Britter iFokus

Britter

Etikett: innan-kattungeköpet
Läst 5628 ggr
soetisen
0

Skaffa katt, vad tänka på?

Hej 😃

Om ett år ungefär är planen att skaffa katt då vi förmodligen bor lite större då och jag har hunnit spara ihop lite pengar men jag har några frågor (egentligen massvis med frågor).

1. Hur mycket kostar en katt i månaden ungefär?

2. Hur mycket pengar ska man ha sparat till veterinärkostnader? 2-5 tusen?

3. Vad täcker/täcker inte kattförsäkringar? Vilken är den bästa försäkringen?

4. Går det bra att bara köpa en katt? Planen är att köpa en katt och sen en till efter ett år eller så. Eller är det bästa att köpa två på en gång/inom nån månad? Men då måste jag vänta mer än ett år, kanske två år, då jag inte har råd att köpa två raskatter på en gång (vill nämligen ha minst en brittisk korthår, den andra vill ska antingen också vara brittisk korthår eller norsk skogkatt).

5. Hur mycket kostar en brittisk korthår ungefär? Jag vet att olika uppfödare har olika priser, men ligger det mellan 5-6 tusen? Eller är jag helt ute och cyklar?

6. Sen får ni gärna tipsa om uppfödare runt Uppsala/Stockholm/Västerås, gärna de som föder upp blå kissar, för tycker de är så himlans söta! 😃

Jag vet att jag är lite tidigt ute, men har verkligen längtat till att ha katter och vill börja planera så tidigt som möjligt. Svara gärna trots ni kanske bara har svar på en fråga, blir glad för alla svar 😃

- Medarbetare på studier.ifokus

[Kavring]
1

Hej, det är väldigt bra frågor du ställer! Jag svarar på dem i turordning:

Det är väldigt olika, beroende på vad för mat man köper, hur mycket mat etc, men också vilken sand man väljer att använda mm. Just sand och mat är väl de största utgifterna per månad (räknar inte med försäkring just nu). 10 kg klumpbildande EverClean kostar ca 200kr, men om man inte har så många katter kan det räcka ganska länge (förutsett att man inte byter ut all sand hela tiden, utan fyller på då och då vid behov). Vi har 3 katter och hos oss räcker sanden i mån månad när man fyller på då och då. Om man startar upp en ny låda kan man behöva 2st 10kg-kartonger, en för att fylla upp och en för att fylla på med eftersom. ^^ Mat - om man köper 10kg torrfoder räcker det sjukt länge! Så det behöver inte vara superdyrt med katt, men man kanske får räkna med att man gör av med 600-700kr i månaden på sin katt, kanske för att man vill skämma bort dem också och köpa dyr blötmat… ;)

Detta beror mycket på hur din försäkring ser ut. Det minsta du bör spara ihop i en veterinärbuffert är nog 5000, skulle rekommendera det dubbla minst (eller att man har möjlighet att låna det av föräldrar, eller liknande, i alla fall). Veterinärkostnader kan dra iväg väldigt snabbt, det är därför viktigt att läsa igenom vad försäkringen faktiskt täcker.

Det får man läsa på de enskilda försäkringsbolagen. Man kan ofta fylla i en försäkring via nätet, i alla fall hos Agria, utan att faktiskt köpa försäkringen. Då kan man se hur mycket en försäkring skulle hamna på beroende på vad för självrisk man väljer mm. Se också min tidigare svar, och glöm inte att kika på HUR och NÄR försäkringsbolaget ger dig pengarna för dina utgifter (kan vara skönt om de hanterar den saken snabbt, som ex. If gör).

4. Går det bra att bara köpa en katt?
Om ni är hemma mycket om dagarna behöver ju inte katten direkt lida av att vara ensam, men jag har sett att katter helst umgås med en artfrände. De lever upp på ett sätt de inte gör om de inte har en kompis. Däremot tror jag inte du behöver skaffa en andra katt absolut på en gång, men rätt så nära inpå kan vara bra. Vissa katter gillar ju inte ens andra katter, det är sånt man inte kan veta innan direkt.

5. Hur mycket kostar en brittisk korthår ungefär? Jag vet att olika uppfödare har olika priser, men ligger det mellan 5-6 tusen?
Det är vanligare mellan 7000-8000 för en britt faktiskt. Vissa kan vara dyrare än så också.

6. Sen får ni gärna tipsa om uppfödare runt Uppsala/Stockholm/Västerås, gärna de som föder upp blå kissar, för tycker de är så himlans söta!
Den blåa färgen är riktigt läcker! det finns flera stycken uppfödare i de områden du nämner som föder upp solida (enfärgade/sköldpaddsfärgade) britter! Det enklaste är att gå in på Brittringen eller Brittsällskapets hemsidor för att se uppfödares egna hemsidor. Där kan man läsa om katteriet oftast, och om föräldrakatterna. :) Det är viktigt att djuren är testade för de vanliga sjukdomarna HCM, HD & PKD.

Här är en samling av våra artiklar om rasen: klicka här, under "Hälsa" finns mer info om ovan nämnda sjukdomar.

Och jag hoppas verkligen att du hittar din britt, goare katter får man leta efter! trogna familjemedlemmar med ett härligt temperament. :D

zaddraya
0

Svar: Jag räknar att mina 3 totalt kostar ca 800-1000kr/månad. Ibland blir det mindre, ibland mer.

Svar: Jag har ca 3000kr sparat just nu, specifikt för katterna, hade gärna haft mer… Men behövs det kan jag skrapa ihop i alla fall 8000kr utan problem. Antagligen mer.

Svar: Det beror på försäkringsbolaget. Jag tror inget bolag ersätter Forl? Jag har agria till mina. Det är väldigt dyrt, tyvärr, men å andra sidan behåller katten sitt ersättningsbelopp hela livet…

4. Går det bra att bara köpa en katt? Planen är att köpa en katt och sen en till efter ett år eller så. Eller är det bästa att köpa två på en gång/inom nån månad? Men då måste jag vänta mer än ett år, kanske två år, då jag inte har råd att köpa två raskatter på en gång (vill nämligen ha minst en brittisk korthår, den andra vill ska antingen också vara brittisk korthår eller norsk skogkatt).

Svar: Jag hade bara en katt till att börja med (en huskatt) :) Han var ca 10 månader när första kompisen kom hit. Det var inga större problem med att ha honom som ensamkatt.

5. Hur mycket kostar en brittisk korthår ungefär? Jag vet att olika uppfödare har olika priser, men ligger det mellan 5-6 tusen? Eller är jag helt ute och cyklar?

Svar: Min första kostade 5500kr, men det var sänkt pris på henne. Den andra gav jag 6500kr för, men egentligen kostade hon 7000kr. Jag fick "stamkundsrabatt" ;) Tror 6000-8000kr är normalpris för en sällskapskatt.

6. Sen får ni gärna tipsa om uppfödare runt Uppsala/Stockholm/Västerås, gärna de som föder upp blå kissar, för tycker de är så himlans söta!

Svar: Ingen aning, jag har köpt mina britter i Växjö :P

[Mustangcab]
0

En britt kostar omkring 6-8.000 för icke avel. De blå är nog lite billigare än mönstrade. Jag betlade för min blå prick 8.000 kr för 1,5 år sen uppe i Stockholmstrakten. Men om du inte måste ha 2 britter så kan du köpa en kattunge på ett katthem för runt 1.000 kr och en britt så får de sällskap av varandra. Kolla med Qtcat på detta forum då hon bor norr om Stockholm och är uppförade.

En buffert bör du ha för katten ska vaccineras årligen och den ska kastreras så vida du inte tänker bli uppfödare och det går på 600-1.200 för en kastrering beroende på om det är hankatt eller honkatt.

Agria har 50.000 som högsta belopp och det har jag plus livförsäkring på den yngste. Den varar i 8 år innan den sänks, livförförsäkringen alltså det andra beloppet har du hela kattens livslängd. En britt kostar ungefär 1.300 att försäkra om du har 1.600 i fast självrisk och 15 % i rörlig, en huskatt kostar ungefär hälften av detta.

Det finns något som heter Agriakortet ifall du behöver låna pengar för exemplevis veterinärkostnader.

Här kan du räkna på vad katten kommer att kosta iförsäkring

http://www.agria.se/katt/kattforsakringar

Här kan du läsa om Agriakortet

http://www.agria.se/agriakortet

soetisen
1

Tack så jättemycket för alla snälla svar! 😃

Nu vet jag iallafall ungefär hur mycket jag ska spara ihop!

#3 Oj, vad beror det på att en britt är dyrare att försäkra? Blir britter sjukare oftare? Det var en ganska stor skillnad mellan britter och huskatter såg jag. Jämförde med någon annan ras och även den var billigare. Undrar lite vad det beror på?

- Medarbetare på studier.ifokus

[Mustangcab]
0

Nej britter är dyrare att försäkra för att deras ägare tar dem till veterinären oftare. Det är endast 15% av huskatterna som är försäkrade. En helig birma kostar över 2.000 kr att försäkra vet jag.