Överviktig eller bara cobby?
Som rubriken säger, hur vet man? För en som bara har haft huskatter innan så kan det tyckas lite svårt att avgöra ibland, då britter ju ofta "kan se överviktiga ut", så jag blev lite nyfiken på hur den allmänna uppfattningen är hos folk som är mer kunniga inom rasen?
Min ena britt på snart 4.5 månader väger redan lika mycket(3kg) som min förra huskatt gjorde i fullvuxen ålder tex.(inte så relevant, men ändå intressant). Det kan förstås också vara att man jämför honom med sin något tunnare bror & därmed tycker att han kanske är lite mullig..
Hur pass uppmärksam bör man vara på eventuella viktproblem när man har valt en ras som är lite kraftigare än gemene katt?
Du märker ifall katten är överviktig ifall det finns mycket hull att ta i. Britten har ju lite stabbigare figur och ett "tyngre skelett", så siffror behöver man inte hänga upp sig på. :) KLICKA HÄR för en bild på hur man kan försöka avgöra en katts (över)vikt. :)
Du kan se på mina britter som är cobby i tråden
http://britter.ifokus.se/discussions/5210c4fc8e0e747b6a000014-mina-britter?discussions-1
Britten är som tidigare sagt lite stabbigare byggd, med bredd! :) man ska fortfarande kunna känna revbenen genom huller vid ryggen, det ändrar inget! ;) Man kan väl säga att britten är som en bulldogg, stabbig men inte fet för det. :)
Ryggrad och revben ska gå att känna. Sen är britter ofta ganska tunga. Mina tjejer (båda fullvuxna) väger 4,9kg resp. 5,4kg. Sist jag vägde dem i alla fall. Upplever ingen av dem som överviktig.
Jag vet inte men jag tror att man ska börja tänka på sånt först när de blir vuxna. Ja, såklart man kan tänka sig för så man inte göder dem men de har ju perioder då de växer mer eller mindre också.
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
Ja, precis som #5 skriver så bör man ju inte haka upp sig på det när de är små - då får de gärna vara lite runda, och de ska ju ha mycket mer mat än när de är vuxna (som du säkert sett på foderpåsar osv) 😊
Nej att ge foderrestriktioner eller försöka "banta" en växande kattunge finns absolut inte på kartan. Samtidigt känns det ju lite som att det är nu man lägger grunden för hur kissen kommer bli som vuxen ändå..?
Jag funderade mest sådär allmänt, & om man ska vara uppmärksam inför framtiden redan nu. Gällande mina förra katter så hade vi just en överviktig & en spinkis, varpå det vart lite besvärligt med utfodringen. Man tänkte att man förebyggde det denna gången genom att ta två helsyskon av samma kön, men det verkar ju kunna skilja väldigt mycket där ändå, ja, hehe.. Yamo är visserligen allmänt större & bredare också; lite bredbent & lufsar som en björn, medan brorsan Sigge är mer "kattsmidig" & slank, så det kan ju vara där viktskillnaden sitter, även om det känns som att han har mycket mer underhudsfett också. Vi får se hur det blir när de vuxit upp :)
Jo, det är ju lite klurigt :) vi begränsar utfodringen till morgon o kväll, när vi hade kattunge så fick hon äta flera omgångar om dagen. Separata skålar. :) ett (lite knöligare) alternativ för att ha koll på utfodringen.
Det beror också på vilken färg katten har och hur föräldrarna ser ut. På utställningen nu i helgen så var en halvsyster till min Memmiz som gick till final och hon är röd och cobby vill jag lova.