Preparering av brittpälsar
Jag tänkte att det vore kul om vi som gillar att ställa ut våra britter kunde dela med oss av våra tips för att få våra katter att se som allra bäst ut.
En sådan tråd kan nog vara både kul och lärorikt för de som kanske funderat på att börja ställa ut men även för kattägare som bara vill få tips på hur man kan "piffa till" sin britt lite extra då och då. ;)
Själv använder jag K9 Crisp Schampo och texturspray (inget balsam) till min Mei som har lite mjukare päls. Till lilltjejen Isis behöver jag nog inte använda någonting annat än Gimpets torrschampo någon dag innan utställningen och sedan lite K9 texturspray samma dag som utställningen är. Hennes päls är helt underbar. :3
SE*Helanders - Uppfödning av Brittiskt korthår och Selkirk Rex
Vilken bra tråd! Ska bli spännade att läsa ifall det finns några bra tips, eftersom jag själv famlar i blindo. :) Min uppfödare tipsade om schampot Summerwind, som tydligen ska vara bra för ljusa pälsar, men detta har jag alltså inte testat själv.
Är dessa produkter giftfria undrar jag som vet att katter slickar i sig?🤔
#2 Det brukar stå att de är "cat & dog safe", mer än det vet jag inget om. Det enda som jag fått höra att man ska göra är att skölja läääänge och rikligt så att man får ur allt från pälsen (o gör den strävare). Dock besvarar ju inte detta riktigt din fråga. :)
Nu har jag beställt hem K9 crisp texture spray och väntar just nu på posten. Ska testa den på Vickan sen, eftersom hon är supermjuk i pälsen för tillfället. TS, hur mycket ska man ha på (eller snarare: hur lite)? :)
Jag testade textursprayen K9 Crisp Texture Spray på Vickan innan utställning, den fungerade jättebra. Däremot tyckte jag att den luktade "tantparfym", vilket jag tyckte var lite obehagligt.
Manda har aldrig fått anmärkning på preparering. Jag antar att det är ett gott tecken?
Hon badar 10-14 dagar innan utställning (helst 14). Använder "nr 1 all systems crisp coat" eller vad det nu heter… Inget balsam. På utställningen sprayar jag texturespray (av märket K9) på en mjuk borste. "Lägger" det sedan i pälsen, en stund innan bedömning. Precis innan bedömning borstar jag snabbt igenom henne med en hårdare borste så inte sprayen "klumpar sig".
Manda är cremespotted, men något röd egentligen. Jag pudrar henne med babypuder när vi kommer till utställningen på morgonen. Borstar ur det efter någon timme eller så. Viktigt att hon inte "dammar" på domarbordet! Pudret ger pälsen lite extra volym också, tycker jag…
I nuläget har hon GIP-titel, så jag antar att jag har gjort något rätt…
#4: Missade att du hade kommenterat men såg nu att du redan fått svar. Lättast är att "lägga" det på pälsen med borste (eller lätta fingertoppar) och sedan kamma igenom pälsen efter en stund.
#6: Har faktiskt aldrig provat att pudra men det beror främst på att jag bara ställt en chokladbritt (och en bebis som inte behövde någon preparering). Kommer att göra ungefär som du med henne, som är fawn-vit, när hon blir äldre om det behövs.
SE*Helanders - Uppfödning av Brittiskt korthår och Selkirk Rex
Följdfråga: brukar ni trimma pälsen på era britter något? Frisera eventuella örontofsar osv..?
Japp! Britterna ska ha runda fina örontoppar, så jag tar o vrider av håret med fingarna. Ser naturligare ut - låter plågsamt men katten märker inget. Man får göra det snällt. Här har jag beskrivit örontoppning just i en tidigare tråd: http://britter.ifokus.se/discussions/52b0ed74ce12c4252b000261-toppa-oron-brittiskt-korthar-brittiskt-langhar?51f6b4f4ce12c4562100324b-1
Har funderat på vad jag ska göra inför i Umeå om två veckor, men chokladpojken är ju bara 5 månader - ska man ändå använda nåt specialschamp eller så. Och vilken typ av kam eller borste gäller?
Tänkte att jag ska bada honom hur som helst om någon dag - han gillar att bada och har fixat att föntorkas efter att jag jag varit tvungen att bada honom eller då han har envisats med att rulla sig i duschvattnet.
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
Man brukar rekommendera att stålkam används, inte kardor då det tar bort mycket (av den rastypiska) underull(-en). Sedan ska ju britten ha en s.k crispig textur på pälsen - den ska inte vara mjuk eller ligga efter kroppen - den ska nästan vara lite sträv med "stuns" i. Det finns bl.a crisp-spray att köpa från K9, ett tips jag själv fick härifrån innan utställning. Den är riktigt bra faktiskt :)
Jättetack, jag ska ta och köpa K9, de borde väl ha på nån av stans djuraffärer tänker jag.
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!