Är RC torrfoder bra för katten?
Hör att många bara ger sina katter RC torrfoder hela kattens liv och ger dem våt mat någon enstaka gång då och då!
Deras katter verkar leva länge och må bra. veterinären tycker att de oftast mår mycket bra!
Fråga: Är det så?
RC innehåller en hel del kolhydrater, vilket inte alls är bra för katten. Katter är strikta karnivorer, så det finns ingen anledning att ge dom vegetabilier.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Om det finns katter som lever på RC hela livet och mår bra av det? Ja det finns det. Precis som att det finns rökare som röker större delen av livet utan att få problem med lungorna.
Torrfoder generellt är inte nyttig mat för katter av en rad olika anledningar och RC tillhör inte ens de bästa märkena bland torrfoder.
att veterinärer rekommenderar Rc beror dels på att RC till stor utsträckning sponsrar veterinärers nutritionsutbildningar. De håller stora seminarier där de "utbildar" veterinärer och djurvårdare i näringslära och varför deras foder är så bra. Har själv varit på ett antal sådana seminarier.
Ofta så är det den enda utbildningen veterinärer får i kost för friska katter.
Sedan så säljer flera veterinär kliniker RC och tjänar då pengar på att sälja det. Ibland säljer de hela sortimentet, ibland bara de medicinska fodren.
Rent generellt är det ganska skrämmande hur lite veterinärer vet om friskfoder.
Tack för bra svar!!
Vad ska man då ge en katt som man vill ge torrfoder! För det måste ju finnas något som är bättre är det andra när det finns så mycket att välja på i djuraffären eller är alla grund lurade?
Vill ha synpunkter i alla vinklar då jag vill blida mig en uppfattning om hur och vad som är bra eller mindre bra att ge sin älskade kattvän!!
#3 När det gäller torrfoder så ja då är man grundlurad. Torrfoder innehåller på tok för mycket vegetabiliskt innehåll för katter. Katter är skapta för att leva på små bytesdjur, de får i "naturligt tillstånd" i sig ca 2% kolhydrater. Ett normalt torrfoder innehåller 10-20% kolhydrater och jag har bara hört talas om ett torrfoder som hamnar under 10% ( Power of Nature - Fee's Favorite) men jag har ännu inte kunnat validera de uppgifterna.
Katter är dåliga på att hantera kolhydrater och en kost som är rik på kolhydrater kan därför leda till diabetes. Kolhydrater triggar inte heller katters mättnadskänsla så det innebär att katter äter mer torrfoder utan att känna sig mätta.
Att det är så mycket vegetabilier i torrfoder innebär även att en stor del av det protein som finns i den maten är sk ofullständig protein (protein som kommer från just vegetabilier). Ofullständiga proteiner är svårare för katter att ta till sig och de saknar även flera aminosyror som är livsnödvändiga för katter. Därför tillsätts dessa separat i torrfoder.
Förut det så har katter en dålig törstreflex vilket innebär att de är dåliga på att veta när de behöver dricka. I vanliga fall består katters kost av ca 70% vatten medan torrfoder består runt 7% av vatten. Resultatet är att studier visar att katter som äter torrfoder totalt (dvs att man räknar in det vatten som katterna dricker) får i sig mindre än hälften så mycket vätska som katter som äter rå föda eller blötmat.
Det kan i sin tur leda till koncentrerad urin vilket kan leda till uvi, urinsten och liknande sjukdomar.
Då är jag grundlurad då mina får just RC torrfoder 3 olika sorter står alltid framme. Men de får blötmat minst en gång per dag och så får de lite rått kött av olika slag också. De är 13, 9, 7, 5 och snart 2 år gamla.
#5 Har du obducerat de katter som dött efter ha levt på den kosten?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Nej, min katter lever fortfarande😃
#7 Hur vet du då att de mår bra av den kosten?
Det är faktiskt något man som köttdjursuppfödare ser tydligt, vid slakt, alltså om kosten varit bra.
Skulle man öppna en sällskapskanin som levt på sämre foder, så kommer du se en markant skillnad mot exempelvis gottisarna på inälvor osv.
# 8 Jag slaktar inte min katter.😡 Och min tilltro till dig och din djuruppfödning är inte på topp precis. Dessutom har jag inte skrivit ett ord om att mina katter mår bra i mitt inlägg. Lägg inte ord i munnen på mig tack!
Dessutom så finns det många sorters RC foder.
#9 Herregud, jag försöker diskutera med dig och var i all välden har jag skrivit att du ska slakta? Jag frågade dig om du OBDUCERAT dina katter.
Vad i all världen har dina privata åsikter om min djuruppfödning med saken att göra? Jag tog mig tid och försökte LÄRA andra om vad man faktiskt kan se för effekter av en felaktig diet. Förlåt att jag försöker få andra att dra gagn av mitt kunnande, det var tydligen fel forum för faktabaserad kunskap.
TS, vill du veta mer om något jag skrivit, pma mig.
Vad har du här inne att göra när du själv blockerar mig från dina forum?
#5 Ja RC har en rad olika smaker och sammansättningar, ingen av dem tillhör marknadens bästa utan har ovanligt höga innehåll av spannmål och andra vegetabilier.
Till och med deras medicinska diabetesfoder innehåller korn, vete, soja, majs och tapioka trotts att upprepande veterinärmedicinska undersökningar visar att kolhydrater orsakar och förvärrar diabetes hos katter. (Korn står som andra ingrediens i innehållsförteckningen).
Låser tråden i.o.m. att vissa delar av diskussionen helt har spårat till off topic. Välkomna att starta en ny tråd med fortsatta frågor och funderingar.