seriös uppfödare
Hej!
Jag har nu blivit väldigt fäst vid min Benny och britter över huvudtaget och kommit fram till att jag i framtiden (om några år) nog vill ha en liten småskalig uppfödning med kanske en kull per år. Jag vet redan att jag vill hjälpa till att bredda genpolen för rasen och kommer vara petig med vilka linjer jag kommer använda samt inte använda samma hane flera gånger om.
Till mitt huvudbry nu då: Jag har följt en uppfödare sporadiskt på nätet, var lite intresserad av en kattunge innan jag fick se att Benny existerade osv. Uppfödaren har nu redan en ny kull på samma hona som fick ungar i somras med samma hane som då. Hade det varit en eller två kattungar så kanske jag hade förstått det men nu har det varit fullstora kullar bägge gångerna och då undrar jag vad syftet är, om det ens finns nått…
Det kan ju bero på olika saker. Om alla kattungar i första kulle tex köptes av "sällskaps köpare" så kommer de inte att lämna bidrag till avelspoolen och är det då så att både honan och hanen har ovanliga linjer eller sällsynta färger eller andra drag så kan man som uppfödare ta en andra kull.
Dock är det lite konstigt att man i så fall inte sparar någon från första kullen själv. Men det kan bero på att man inte fått det utfallet man hoppades på eller att man inte har möjlighet att behålla en själv och inte hittat en fodervärd. Det kan även ha att göra med att man inte fått rätt kön på katterna.
Det finns anledningar till att göra en omparning och att veta orsaken är svårt om man inte vet hur uppfödaren tänker och vilka mål denna har. Det kan ju dock även handla om en oseriös uppfödare men det kan man som sagt inte säga för än man har alla fakta.
Min katt Teddy var en riktigt fin Selkrik med unika linjer i Sverige. Han lämnade efter sig tre kullar men ingen av kattungarna gick vidare i avel. Så nu när Teddy är borta så innebär det att han egentligen inte har bidragit alls till genpoolen vilket känns deprimerande ibland. Så man akn inte bara gå efter antalet kattungar.
Tack! Då fick jag lite fler synvinklar, känner att jag fastnat i mitt spår lite. Tyckte mer synd om honan och att det bara gått 6 månader sedan förra kullen. Vad tråkigt med Teddy :/
samtidigt kan ju honan vara i toppform… det vet jag ju inte heller
Det låter absolut som lite väl tätt mellan kullarna. Men även där kan det finnas orsaker som att honan går ner sig mycket under löp, blir skendräktig ofta osv. Då kan man som uppfödare välja att ta kanske två täta kullar och sedan kastrera i stället för att utsätta honan för att gå på p-piller.
Vi hoppas på det tycker jag!
Det kan finnas logiska orsaker bakom täta kullar men det finns tyvärr uppfödare som bara tar kull på kull på kull. Så att vara uppmärksam är bra. Det bästa man kan göra är att fråga uppfödaren direkt :-)
Ett bra verktyg att använda för att se antal avkommor och stamtavla är SVERAKS stambok: http://stambok.sverak.se/
Där kan man söka efter katter av alla raser :-) (obs! det är enbart de katter som är registrerade i SVERAK som finns med (samt deras stam).
www.qtcat.se
Uppfödning av brittiskt korthår med inriktning på colourpoint
Tack både Qtcat och Linalj! Uppfödaren skall vara sverakregistrerad. Ja, man vill ju inte lägga nosen i blöt i andras avel riktig heller men ibland blir man liiiite fundersam.
#7 Blir lite nyfiken på om det är det någon speciell anledning du tänker på när du säger att du vill att uppfödaren ska vara FIFe-/SVERAK-registrerad?
(Det finns ju även andra kattförbund uppfödare kan vara registrerade hos, t.ex. WCF)
#8 Tror du missuppfattade inlägg #7, Sköris, hon menar en specifik uppfödare vilken uppges vara Sverak-reggad, inte att en ospecificerad uppfödare MÅSTE vara Sverak-ansluten.
#8 enligt uppfödaren är denne registrerad i sverak/fife. Självklart finns det fler! Min är wcf:are;)
#9 #10 😟Haha, jag kanske inte ska läsa så mycket när jag är trött 😂