Britter iFokus

Britter

Etikettbilder
Läst 1308 ggr
[Mustangcab]
5

Måste bara

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Få visa ett foto på Ztilton ute i rastgården. Han ser på fåglarna och han sitter och klapprar med munnen trots att han aldrig sett en flygande fågel tidigare. Jaktinstinkten är djupt rotad😃

[Kavring]
1

Hahahaha, asså jag kan inte sluta le. Han ser för rolig ut! Verkar vara en tuff kille!

[Skörbjugg]
1

Hahaha, vilken rolig liten sötis <3

Uss
0

OT men måste fråga - rastgården, hur stor är den? Hur länge kan de vara i den? Har du uppvärmt hus där? Tak måste det ju vara, men behövs "golv" (dvs skulle de kunna få för sig att gräva sig ut)? Vi har ju skaffat oss två (vuxna) innekatter som också sitter i fönstrena och klapprar med tänderna. Det känns inte hållbart att hålla dem inne jämt, ffa kommer det att bli svårt när det blir sommar och tryckande varmt inne. Problemet är att de inte är vana vid att vara ute och vi har långa arbetsdagar så vi känner oss oroliga att de råkar ut för något (räv eller andra djur, bil, irrar vilse…) eller att de ger upp och vänta på oss och går någon annanstans. Rastgård har jag aldrig tänkt på (trots att vi har en hundgård på tomten ;D ) men skulle ju kunna vara ett alternativ!

[Mustangcab]
1

Katternas rastgård är 65 kvm. Den byggd av trästolpar som är impregnerade och rådjursnät. Vi har inget tak men det är inhäng på 3 dm av nätet så att de inte ska kunna klättra över. Den kan klättra just där stolparna är men inte på nätet i övrig detta inte är styvt.

Vi har inget golv  förutom naturen och så har vi husvangsstaket längst ned för att de inte ska gräva sig ut. Vi har en röd lite koja som är isolerad med frigolit och så en trappa i 3 våningar som också är isolerade med frigolit. 

Vi har satt dit en klöspelare som är ett litet nedhugget träd där vi satt dit ett rep att leka med. Sen har vi planterat två tujabuskar så att de ska ha något att gömma sig bakom.

I anslutning till rastgården så ligger vår inglasade altan som de går ut igenom på 19 kvm. De släpps ut och in av mig.

så här ser rastgården ut från väster

Klicka på bilderna så blir de större

[Mustangcab]
1

Och så här ser den ut från söder

[Mustangcab]
1

Och så här ser huset ut

[Mustangcab]
1

Och så här ser trappen ut

[Mustangcab]
1

Och detta är klöspelaren

Uss
0

Tack! Jag kunde inte se bilderna, men vi har taskigt nät hemma (o bara en läsplatta) men jag ser dem säkert på jobbet i morgon. Undrar vad gubben säger om att börja snickra igen… ^^

Uss
0

Så fint ni ordnat det :) Ska se vad vi kan hitta på här hemma, trappan var en bra ide! Vill katterna ha sin gård i sol eller skugga? Hur länge kan de vara ute (sommartid alltså, till vintern får de vara innekatter igen tänker jag)? Hur gör man med "toalett" till dem?

[Mustangcab]
0

# 10 Tack! Vi har ordnat så att de har toalett inne på altanen på vintern och så sätter vi ut dem under tak på sommaren. Sen finns det en toalett under tak ute i rastgården också. Vi har lag rastgården på vårt hörn som vetter mot norr och öster. Där är det soligt på förmiddagen och på eftermiddagen.

Under sommaren om det är fint väder så har vi altandörren öppen då jag är hemma så de kan gå och komma som de vill. På vintern så är utevistelserna mera begränsade då de inte är så intresserade av att vara ute då vädret inte är så bra.

Mr Raja
1

Om jag dör i förtid vill jag återfödas som en liten britt och komma och bo hos er  - djäklar vad mysigt ni ordnat

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Mustangcab]
0

# 12 Tack😃