Britter iFokus

Britter

Etikettom-sajten-ifokus
Läst 1551 ggr
[Kavring]
5

Förändringar på iFokus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni alla märkt har lite förändringar skett på Fokus, det har tillkommit lite nyare utseende vid Meddelanden etc. samt att ett nytt "verktyg" har tillkommit som kallas Karma.

För att få lite mer förklaringar vill jag hänvisa till denna sammanfattning LeffeD lagt upp på Devon Rex.

[Skörbjugg]
0

Tror som sagt att det blir bra när man vänjer sig, men den där karma-funktionen känns överflödig… Tycker den nya designen kunde använda färg lite mer för att highlighta att det har uppdaterats under "mina inlägg"

[Kavring]
0

Jag håller med dig. Känns lite som om Karma kan bli ett verktyg för att döma folk också, men hoppas att det inte blir så. 🙂

[Skörbjugg]
0

Mm, exakt… Tycker att det känns jobbigt att folk kan gå in och kolla hur många karmapoäng man samlat. Än så länge har inte jag gjort det, och är inte speciellt intresserad av det heller… 🤦‍♂️

[Mustangcab]
0

Upptäckte att jag hade dessa också. Vad de nu kommer ifrån?

[Skörbjugg]
0

#4 Det är en uppdatering av sajten, där iFokus-killarna har ändrat och lagt till lite nya "funktioner"… Tycker iofs att det är bra med förnyelse, men att de kanske hade kunnat fundera lite mer på hur den skulle genomföras… Tycker som sagt att karmapoängen är överflödiga… Själva designen är inte tydligare än innan, jag tycker att användarvänligheten borde gå före. 🤔

[Skörbjugg]
1

#4 Eller menar du var man får karmapoäng? Man får dem bl.a. när man trycker "bra inlägg" på saker andra skrivit och jag tror man får dem när andra trycker "bra inlägg" på saker du skrivit också. 🤦‍♂️

[Kavring]
1

#4 Jag håller med Skörbjugg om det hon skriver. Antar att karmapoängen försvinner när nån anmäler det man skriver etc också.. annars fattar jag inte mycket av detta… 😞

Mr Raja
1

Som jag begriper det så handlar det mest om hur pass aktiv man är, och de flesta brukar väl ta ledigt periodvis, gör inte ni?

Om det är nåt att ha vet jag inte, jag brukar titta in till folk som skriver mycket om engagerande ämnen tex. De kommer att få en massa Karma vare sig de vill det eller inte kan man säga. Jag tror att en bra blandning av kvalitet och kvantitet är att föredra på ett sånt här forum, för det handlar till syvende och sist alltid om vilket humör man r på. :-) Jag skriver ofta grejer utan nån speciell poäng, berättar bara liksom. Och efter ett tag lär man sig vilka som verkar mer impulsiva, tröga, roliga, högtravande etc. Öppna forum har en tendens att bita en i arselet, ingenting försvinner. därför kan det här med "belöningar" vara en bra lösning. Om inte annat tror jag det kan bli kul ifall vi väntar och ser. Har jag stått ut med segdegen iFokus över jul så vil jag se vad de åstadkommer nu nr det ntligen verkar gå snabbt.

Det här poängsystemet som finns med Medaljer och sånt är ju ett gammalt knep för att få deltagare att fokusera på mål så jag antar att "Karma" har att göra méd vad man redan åstadkommit och jag är som några av er andra på flera olika forum vilket gör att man kollar igenom rätt mycket på en gång. Det finns dessutom alltid de som känner att det är viktigt för dem att vara topp-postare på forum och andra sociala gemenskaper, utan att ens ha nåt speciellt att säga, medan andra kanske föredrar ifall inte nån märkte att de skriver 500 000 000 inlägg per dag om nördiga detaljer men ifall nån gör det och hänger på så r det bra ifall andra nördar begriper att man kommer tillbaka för att fortsätta umgås och uppskattar det gemensamma engagemanget. Jag hör till de senare för det mesta och den stora tramsiga mer anonyma massan den övriga tiden. Tror jag.

Jag som har perioder där jag är på nätet och "härjar" använder grönpricken på samma sätt som jag anvnder den där "gillaknappen" på fejan eftersom det ibland är helt sjukt svårt att få iväg nåt på iFokus nr den laggar - och det innebär att innehållet styr. I en allvarlig diskussion så är jag mer noggrann, och kollar fakta och vad andra har skrivit tidigare etc, innan jag sätter igång och grönprickar eller vad ni andra kallar det. Samma med gastböckerna, man kan skriva i dem till folk, vilket jag också  brukar göra. Det behöver inte vara så märkvärdigt det dr Karmapoängandet, det är mer ett sätt att berätta att man "tagit del av" och vad jag vet från stora ämnesforum jag varit på så finns all statistik öppen om alla medlemmar och man kan se hur många inlägg folk gjort etc.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Mustangcab]
0

Nej är man Medarbetare så får man inte var ledig särskilt länge😂

[Skörbjugg]
0

Haha exakt ;)