Olika ögonfärger - resultat? (blå/bärnsten/gröna)
En fråga, ni som avlar på britter med annan ögonfärg, ex colourpoint med blå ögon och svartsilver med gröna ögon. Hur tänker ni när det kommer till att använda solida britter med sin avvikande bärnstensfärgade ögonfärg?
Hur blir färgerna i kullen? Ok eller blaskiga?
Erfarenheter?
Jag tror inte jag förstår frågan riktigt, menar du att blanda mellan blåögda och de med bärnstensfärgade ögon, och hur resultatet av detta skulle bli? :)
Rent generellt har blåögda britter inte en så "bra" färg, dvs. att det oftast är en blaskigare blå färg. Om man kollar på hur blå färgen är på en birmas ögon kan man ju jämföra och se att britterna ligger efter där (om färgen på ögonen spelar stor roll för en). Oftast brukar det ju vara önskvärt med en stark och klar färg på ögonen. Jag har sett många kullar på nätet, jag är ju ej uppfödare själv, där man använt/"blandat" colourpoint & "vanliga" (ex solida) britter och ögonfärgen har inte påverkats nämnvärt. :)
När jag använder en solid katt i min colourpointavel så gör jag det för att "bredda" genbasen. Syftet är att skapa bärare och sedan använda dessa i avel för att i ett senare skede få fram det jag önskar. Ögonfärgen är något som kommer med tiden och det krävs bl.a selektiv avel för att få fram de bra ögonen. I dagsläget har jag personligen valt att satsa mer på hälsa, typ och färg. Ögonfärgen tänkte jag plocka upp senare.
Det verkar som att de gröna ögonen kan förstärka de blåa (om man blandar in golden och silver). Det är på de katterna som färgen har nått störst framgång. Men är övertygad om att det handlar om fler saker än att orangeaögda skulle ge en blaskigare ögonfärg på de blåögda och tvärtom. Det finns huskatter utan selektiv avel som får en fantastisk vacker blå ögonfärg och det finns britter med bara colourpoint i de närmsta leden som inte har bättre ögon än de som har en orangeögd förälder samt orangeögda utan maskat som har sämre ögonfärg. Skulle gissa på att det handlar mycket om polygener och att lyckas samla dessa på just ögonfärgen.
www.qtcat.se
Uppfödning av brittiskt korthår med inriktning på colourpoint
Jag vill ha en maskad britt!😃
#3 Mycket bra info! #4 Ja man längtar ju efter mycket! Är själv sugen på en solid liten britt :') Men det får nog dröja ^^
Mustangcab: Det ordnar vi när du så känner för det 😉😃
www.qtcat.se
# Tack🙂 men det ska vara en tyst sådan med tanke på hur den jag köpte från dig tidigare låter😂Mjaaaauuuuooooo höga toner, han tar höga C flera gånger per dag men han vare sig morrar eller fräser och är allmänt trevlig mot alla. Så är han underbart kelig❤️
Haha :-P Du måste nästan spela in honom så jag får höra 😛
Åh, myskillen 😍 Hugo verkar påminna lite om honom (Juzzys systerson) ;-) Han spinner bara man ser honom och talar om högt och ljudligt när han tycker något. Men oftast så är han nöjd ^_^ Är jättesnäll och tycker om klappar och bus ❤️
Krama om Juzzy från mig!❤️
www.qtcat.se
Om jag kunde skulle jag men han är aldrig i samma rum som jag när han sjunger. Ofta sker det på morgonen då jag sätter ut honom och de andra katterna ur sovrummet för att få sova i lugn och ro eller så är han i köket när vi sitter inne i vardagsrummet.
Jag har frågat honom om han har besvärande gasbildning. Det låter så ibland😂
Det börjar kännas som om tråden drar iväg från ämnet ögonfärger, hörni ;)