Britter iFokus

Britter

Etikettfoder
Läst 1841 ggr
caramelle25
0

Katten kräks - tips?

Jag har haft mina vuxna katter några månader och ibland kräks någon av dem upp lite mat. De äter Eukanuba (adult) De är för övrigt pigga och fina. Tips på annat torrfoder??

[Skörbjugg]
0

Bra foder är spannmålsfritt, t.ex Taste of the wild eller Canagan :)

[Kavring]
0

Andra foder som är spannmålsfria är Applaws, Ziwi Peak och Porta21. Alla dessa har fått bra omdömen på nätet. Om man skall byta foder skall man fasa över katterna långsamt påmdetta, dvs blanda nytt o gammalt foder för att långsamt gå över på det nya. Annars kan de kräkas ändå, eftersom katter har känslig mage. Vissa rekommenderar ca 2 mån av överfasning. Om man har en katt som hetsäter kan det vara värt att blanda ett bra foder (om det har små bitar som är lätta att bara svälja och ej tugga) med ett billigare foder med större bitar, så de måste tugga fodret litegrann. Om man hittar ett bra foder med bra storlek på bitarna så behöver man givetvis inte blanda. Hoppas kräkningarna slutar! Lycka till!

Mr Raja
0

På kattens dag köpte jag erbjudandeförpackningar av Orien och Acana på "kul". Det ena är för kattungar och det andra var för "alla" med fisk. Det skulle vara så fantastiskt eftersom det inte innehåller spannmål. Jag kan inte gå i god för det. Katten har ju inte kommit ännu :-D

Jag minns inte om det skiljer sig i pris från andra torrfodermärken.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

caramelle25
0

Tack för tipsen! Jag är dock inte säker på att det är maten det beror på eftersom det är sällan någon kräks. Det har väl hänt  3 gånger på 2 mån och då vet jag inte om det är samma katt som gjort det.

[Kavring]
0

Jaha, jag trodde du misstänkte att det berodde på fodret.. :) Ibland kan det hända att de spyr, det kan bero på foder, hårbollar eller annat. Har du testat kattgräs? Det kan hjälpa om det gäller hårbollar t.ex. ^^

Mr Raja
1

Eller ampel-liljor? Det verkar vara populärt som gräs bland katterna åtminstone. Jag hade egentligen inte tänkt att köpa så mycket blommor till min nya lägenhet men efter att ha läst vad många andra kattägare skriver om katternas fredagsmystuggande på ampelliljor så börjar jag fundera över om jag inte borde införskaffa ett gäng växter.

[Mustangcab]
1

Ampelliljor anbefaller både jag och mina kattter varmt. Det gillar de och den är ofarliga för dem.😃

caramelle25
1

Jag funderar på om det är växter som de inte tål och har nu tagit bort några de tuggat på.

Mr Raja
0

Vilka då och hjälpte det?