart med om av dina tidigare erfarenheter. De flesta gillar dock att hjälpa nybörjare med att förklara vad som ska göras mm. Det är bra med en mentor, oftast brukar uppfödaren av din katt hjälpa till - annars kan forum som detta stötta en bit på vägen.