Bra typ?
Jag är i kattletartankar. Detta innebär att jag och andra som har samma planer ställs inför en massa val redan ute på nätet; kattungar till salu, kattungar väntas och planeras…
Och man besöker katterier med hemsida, kollar runt på bilder av katter och tidigare kullar och försöker bestämma sig för om man ska kontakta uppfödaren eller inte. Sen är det frågan om vilken som kan passa? Uppfödaren kanske håller sig neutral vad gäller val av katt dessutom, eller så är alla utom en reserverad/tingad redan…
Hur känner man egentligen igen en bra typad britt när man sitter som köpare och ska välja en mycket ung katt från en kull? Man kanske bara har tillgång till foton dessutom. Man kan ju liksom inte reservera alla heller, och nån gång på vägen så ska och vill man betala in tingningsavgiften ju!
Vissa särdrag borde vara viktigare att titta efter än andra när man ska sålla bland alla gullungar. Vill man ställa ut sin katt som jag vill göra så är det borde det vara viktigare med typ än om man är mitt i nåt slags avelsarbete och vill ha fram en färg eller något. Eller?
Och just ja, kan man se redan då en britt är några veckor om den har bettfel tex, eller verkar bli totalt o-typisk ;-)
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
Vansinnigt söt liten buse på bilden, men kanske inte så rastypisk… 

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Men det står ju att den växer till sig!?
;-)
Jag är ledsen om jag gör dig besviken, men jag misstänker att kattungen kanske har Siames i sig. Titta på öronen… 
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Du får kontakta en uppfödare och höra dig för och säga att du är intresserad av en honkatt och att ställa ut och höra hur du kan göra. Är du dessutom intresserad av avel så är det ännu mera speciellt för då måste katten vara frisk också så du måste kolla upp om det finns något i linjerna. Dessutom så måste du testa katten innan du avlar på den. Och så måste du kolla vad en eventuell hane har för några gener nör det gäller färg precis som med honan om du vill ha ett speciellt färgutval.
Jag säger som Mustangcab,kontakta uppfödare - och gå på utställning (det vet jag att du ska göra också). Då ser man andras katter och får en inblick i vad domare upplever ligga nära rasstandard. Det finns ingen katt som "är" rasstandarden, men däremot så måste man tolka den. Det är svårt. :) Kolla på ex uppfödarsidor på deras avelsdjur - ser du nån du gillar? Försök få se bilder på dem som kattungar. Då ser man ju ungefär hur de utvecklas.
Och ja - enligt mig går typ före färg! Om det bara skulle fokuseras på färgen så kanske de inte ens liknar britter i slutändan, och de flesta godkända färgerna har ju kommit bra långt ändå typmässigt. Välj de bästa!
Ja herrajomala vad svårt.
Och kul!
Hur stor betydelse har det om ungen inte är sådär jättetjock och dunig som liten? Är den ungen "otypisk" då eller bör man se till kroppsformen och föräldrarna då mer eller?
Det finns ju aldrig några garantier för hur katter utvecklas, en lovande kattunge kanske inte blir så "bra" i vuxen ålder. Därför måste man hela tiden vara beredd på att man kan behöva ta tuffa beslut mm såsom att inte använda den katten i avelsprogrammet. Men generellt sett så bör man kanske hellre välja den lite tjockare eller dunigare katt i så fall, i.o.m att just britterna ska vara knubbiga/cobby. Sedan finns såklart andra variablar,såsom typ och hälsa etc.
Fast man kan lura sig också som du sett på min Memmiz (creme)som inte såg så brittlik ut från början😃
Helt rätt! :D det kan komma lite senare, som i fina Memmiz fall, men det är kanske lite väl att chansa på det ;)
Britter utvecklas långsamt, så en "otypad" kattunge kan bli riktigt fin efter några år. Manda såg ut som en halvdan europé när hon var liten, nu närmar hon sig sakta men säkert supreme premier-titel :) Hon blev inte riktigt cobby förrän runt 2,5-3 års ålder, och hon verkar fortfarande utvecklas lite (hon fyller 4 i sommar).
Man kan aldrig få några garantier på hur katten kommer att utvecklas. Isåfall får man köpa en vuxen katt, då vet du vad du får ;-)
En vägvisning för att se hur katten kan komma att se ut som vuxen är att se hur föräldrarna ser ut och linjerna bakom. Sedan får man tänka på att britterna utvecklas långsamt och som några skrivit innan så tar det tid för vissa att växa till sig. Sedan är det även så att den som är supersnygg som liten inte automatiskt blir supersnygg som vuxen, likväl som det finns fula ankungar som kan bli jättefina med åldern.
Du ska dock tala om för uppfödaren at du letar efter en avelskatt eller/och utställningskatt, så kan du förhoppningsvis få hjälp att välja vilken katt som lämpar sig bäst för det du önskar.
www.qtcat.se
Uppfödning av brittiskt korthår med inriktning på colourpoint
Jo herregud, de stackars uppfödarna jag har pratat med har nog sår i öronen vid detta laget ;-)
Håll tummarna nu, det kan hända att det blir en svensk brittflicka i alla fall (hade börjat fundera på en finska..) fick precis en massa kattungebilder på mailen. Det är näääästan klart men kväll eller i morgon får jag veta säkert!
:-)
# 14 Vad spännande😃
Jamenåtsåhemskt!!! :-)
Jaaaa, det blir den svenska brittflickan.
Berättar sen vem det är - och sätter ut lite foton :-)
Vad kul! :)
Åh vad kul, grattis! Hoppas att Neville blir förtjust i nya lillsyrran, eller flickvännen..? ;D
Grattis Mr Raja 😃
Skoj :)