Lite allmänna ZOOPLUS-frågor
Jag läser lite här och där om Zooplus och överlag verkar ju folk nöjda men det verkar bli väldiga missförstånd vad gäller leveranserna och lite annat och jag begriper inte riktigt varför. Pga det så drar jag mig för att beställa något därifrån eftersom jag inte har någon lust att lära mig den hårda vägen. Min förhoppning är att en eller flera zooplusveteraner här på Britterifokus orkar ta itu med mina frågor och svara på dem nr tid finnes och eventuellt berätta lite mer om vad man bör tänka på som jag inte har tänkt på att fråga - eftersom det tydligen ska vara stället man kan spara in på mest när man köper djurmat och tillbehör. Inte bara att man kan få det hem till dörren eftersom det finns flera såna ställen. För och nackdelar - ja ni vet.
Det finns flera olika zoopluz-sajter och som jag begriper de så kan de ha olika kampanjer.
Måste man bli medlem på varje lands eller räcker det med en användare för alla?
Går det att beställa med faktura eller måste man betala i förskott?
Som jag förstått det har det varit fri frakt från tex Danmark förut, har de fri frakt från en viss köpsumma och gäller det till alla delar i Sverige?
Vet nån hur lång tid brukar det dröja om man beställer från .se eller andra länder till NORRBOTTEN? Vi brukar normalt få vänta någon dag extra, men kanske det tar ännu längre?
Jag bor i Luleå i hyresrätt och jag vet att det kan bli problem om man inte är hemma när posten ringer på eller om man inte ändrat adress hos företaget man beställt grejer från ifall man flyttat men har inte råkat ut för det själv. Det är ju såklart jäkligt irriterande att missa en leverans om man är hemma om dagarna, man kan ju stå och sortera i sophuset eller nåt :-) Men om man vet att paketet är på väg hem enligt leveransuppgifterna, så borde man väl kunna få tag i postbilen så man vet ungefär nr den kör till ens adress - eller?
Jag har svårt att tro att jag skulle få ett paket till ett utlämningsställe i nån annan stad eller på ett annat utlämningsställe, men OM något sådant händer - varför händer det egentligen…
**Beror det på beställningsformulärets utformning i olika länder som skapar missförstånd?
Vilken transportfirma som anlitas?
**
Finns det inte något särskilt alternativ till hemkörning som man kan fylla i vid beställningen? Det brukar ju stå "närmaste" utkörningsställe för det alternativ man väljer: Finns inga såna alternativ?
Det verkar finnas olika betalkvittensalternativ också.
Har jag missuppfattat kanske -Kan man verkligen välja att INTE få kvittens på att man beställt och eventuellt betalat i förskott?
Finns det fördelar att välja alternativet att INTE kvittera försändelsen om man vill ha den till dörren?
Om det enbart är en prisfråga att välja bort att kvittera hemleverans, har de olika ländernas zooplus olika fraktregler?
Till sist några blandfrågor
Det verkar som att många får trasiga förpackningar, är det vanligt?
Kan man få trasiga foderförpackningar så att fodret runnit ut?
Brukar det vara bra "Bäst-föredatum på fodersäckar etc.
Kostar det att skicka tillbaka grejerna?
Vilket zoopluz är bäst att ha att göra med?
Valutaomvandlare, finns det nån sån på sajterna så man ser vad det kommer att kosta och måste man göra nåt special när man betalar visa sin internetbank?
…det var nog allt! :-)
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
Kanske jag borde ha kallat tråden Zooplus for Dummies?
Måste man bli medlem på varje lands eller räcker det med en användare för alla?
Det räcker med en användare. Det blir billigast om man beställer antingen från zooplus.dk eller zooplus.com i.o.m. valuta-någonting, men det kan man alltså spara pengar på. zooplus.com har också större utbud än vad den svenska sidan har.
Går det att beställa med faktura eller måste man betala i förskott?
Jag har alltid betalat i förskott, och minns inte om man kan välja andra alternativ.
Som jag förstått det har det varit fri frakt från tex Danmark förut, har de fri frakt från en viss köpsumma och gäller det till alla delar i Sverige?
Det verkar vara fri frakt från 499kr, dvs att du måste handla för minst den summan för att få fri frakt. Det ska gälla oavsett vart man bor, vad jag förstår detta som.
Vet nån hur lång tid brukar det dröja om man beställer från .se eller andra länder till NORRBOTTEN? Vi brukar normalt få vänta någon dag extra, men kanske det tar ännu längre?
Under en vecka borde det ta, det kan variera.
Men om man vet att paketet är på väg hem enligt leveransuppgifterna, så borde man väl kunna få tag i postbilen så man vet ungefär nr den kör till ens adress - eller?
Ja precis, du får ett kolli-ID och då kan du följa paketet TILL Sverige, men du behöver ringa ex. Posten om ett nytt när den kommit till landet för att kunna spåra paketet.
Beror det på beställningsformulärets utformning i olika länder som skapar missförstånd? Vilken transportfirma som anlitas?
Egentligen inte, därför att de använder sig av DHL eller Posten i Sverige. De skriver att de inte kan lova att det är Posten som levererar även fast det är det alternativ man valt.
Finns det inte något särskilt alternativ till hemkörning som man kan fylla i vid beställningen? Det brukar ju stå "närmaste" utkörningsställe för det alternativ man väljer: Finns inga såna alternativ?
Såhär står det i deras köpeavtal:
"zooplus levererar de beställda varorna till den av kunden angivna adressen. Om detta inte är möjligt vid leveranstillfället, kan paketet lämnas hos ett serviceställe, där det kan hämtas ut. Den normala leveranstiden är 2-5 vardagar från det att din betalning registrerats hos oss. Notera att leveranstiden i enstaka fall kan vara längre. Paket som levereras till lantbrevbärarlinjer har några dagar extra leveranstid. Posten levererar normalt på vardagar mellan kl. 9-16.
Inom EU levererar vi tullfritt. Vid leverans till länder utanför EU ansvarar kunden själv för tillkommande tullavgifter, skatter eller andra avgifter."
(NOTERA att det står "serviceställe", vilket jag antar kan vara lite krångligare att ta sig till - eller så menar de kanske utlämningsställe?)
Kan man verkligen välja att INTE få kvittens på att man beställt och eventuellt betalat i förskott?
**-
**
Finns det fördelar att välja alternativet att INTE kvittera försändelsen om man vill ha den till dörren?
**-
**
Om det enbart är en prisfråga att välja bort att kvittera hemleverans, har de olika ländernas zooplus olika fraktregler?
Nej de är nog relativt likadana. Allt skeppas från Tyskland.
Jag har beställt två gånger från .se, vi bor i lägenhet. Första gången valde vi posten men det skickades med DHL. Då fick vi ett brev där det stod att dom hade vårt paket och jag fick ringa och säga när jag skulle vara hemma och kunna ta emot det och han som körde ut det ringde när han var nära - fungerade jättebra! Så nästa gång valde vi därför DHL men då skickades det med posten istället. Jag var hemma när dom påstod sig ha ringt på (dvs dom gjorde det inte) och vi fick släpa hem det från postens utlämningsställe. Jag blev rätt irriterad över det faktiskt, kollade upp det och posten säger att dom inte kan ringa när dom är nära.
Glömde säga: inget trasigt och nöjd med produkterna båda gångerna :) Hade jag sluppit släpa hem ett tungt paket hade jag varit jättenöjd.
Jag får inget alternativ till posten. Det är vad som bjuds. Själv använder jag den svenska sidan. Men jag kan följa paketet hela vägen till dess att det når Sverige sen har jag ingen aning var det tar vägen innan det ringer på dörren.
Jag såg någon som skrivit en fullmakt de kunde lämna paketet där ifall de inte var hemma. Var noga med adress och eventuell portkod.
Själv har jag handlat där vid 4 tillfällen så jag har fått flera kollin men de har inte kommit samtidigt dvs ej samma dag. Men det har varit saker för 6.000 spänn. Det har alltid varit helt och riktigt packat.
Enbart .se har fri frakt numera. Ingen annan zooplus. Vi i Sverige kan beställa från .se, .com, .dk och .se så vitt jag vet. Det finns inget alternativ till kvittens, oavsett om du väljer DHL eller DPD är det Posten som levererar i Sverige. Jag är rätt säker på att man inte kan välja faktura, det är förskott som gäller.
Kundservice upplever jag som bra. Har fått pengar tillbaka när bozitatetror varit trasiga. Annars är det ganska usel packning, räkna med buckliga/trasiga förpackningar.
Jag gillar ändå zooplus, trots det som är mindre bra. Förutsatt at jag är hemma får jag paketen till dörren, annars kommer det till utlämningsstället.
Håller med #6, det har varit tillräckligt inpackat för min del - även om det kunde ha varit bättre. Hittills har jag inte varit med om att något har varit trasigt, bara att någon kartong har fått en repa eller blivit kantstött. 🙂
TACK allihopa för tydliga och bra svar! :-)