Tips på kattungar
Nu är det bestämt det blir en liten brittpojke, nu gäller det bara att hitta honom:) Någon som vet någon som har kattungar?
Titta in på denna sidan
Brittsällskapet har också annonser på kattungar ute då & då, de är inte anslutna till bara ett kattförbund, så finns en större variation av uppfödare där. :)
Klicka här för att komma till deras sida ^^
Notera dock att båda föreningarna oftast inte uppdaterat ifall ungar har tingats eller sålts, lättast är det att kika på uppfödarnas sidor. :) om du inte känner att du måste ha en kattunge inom en mycket snar framtid kan det vara värt att ha kontakt med uppfödare du känner att du gillar och "köa" efter en kattunge. :)
Tack för tipsen jag håller koll :) ingen stress, är just nu bara glad över att vi har bestämt oss :)
Råder dig att gå in på denna sida. Dä finns en relativt nyfööd kull och en som håller på att födas om jag förstått det rätt.
Tack! Vad bör man fråga uppfödaren när man tagit kontakt? och hur mycket bör man betala för en britt? och vad är skillnaden på reservera och tinga? Tinga lägger man väl en avgift men vad blir man bunden till om man reserverar?
Fråga om katteriet, om du har frågor kring det, om du vill ställa ut katten kan det vara bra att prata om det i ett tidigt skede (de kan säga om djur ser lovande ut, men kan ju inte faktiskt ge ett löfte om att så är fallet). Framförallt kan man fråga om föräldradjuren är testade mot olika sjukdomar, se denna artikel: http://britter.ifokus.se/articles/51f7ba2bce12c43558004193-halsa?51f6aba0ce12c44872000041-1 Pris är helt ok att fråga om, det ska ju inte vara en jobbig överraskning, men räkna med att en britt kostar mellan 7000-8000kr. :)
Och såg din sista fråga nu: Generellt är det såhär- du reserverar en katt när du är intresserad av den, dvs oftast INNAN du ens träffat katten. De flesta uppfödare brukar vilja visa statusen på kullen, så att man vet om ifall andra är intresserade av katterna. När en kattunge är reserverad så betyder inte det att den är "köpt" av nån annan, den kan lika gärna bli "ledig" lite senare(ex. när nån varit där kollat på kullen). Om en katt är reserverad kan du ju ändå höra av dig vid intresse. Tingning är EFTER att man hälsat på och bestämt sig, då får man (oftast) betala en tingningsavgift som man ej får tillbaka om man väljer att inte köpa katten ändå. Katten anses då ha hittat ett hem och förmodligen kommer den inte bli "ledig" igen. :) Hoppas mitt långrandiga svar hjälpte till… :)
Haha ja det gjorde det faktiskt :)
Har nu reserverat en liten kille, men då det ligger i småland alltså en bra bit att åka kommer vi inte att åka och kolla på honom utan får helt enkelt vänta tills det är dags för hemgång :).
Ska försäkerhetsskull allergitesta sambon då han aldrig levt med katt innan vi tingar. Men hände inget med honom när vi var på kattutställning så det bådar gott i varje fall. Men vill inte vara en sån som köper katt och inte kan behålla. Det är så tragiskt, tack för all hjälp :)
# 8 OK då gratulerar jag. Du får en jättefin katt oavsett vilken du väljer😃Men du måste bara åka ned dit en gång innan du ska hämta katten och se på de små raringarna i en grupp.
Jasså måste man det?
#10 Klart du måste! Det är en liten upplevelse i sig att träffa hela kullen (=^ェ^=) men det är såklart inget krav eller måste på det viset! Det är kul att ha träffat kattens kullsyskon också! :)
Okej, hade såklart varit jätte roligt men vi får nog se det är trots allt en lång resa dit! :)
# 10 Nej detär ingen lång resa för att få se en kull kattungar. Det är på sin höjd 40 mil enkel resa. Jag reste från Blekinge upp till Stockholm och hyrde bil för att hämta en katt, över dagen.
Jag reste 20 mil tor för att tinga min andra britt som var i Värnmamotrakten. Se på min tråd som heter, Mina britter, det är en bildtråd till stor del.
#13 Jo jag tycker nog att det är en längre resa, allt beror ju på vilka möjligheter man själv har att åka iväg en längre bit. :) Jag har bara köpt katter i närheten, 2 här i Uppsala och 1 i Bromma/Stockholm (ca 6-7 mil enkel). ^^
Folk åker utomlands för att skaffa en katt. Folk åker miltals till utställningar . Så "bortskämd" du är med korta avstånd. Vi ute i landet får minsann se till att röra på oss😂(Du förstår väl att jag skämtar?)
Hahah, ja det är klart jag förstår det ;) Men nån ska va bortskämd också, hahaha! ^^
Haha ja nu har vi då ungefär 32,5 mil dit så jag tycker det är långt. Men kanske jag som är ovan med att åka långt ;)
# 17 Jag är van att resa jorden runt så 40 mil är ingenting😃
När min man och jag hade varit i Spanien med hojen så stannade vi strax söder om Hamburg för en paus och då sa han. Nu är vi nästan hemma😃
Allergitest bokat i morgon , nu är det bara att hålla tummana!
Vi håller tummarna😃
#19 Hoppas det går bra! 🙂
Testet var negativ så ska tinga vår underbaring nu :)
# 22 Lycka till😃
Åh vad kul! :D När kommer ni kunna hämta hem ullbollen? ^^ ett ungefärligt datum? ^^
Oj det är långt kvar 25 Januari :)
Foton vi vill se foton!😃Be uppfödaren att lägga in här.
Du har redan sett honom ;)
#27 Vilken har du bokat? :) nu blev jag ju supernyfiken, vart? Vem? Haha
http://www.tawallis.se/ röda underbaring <3
Åh vad roligt!!! :D Stort grattis!!
Den som är rödspotted😃Du vet att hon dagligen så gott som i alla fall skriver om dem på Facecebook och så har hon sin blogg.
Precis :) , haha jadå jag håller bra koll på min underbaring. Idag öppnade han sina underbara blå helt <3
# 32 Tala om att vi finns här på britter i fokus att det var här du fick tipset.😃
#33 Absolut får ta och göra det :), tycker fortfarande att det är rättsjukt att du just länka till en kull med en röding och jag som hade kollat så efter rödingar. Och sagt till sambon att vi förmodligen inte kommer att hitta någon utan får satsa på vår andra favofärg blå. Det var ödet helt enkelt :)
# 34 Helt underbart😃Själv skulle jag ha en svart när jag köpte min första och kom hem och hade tingat en blå🤔

Han är så underbar Lotta :)
#37 Vilken snygging! :)
#38 Snyggast! Och nu ska jag "bara" längta 6 veckor till;)
Nämen ååh vilken sötnos! Och vilket rart namn :)