Britter iFokus

Britter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1475 ggr
Mr Raja
0

Färg vs mentalitet (Lite lek och lite allvar)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad säger ni, visst hör färgen ihop med katten och kan vara en del av personligheten. :-D

Jag är helt säker på att sköldpaddshonor utan vitt är mer lättstötta än andra, men fjäsk ett par veckor när man felat - brukar löna sig.

Svarta katter med vit bläs och vita tassar är snällast.

De rödrandiga har ett komplext språk, det tar tid att fatta att de förstår dig men inte du dem.

De maskade är korkade, enda undantaget är siameserna i Aristocats, de är smartast av alla men elaka istället.

Bruna katter vet jag inget om, men jag tror att de går sina egna vägar

De blå är envisast

eller?

;-)

(Bilden föreställer en brittisk korthår vid namn Rasmus som jag tycker är så himla mysig. Han är svartvit, alltså hör han till de SNÄLLASTE. :-)
Vi följer varandras bloggar jag och Rasmus husse "macilane" så jag lägger in inläggslänken också för att jag snodde bilden http://macilane.wordpress.com/2013/09/20/rasmus-var-lille-buddha/)

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Kavring]
0

Tror du menar siameserna i Lady & Lufsen ;) Jag håller inte med om att de maskade skulle vara korkade, men kanske lite mer laid back. :3

Mr Raja
0

Lady och Lufsen var det ja *slog mig för pannan*
Jag fick nog Aristocats från stället med underliga fördomar om färgpesonligheter sorry haha

Jo, de maskade birmorna är väldigt sävliga och laid back har jag märkt. Jag tror inte på riktigt att de är korkade såklart, jag satt bara och försökte komma på fler fördomar som kunde ha nåt slags substans i en liten fånig forumlek och kom fram till att jag baserade denna sanning om korkade maskkatter på en enda katt och därför blev det ett bra exempel på sanningen om alla maskade katter hahaha  

En väninna från förr hade en som var väldigt trögstartad, jag trodde knappt det var en katt första gången jag träffade den och hade aldrig träffat en birma innan. Jag blev oerhört fascinerad över hur sakta den rörde sig och hur länge det tog innan den bestämde sig för något. Den var ganska så klumpig jämfört med hennes smidiga huskatt och var inte särskilt smart heller, jag har träffat massor av birmor efter det och andra maskade också som har tänkt lite snabbare än denne Bamse.

[Kavring]
1

Den enda egentliga Birma jag känner är en 19 - snart 20 - år gammal herre som heter Findus. Han är väldigt lustig, gammal och sävlig. Gillar sin röst mycket också, skriker nästan hela tiden när han är vaken - han sover största delen av sin tid. :) Det kanske min fördom är mot maskade katter- att de älskar sina röster liiite för mycket. De har antagligen i tidigare liv varit sångfåglar eller operasångare. ;)

Mr Raja
0

hahaha

Nå, ingen som har fördomar, åsikter eller kanske kunskaper om att man redan på förhand vet att viss färg hos en katt eller ett mönster kanske, borgar för ett visst beteende?

[Skörbjugg]
1

#3 detta om att älska sina röster kan jag verkligen hålla med om. De maskade katter jag träffat/träffar brukar överlag prata lite mer än andra katter. :)

[Mustangcab]
0

Du har inte hört min blåprick 😂Men mor hans är maskad😃

zaddraya
1

Har enbart erfarenhet av blåpadda och cremeprick.

Blåpaddan är lättstött, förnäm och småtjurig. Och när ingen ser är hon värsta busungen i gruppen… Alla nattbus är orsakade av paddamen.

Cremepricken är knäpp och hyperaktiv. Behövs inte ytterligare förklaring.

[Kavring]
0

Hahaha, kan inte låta bli att skratta åt din kommentar till Riga ("och när ingen ser är hon värsta busungen") ;) Så gulligt!

zaddraya
1

#8 Det är dessutom helt sant ;) Typisk natt här: Rastlösa, överaktiva huskatten Merlin sover i min säng hela natten. Manda sover bredvid sängen (Merlin är väldigt noga med att bara han får sova hos matte). Riga öppnar skåp, plundrar soptunnor, gnäller, öppnar dörrar, jagar glitterbollar, gnäller lite till, välter något hon vet att hon inte får välta, mördar mobilladdare, gnäller mer, äter papper, klöser på soffan, kräver att få gå ut i kattgården 5.00…

Sen sover hon hela dagen och samma sak upprepas nästa natt…

[Mustangcab]
1

Här har vi cremebritten som går väldigt förnämt. Han sätter den ena tassen snett framför den andra som om han gick på en catwalk😃

Den store blå lunsen sover mest när han inte jagar min lilla svarta huskatt😃

Mr Raja
0

Nu börjar det likna något! ;-)

de blå är latast

de svarta undviker konflikter

paddorna är lynnigare, vilket alltså kan bero på nattsuddande

Men vad är en cremeprick? Hur ser de ut menar jag? Knäpp och överaktiv tolkar jag förstås som impulsiv och resultatinriktad!

zaddraya
1

Cremeprick = cremespotted. Enligt min begränsade erfarenhet har de ADHD. Inte korkade, men svårt med koncentrationen och är hyperaktiva. Krävs disciplin för att få dem att fokusera! (alltså target/klickerträning). Impulsiv stämmer absolut! Resultatinriktat… Nja, det kräver fokus. Damen ifråga saknar fokus. Därav knäppheten. Hon glömmer liksom att väja för väggar/dörrar/stolsben m.m.

Mr Raja
0

Ja begränsad erfarenhet är precis vad som krävs för den här tråden, hur skulle man annars kunna få en så här fin och krympt livsuppfattning?

Mr Raja
0

Aha, ja det borde jag ha fattat.

haha jag tänkte faktiskt precis tvärtom eftersom du skrivit ihop knäpp och överaktiv. Att omgivningen förmodligen tänker i en annan ordning än henne, och kanske har de en annan åsikt om vad som kan vara ett resultat också förstås…

Hon kanske klarar av att hyperfokusera så mycket att hon inte ser hindren framför sig helt enkelt Visst är creme och röd färg "släkt". I denna tråd tror jag såklart att de röda är smartare än några andra!

zaddraya
1

Creme = diluterad (blekt) röd. Så det är samma gen, fast med "blekningstillägg" ;)

[Mustangcab]
1

Nja smart skulle jag nog inte vilja kalla min cremepojke precis.😃Ingen av mina 3 britter i jämförelse med mina huskatter. De är verkligen street smart.

Mr Raja
0

hahahahahaha