Flyga med katt - frågor
Hej allihopa, jag är nu här på Britter i Fokus. :-) Detta verkar ett mycket bra ställe att lära sig mer om rasen. Jag tänkte skriva en presentation senare, hittills läser jag mest vad ni andra har skrivit. Jag visste inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga den här frågan så jag valde en allmän kategori, kanske kan moderatorn fixa det?
Jag är ännu "i väntans tider" för min nya kisse är bara 6 veckor ännu. Nån gång under de sista veckorna i januari ska jag hämta min lilla brittkille och det blir att boka flygbiljett mellan Arlanda och Kallax. Just nu vet jag inte om jag kommer att åka ner och hämta honom eller om någon av mina vänner som ändå pendlar med flyg lite då och då kan ta med honom. Jag undrar om ni vet hur lång tid i förväg man bör boka kattbiljetten? Går den att boka med någon som redan har biljett?
Jag läste ett jättebra tipsinägg här om vad man ska tänka på när man ska resa med djur och där stod något om att det är hårda regler för buren. Är det någon som har ett konkret förslag på en vettig flygbur till en kattunge?
:-)
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
Eftersom jag inte flyger så kan jag inte svara på biljett delen. Men jag vet däremot att när det kommer till burar så gäller det att läsa vilka regler som det aktuella flygbolaget har, de skiljer sig nämligen ganska mycket mellan bolagen.
Hej,
Grattis till den nya familjemedlemmen! ^_^
Jag har rest med katt både utrikes och inrikes. Jag har alltid haft katten i kabin och det har inte varit några problem alls. Nu har jag enbart flygit med SAS och airberlin.
Hos dessa bolag så har man måste först varit tvungen att ha sin egen biljett bokad (eller den som ska flyga med katten). Först efter det så kan man göra en förfrågan om att ha katt med sig. Det brukar inte vara några problem (har inte varit för mig iaf). Du får sedan en bekräftelse på att katten får följa med (eller om den inte får följa med). Detta ska du få besked om inom 24 timmar från att du ställde frågan. Jag har alltid betalat för katten på plats (när jag checkar in). Tror att det kostar runt 300-400 kr inom sverige hos SAS.
Vad gäller burmåtten så brukar dessa stå angivet hos varje bolag man flyger med. Jag har använt en bur som heter "Sleepypod Air". Den har fungerat super på alla resor hittills :-) Tyvärr väldigt dyr, men är väldigt praktisk för flygresor. Den har fått plats under sätet på planet.
Man brukar inte få ha med sig annat handbagage när man har katt med sig. En liten handväska tror jag är ok, det har iaf inte varit några problem för mig att ha med det :-)
Om jag vet när jag ska hämta katten så hade jag bokat så fort som möjligt. Det brukar oftast vara bättre priser om man har lite framförhållning.
Lycka till med kissen! :-)
www.qtcat.se
Uppfödning av brittiskt korthår med inriktning på colourpoint
Exakt Qtcat så är det. Det vet jag också som flugit från Arlanda till Ronneby med SAS. Problemet var när man skulle checka in för de ville så gärna se på kattungen så jag fick visa upp honom😃
Hej! Grattis till din nya familjemedlem! Utöver det som redan skrivits i tråden finns en annan tråd här:http://britter.ifokus.se/articles/5220d0de8e0e74178d001034-resa-med-katten-del-2-i-bur-tag-buss-bil-bat I första kommentaren under inlägget finns ytterligare lite att läsa om flygning med djur och processen vid säkerhetskontrollen. :) Lycka till!
Grattis till familjemedlemmen! Precis som föregående skribenter har skrivit så bör man främst undersöka detta i fråga om vilket flygbolag du reser med. Det viktiga utom just biljett är -handbagagets (burens) mått (så buren får plats vid dig och inte ställas upp ovanför huvudet, som Qtcat säger) -handbagagets vikt (man brukar få ha ca 5kg med sig, men det är inte så nogräknat). Under flygresan skall djuret alltid vara i buren, man skall tyvärr inte plocka upp dem under resan. I säkerhetskontrollen, såsom Skörbjugg länkat till, ta gärna in katten i ett separat rum (ibland kallat båset) när buren kollas, för att minska djurets stress. En sele kan vara bra att ha på katten, så man har lite koll. Ett tips ifall man har sele är att sätta dit en tub med adressuppgifter (ex både uppfödarens och dina uppgifter i samma tub) IFALL katten kommer bort. Vilket såklart är osannolikt. Grattis återigen!
Hej Alla. :-D Tack för alla bra svar! Det var en del att tänka på. Så man måste boka resan först och SEN vänta på svar om katten får följa med? Vad knasigt. Vet nån om det kan bli strul om de kräver avbokningsavgifter?
Det känns mer och mer som att jag kommer att bli tvungen att ta en tur och retur för att inte strula till det för nån stackars kompis som inte har flugit med en kattunge eller valp. Det är inte det att jag inte vill eller inte har tid, jag har bådadera. Dessutom skulle jag bara såååå gärna vilja träffa min uppfödare IRL vid överlämnandet och vara den som han gör sin första flygtur med :-) Fast uppfödarna kommer jag förmodligen att träffa på riktigt ändå, eftersom jag tänker ställa ut honom (pröva i alla fall) och många utställningar blir ju söderut.
Nej. Det handlar enbart om pengarna just nu och det är mycket pengar som ska ut "på ett bräde". Och jag vill kunna köpa ett jättestort klösträd och en superbra katthårs-DAMMSUGARE så fort det bara går. Gissa vad sånt kostar? Dum fråga, jag glömde vart jag var.
Missförstå mig rätt nu, jag hade kunnat köpa en kisse från en uppfödare här uppe i Norrbotten, men JAG hittade ingen som hade en chokladfärgad kattunge till salu här uppe kring Luleå där jag bor just nu - och jag ville absolut ha en CHOKLADBRITT. Jag visste förresten inte ens att rasen fanns i brunt förrän jag såg en på blocket av alla ställen och föll pladask. Den första jag försökte boka fanns på bara 30 mils avstånd i Umeå hos en supergullig tjej. Tror hon finns här, Josefin med S*Helanders. Men där blev det tyvärr nej för att de ville behålla honom för utvärdering ett tag till - och DET var nog lika bra eftersom jag behövde spara ett par tusen till hela summan och nu är det ju jul och allt. Det var när jag sökte på avelshannen jag hittade Elisabet och Ulf med S*Tebasiles i Uppsala och det är från dem jag ska få köpa Mr Raja :-)
Oj. Det här blev nästan en presentation, det var inte meningen att sväva iväg så här i den här tråden. Nåja, nu har ni lite mer info om mina funderingar kring att få upp katten när han är gammal nog.
Kolla när flygen är som billigast. Det är olika dagar och olika tider på dygnet.
Det har du rätt i. Tack för tipset!
Om du inte hunnit fylla 26 år är ungdomsbiljetterna via sas inte så hemskt dyra :) bara ett litet tips sådär allmänt
Jag ringde från flygplatsen när jag kom dit och bokade plats för min katt. Det var smidigt och bra och jag fick hjälp på flygplatsen av pesonalen där.
Du får jättegärna slänga in en presentation av dig som medlem här på sajten om du vill! Vore kul att läsa! Kan vara smart att skapa en egen tråd kring detta så att denna tråd kan ge dig fortsatta tips på flygning med katt ^^ Kul med en liten chokladtuss! ♥︎
Såg idag när jag var nere på flygplasen att man får ha 8 kg handbagage och 23 kg som man checkar in på SAS.
Rabatter ja. Det har jag inte kollat ännu!
Jag är ganska precis dubbelt så gammal som 26… Tror ni de har 52-års rabatt? ;-)
Mustangcab, tack för vikttipsen också. Jag vågar inte chansa på att boka på flygplatsen. Man får tydligen bara ha ett visst antal djur i kabinen. Jag trodde att det handlade om antal kollin, men det verkar inte så.
Kavring, jo det är nog ide att skriva en pres redan nu då kanske. Hinner bara inte exakt i denna stund. Jag undrar hur du menar med att skapa en egen tråd kring detta? Kopplar jag "på" den här tråden till min presentation då eller?
#13 haha, det är kanske möjligt! Som den där optikerkedjan som förut hade "du får din ålder i rabatt" ;) Ang. Presentation skriver du den bara i en helt ny tråd under kategorin "medlemspresentationer", inget konstigare än så :)
Som Skörbjugg skriver menade jag bara att du kan skriva Nytt inlägg för en egen presentation! :)
Så var det klart. Eftersom jag tog upp lite kring kostnader så tänkte jag att det kanske finns fler som undrar och hittar den här tråden.
Flygiljetterna är bokade till den 20 januari hos Norweigan Airlines och jag flyger själv ner på eftermiddagen och hem samma kväll. Eftersom jag bor vid universitetet i Luleå åker jag ut med lokalbussen till flygplatsen. De började med den linjen alldeles nyligen. Bara att dra månadskortet :-)
Men jag hoppas på skjuts hem till dörren.
Kallax Arlanda t o r med Norweigan Airs lågprisbiljetter gick på 600 kronor, ca 350 kr till för katten och så valde jag faktiskt att de hjälpte till att ordna allting så jag slipper greja med det på flygplatsen eftersom jag lätt tjorvar till sånt här, vilket kostade drygt en hundring till i serviceavgift. Jag betalade med kortet under samtalet med kundtjänst. Kostnaden blev 1057 kronor exakt.
Handbagaget får väga 10 kilo ungefär och jag kommer att få låna en bur av väninnan som använt den när hon flugit till utställningar med SAS. Om inte måtten på hennes brur enligt Norweigans krav, har jag sett att en godkänd bur kostar 190 kr på Djurmagazinet här i Luleå.
Låter utmärkt :) om din väninna flugit med buren innan så borde det ju gå ganska bra! :)
Det låter väldigt bra, smidigt med bussen till flyget också! Och billigt t o r! Jag tror också buren passar om den använts vid flygning tidigare :)
Lät ju billigt och bra. Visste inte att de flygbolaget flög på Luleå? Är de med StarAllians?
Jag vet inte vad StarAllians är men det går många olika flygbolag här uppe också
Nej de är inte med i Star Alliance. 🙂
OK Då får han fortsätta flyga med SAS då han får poäng när flyger ut och hem från sitt fartyg. Han kommer från Piteå så det är därför som ha flyger till Luleå ifall någon undrar😃