Känslor efter utställningen?
Hej! Jag tänkte att det kan vara bra med en tråd som enbart riktar in sig på vad DU tycker om den utställning du senast var på? Är du besviken över något (notera att det ej är tillåtet med personpåhopp)? Gick något fel? Eller gick någonting över förväntan? Var det något som förvånade dig? Skriv gärna ned det i den här tråden!
Den senaste utställningen jag var på med min kompis var jag lite besviken över att hennes domare verkade tappa tålamodet och så och därför började göra "slarvigare" bedömningar. Jag tvivlar inte på att domaren "gjorde bra" ifrån sig; men när man stått och väntat i flera timmar på att få bedömning på katten känns det såklart lite trist när intresset från domaren verkat falna för längesen (gällde inte bara när domaren bedömde min väns misse, utan alla katter som bedömdes lite senare på dagen).
Jag förstår verkligen att man inte kanske kan hålla samma gnista uppe hela dagen men det när man ändå betalar lika mycket som de som haft turen att hamna först i ordningen är det tråkigt.
Kanske lite fånig grej, men ändå. Så kände jag. 🐱😃
E
#1 Det är helt förståeligt att man tycker att det är orättvist när man inte blir bedömd på det sätt man önskade, i detta fall var det din väns katt som blev bedömd. Vi vet alla att det kan vara jobbigt att vara igång under långa perioder, och särskilt som domare. Däremot är det såklart vettigt att du ifrågasätter huruvida bedömningarna blir "jämna" när domaren tacklar av under dagen. Egentligen kanske fler pauser borde instiftas? Det är ju något som istället skulle förlänga bedömningstiden, vilken ju kan ta flera timmar. Jag tror vi alla vill känna att man blev lika bra bedömd som den första katten blev - vi alla betalar ju lika mycket för samma typ av bedömning, precis som du sa!
Min senaste utställning var i Dragör (Danmark, klubben DARAK, Fife). Hade med mig en katt (S*Billfeldt's Manda Mandarin, BRI e24), två dagar. Det var den absolut värsta utställningen jag har varit på, men itne p.g.a. domare eller burgrannar eller nått, utan p.g.a. hallen. Det var säkert minst 30-35 grader varmt på lördagen, något svalare på söndagen… Katten var, fullt förståeligt, sur. Men det gick rätt ok ändå. På lördagen fick hon nästan NOM, men blev slagen av en annan britt som hade bättre ögon. Min katt hade däremot bäst typ :) Söndagen gick också bra, domaren älskade katten, hon kom två av fyra vid nomineringen men var för sur och hade för dålig ögonfärg för att vinna. Det var en burma eller en burmilla som vann, minns inte vilket nu… Men hon fick sina cert och kan numera titulera sig Grand Internationell Premier.
Nu behöver hon bara åka utomlands en gång till som tur är…
#3 Tycker att det är så himla konstigt att det kan bli så varmt i sådana där hallar?! Borde det inte finnas luftkonditionering egentligen?? 🤔
Testade du att ha en sådan där burfläkt?
Jättekul att din det gick bra för din katt! Synd att hon blev slagen i "finalen". 😉 Superkul att ni kammade hem titel och allt! Stort grattis!
Hade igen fläkt, tyvärr. Visste ju inte att det skulle vara så varmt. Har köpt fläkt nu, för framtiden… Kan inte Danmarks regler, i den här hallen verkade det saknas luftkonditionering :( Många katter var sura. Tyvärr måste man ju utomlands för de högre titlarna. Å andra sidan har jag tur som bor ca 1h från Malmö, och 35 min från Helsingborg, så jag har ju nära till Danmark…
Tack! Nu ska hon "bara" fixa 11 cert till, så har hon supreme och är klar. Då kan hon faktiskt få gå i pension… :)
#5 Jag har ingen fläkt än så länge, vilken sort har du? Tror du att den är att rekommendera?
Skönt att resan inte blev superlång i alla fall! 😉
Haha, hoppas att hon tar dem (certen) i ett nafs! 😃
Jag skaffade den här
http://www.haromi.se/burflakt-p-195.html?gclid=CJ6l46j95bgCFSx7cAodJS0Ayw
Kompletterar ev. med kylelement i framtiden. Kan inte uttala mig om den än, den har inte testats "in action" 😉
Nästa utställning blir Ljungbyhed (Föreningen Mästerkatten, SVERAK) med GIP S*Billfeldt's Manda Mandarin och huskatten Merlin 🙂.
Puffar denna tråd, då jag tycker att det kan vara kul med lite fler åsikter! :)
Puffar väl jag också, och recenserar de två senaste utställningarna samtidigt ;)
Sen DARAK har Manda ställts 2 gånger. Först var Föreningen Mästerkatten i Ljungbyhed, två dagar. Hennes debut i klass 4! Lördagen gick rätt bra. Hon var inte på topphumör (hon har inte varit det på ett tag, men har kanske kommit på vad det beror på nu…) men fick sitt första CAPS på lördagen och en fin bedömning. Upp till NOM, men där gick det inte.
Söndagen var hon tyvärr surare. I klass 6, eller i alla fall klass 8, hade hon säkert fått cert, men som domaren helt korrekt uttryckte det så ska en katt i klass 4 klara panel för att kunna ta cert (certet i klass 4, CAPS, motsvarar poängen för NOM, så visst hade domaren en poäng). Manda fick därmed sitt första dragna cert under karriären och fick med sig en EX1-kokard hem.
Sen var det Ädelkatten nu i december. Dålig start på dagen, bilen krånglade och Manda fick samåka med sin "ärkefiende" (syrrans selkirk, självklart i olika burar, men det verkar inte hjälpa…). Väl på plats var damen måttligt glad. Men domaren tyckte hon var jättefin, fast lite tjurig. Hon fick sitt andra CAPS och blev kallad till nominering. Där valde jag att inte ta upp henne, är hon sur ska hon slippa…
Vad har jag lärt mig nu? Jo, Manda ska inte behöva åka i bilen med någon annan än bästa-husis-kompisen. Samtliga "dåliga" utställningar har "ärkefienden" eller okända katter funnits i bilen. Manda klarar heller inte av 2 dagar, utan orkar bara en. Eftersom kraven i klass 4 är så pass höga ska hon mest ställas söndagar framöver (brukar vara lite lugnare då). Manda börjar, till mattes stora sorg, tröttna på det här dumma fenomenet "utställning". Men tyvärr, för Mandas del, tänker inte matte ge sig riktigt än med den där Supreme-titeln 😉
Nästa utställningen blir MIN kattklubb i Kristianstad i februari. Manda och huskatten Merlin, enbart söndagen. Ingen samåkning med onda fiendekatter…
Roligt att du fick CAPS! Grattis! Hoppas att Manda blir lite gladare på utställning nu när du kommit på vad det kan bero på :) lycka till i februari!
Så bra att få tankar om vad som kan strula till det. Och grattis!
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
Ja herrgud, vilken tur att ni kommit på vad humörförstöraren är. Det är såklart tråkigt att det påverkar så mycket. Hittills har jag inte samåkt med någon, det har bara varit Fredda i bilen - kanske något jag kommer fortsätta med efter att ha läst detta. :)
Och såklart - grattis! håller tummarna för att Manda når målet!
Ja, jag hade ingen tanke på att hon skulle bry sig om främmande katter i bilen, de åker ju ändå i olika burar… Men nu ser jag absolut ett mönster. Så jag hoppas att det var det som var "problemet" (sen har hon ställts för mycket 2013, det erkänner jag)