Ringar eller sällskap? (medlemskap)
Jag bor i Luleå och är medlem i den närmaste kattklubben NOS, Norrskenskatten som ligger under Sverak. Sen började jag även leta efter den svenska rasklubben men det det finns ju flera rasklubbsalternativ för britten verkar det som?
Jag fattar inte riktigt skillnaden på dem så vill nån förklara varför det finns flera? Handlar det om nån slags länsindelning där också eller vad?
Och visst är det väl idé att gå med i en av dem åtminstone?
Jag har nog stora problem att begripa mig på de stora kattorganisationerna, för mig som är ny i kattvärlden känns det väldigt grylligt och komplicerat med flera olika alternativ för samma raser. HJÄLP!
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
Du menar Brittringen eller Brittsällskapet? 🙂
Rasringar är till för att stötta uppfödare och ägare av en viss ras. Brittsällskapet och Brittringen är bägge rasringar, varav BrS (Brittsällskapets förkortning) är en nystartad rasring.
Bägge rasringarna verkar för Britten som ras, men BrS har lagt lite mer emfas på att stötta långhåren också. Det finns också lite nyare tankesätt i BrS, eftersom de är en nyare organisation.
I dagsläget är Brittringen den mer etablerade rasringen med flest medlemmar och är nog den rasring som är mest känd också.
Det är egentligen inte nödvändigt att bli medlem i en rasring eller ens ett måste. Det är framförallt uppfödare som är medlemmar av den anledning att man kan annonsera (kattunge, omplacering, avelshanne) via rasringarnas välbesökta sidor.
Såklart finns andra fördelar också, vilka bör vara listade på vardera rasrings sida.
Jag själv är med i Brittsällskapet eftersom det finns stora möjligheter i att få engagera sig i inom de olika delarna av BrS. 😉
Tack Kavring - du är GULD! i :-)
Äsch då 😊
Bra beskrivet Kavring! (✨u✨) <-- ska vara en smiley med stjärnögon *tramsig*
Nämen tack! 😇
hahahaha stjärnögon - så kul