Berätta om britten
Ska kika på en liten långhårig kattpojke i em och vill gärna höra om hur era britter är. Den långhåriga skiljer väl sig endast i pälsen? Fäller de mycket tro? Stämmer det att britten hellre ligger bredvid än i knät? Den vill väl ändå bli klappad och ompysslad? Väcker de er på natten?
Har haft katt i 20 år innan men aldrig en renrasig. Tacksam för svar!
Hej vad roligt att du ska kolla på en britt! 🙂 Jag har ingen större erfarenhet av långhåren, men det jag har hört är att de ska vara ännu stillsammare än vad korthåren är.
Korthåren fäller relativt mycket, eftersom pälsen är tät och tjock. Detsamma ska gälla för långhåren, man bör nog kamma dem några ggr i veckan för att slippa allt fällande (ett annat tips ifall katterna fäller mycket är att bada dem då mycket hår kommer bort då). 👍
Den erfarenhet jag har av britter är att de helst ligger bredvid och gärna har koll på vad som händer i hushållet, följer med som en liten hund.
Min katt väcker oss ibland på nätterna, men det är inte så problematiskt. Det verkar lägga sig ju äldre hon blir också. 😃
Och det stämmer väl att två brittiska korthår kan få långhåriga ungar om det ligger genetiskt längre bak i ledet?
Ja, det stämmer. Långhårsgenen ligger då recessivt. 🙂
Hej, vad roligt! Jag har också köpt min första raskatt. En underbart mysig brittpojke som jag haft i 2½ vecka nu. Neville blir 16 veckor på fredag.
Jag vet ju inte hur han blir när han blir större förstås, men han befinner sig sällan långt från mig här hemma när han väljer liggplats. Han kommer faktiskt gärna och lägger sig i famnen, och vilar gärna på armen eller bakom nacken eller uppe vid halsen på bröstet om jag sitter eller ligger på ett kattvänligt vis i soffan. Neville är inte överdrivet kontaktsökande utan det känns mer som att vi gör grejer tillsammans. Jag brukar hitta på "nonsensjobb" till honom som han gör själv eller samtidigt som mig, utom när jag vet att han kan skada sig eller förstöra något.
Jag har själv lätt att vända på dygnet så jag har varit tvungen att se till att han har sitt kvällsrace ett par timmar innan sängdags annars har jag det mitt i natten. Men han är ju bara en unge, det kommer att gå över. :-)
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
Titta gärna på min tråd om Mina britter.
http://britter.ifokus.se/discussions/5210c4fc8e0e747b6a000014-mina-britter?discussions-2