Brittiskt korthår: Vikt vid 16 veckor
När Neville föddes var han den minsta kattpojken i sin kull på fyra ungar, tre killar och en tjej. De vägde alla kring 120 gram sa uppfödaren.
Jag tror att han följer sin egen kurva bra. Och det är ju det viktigaste förstås, att han går upp som han ska.
Han blev 16 veckor igår. Vägde honom nyss och han väger 1797g, dvs 1,8 kg.
Det verkar som om han går upp cirka 100 gram i veckan just nu.
Hur mycket brukar en genomsnittlig brittkattunge vanligtvis gå upp i vikt per vecka/månad det här första halvåret?
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
Nu tar jag detta helt ur luften, men jag tror att det där är en ganska normal ökning. :)
Jag tror också det, men det vore kul att veta hur era kattungar växer också :-)
Det vet jag faktiskt inte då vikten har varierat så mellan mina katter. Från cirka ett kilo på den jag köpte senast till nästan 2 kg på den jag köpte dessförinnan.
Nu väger Ztilton 1,5 kg och han var 12 veckor då jag hämtade honom den 26/1.
Tror vikten varierar beroende på vad de brås på, Mållgans uppfödare tror att han kommer bli mellan 8-10 kg. Mållgan väger idag 1970 g (:
å waow! så coolt. De är så fina grabbarna när de är riktigt stora!
Jo, arvet gör ju sitt men man måste komma ihåg att det inte bara handlar om föräldradjuren, utan om tidigare generationer också.
Jag har ingen aning om hur stor Neville kommer att bli men skulle gissa på kanske nånstans mot 6 kilo och högst 7 som fullväxt OCH kastrerad. Hans pappa är fertil avelskatt född 2011 nån gång, och först nu har han börjat bli riktigt "vuxen" och han tror jag väger nästan 6 kilo.
Tror det kan göra nåt kilo mellan en fertil och kastrerad hankatt.
Ska bli intressant att se om han blir välkroppad, fint kortbent och "cobby" för just nu tycker jag att han alltmer börjar likna en avlång huskatt ;-) Men jag har som tur är sett fotona i den här gruppen på deras mysiga vuxna "tjockisar" som växande ungkatter och vet att han kan komma att se ut som allt annat än en britt ganska länge.
Ja Mållgans storlek kommer inte av föräldradjuren utan av morfar och gammelmorfar :). Men om han blir så stor eller inte beror lite på hur länge han hålls fertil också. Ska verkligen bli spännande att se hur han utvecklas. Ja just nu är det inte så mycket britt över dem, men det kommer ! :). Mållgan har sina stora lejontassar kvar åtminstone (:
Jag har ingen koll på mina katters vikt vid 16v ålder, men Riga vägde 2kg vid drygt 5 månaders ålder (idag väger hon 5,4kg, hon är 4,5 år ungefär), Manda vägde ca 3 kg vid 7 månaders ålder (hon väger runt 4,9-5,1kg nu, ca 3,5 år gammal) och husisen Merlin pendlar mellan 3,7 och 4,5kg. Han fyller 5 år i april. Jag föredrar när han ligger på 4,5kg och inte 3,7kg… Han är lite spinkig.
Britthanar blir ju större än britthonor, så det är säkert helt normalt att din katt väger som han gör :)
Jo, Neville följer sin kurva men jag tror ändå att han inte blir en superbiff - men man ska förstås aldrig säga aldrig.
Fast jag ska ju skaffa en hona också till hösten och ska försöka hitta uppfödare som planerar en kull lila- och chokladpaddor till sommaren som kanske redan tidigare har fått kullar med honor av större "modell".
Fertilitet har inget med storleken att göra. Min störtsta britt väger 7,5 kg och han var aldrig fertil. Min andra britt var feritl till 9 månaders ålder och väger 6,1 kg. Bägge är hanar.
Den största britt jag sett vägde 9 kg och var heller aldrig fertil. Och han var stor inte tjock. 8-10 kg det är väldigt stort.
Jag trodde det Mustangcab.Tycker jag ofta har läst det på sidor när uppfödare pratar om sina avelshanar åtminstone. Då verkar deet som att när de kastreras så blir de lungnare och har liksom tid att lägga på sig.
… alltså inte att de blir större om man inte kastrerar dem
# 11 Helt rätt. En okastrerad hane behöver mera energi.😃
Jag är som sagt ingen expert utan det är Mållgans uppfödare som sagt så (:. Stod även i nån broschyr jag har att eftersom vissa raser utvecklas långsammare ska dessa hanar inte kastreras vid sex månaders ålder då de kan få ett feminint utseende. #12 när har du kastrerat dina ?
Två är kastrerade innan 6 månader och han väger 6,1 kg han kastrerades vid 9 månader och hade då blivit könsmogen och det luktade om han urin.
Nu är det ju inte jag som sa det utan sa att det stod i en broshyr som Susanne Hellman Holmström hade skrivit (:. Angående Mållgans vikt och vad hans fullvuxna vikt blir och han skulle bli större om han inte kasteras vid 6 månader, det är vad uppfödaren har sagt :). Jag tänker disskutera Mållgans kastrering med hans vetrinär när han ska dit för sin andra vaccination spruta :)
# 16 Vilken broschyr är detta av Susanne Hellman Holmström?
#17 någon hon skrivit för någon fodersort tror det var four firends
OK Det är hennes eget märke. Tack för upplysningen.
Just nu verkar Neville växa enbart på rygglängden. Nån centimeter till och han kommer att se ut som en tax. ;-)
Men han går då åtminstone upp 100 gram i veckan ungefär. Igår på sin 17 veckorsdag vägde han 1911 gram, fast som han äter är det konstigt att han inte väger 5 kilo redan haha
Jag köpte min första digitala köksvåg någonsin för nån vecka sen och bestämde mig för att väga honom med jämna mellanrum för att ha en alldeles egen INDEX-katt att jämföra med :-D
# 20 Som Memmiz gjorde ungefär😃
Lång i ryggen var Fredda länge, vid ca 10 månader började hon bli mer proportionerlig igen :) man märker att man får ha tålamod med raser som utvecklas under lång tid. ^^
#21 #22
Ja, det är bra att veta att inte alla är fluffiga från början till slut. Dessutom är Neville ganska så aktiv. I alla fall tycker jag det. Vissa dagar tar han det superlugnt och rör sig knappt, myser mest och käkar. Andra dagar busar han mest hela tiden - och käkar. Så jag tror han förbränner en hel del men äter det han ska ändå.