Kastration via flanksnitt?
Snart börjar det dra ihop sig till när vi vill och ska kastrera Vickan, Jag och sambon har pratat om att vi gärna vill gå till en veterinär som gör flanksnitt, men vet egentligen inte så mycket mer om ingreppet mer än att det ska vara skonsammare (sägs det, katten ska inte behöva ha tratt så länge eller ens över huvud taget). Så jag undrar om ni vet, - finns det nackdelar med ingreppet? - en "vanlig" kastration med snitt mitt på magen, kan det leda till hängmage? Är då flanksnitt att föredra även av den anledningen?
Jag har gjort flanksnitt på 3 katter varav en var min egen. Samtliga var kattungar och inte tjocka, då detta kan vara i vägen för ett flanksnitt. Ingen av katterna slickade på såren de första 24 timmarna då de var här och mig veterligt så gjorde de det inte i övrigt heller. Alla 3 var pigga redan samma dag. Sen fick de metacam också 4 dagar efteråt.
Men de föreföll fullständigt oberörda av vad de gått igenom. Min huskatt Esme som syns på fotot nedan slickade inte på såret öht.
Däremot så kan jag göra dig besviken då det gäller hängmage då mina 3 britter är kastrerade hankatter och ingen av dem har blivit bukopererad. Det du kallar hängmage är en en kvarleva från ökentiden och brukar kallas tigermage och det kan även okastrerade katter råka ut för. Min huskatt Mozzan är kastrad med en buksnitt, hon är 13 år gammal, men har ingen tigermage medan mina britter har detta.
#1 Antar att det där med hängmage (/tigermage) efter kastration är en myt då. :) Härligt att det verkar vara relativt obemärkt av katterna. Har du någonsin kastrerat en honkatt på "det vanliga" sättet?
# 2 Ja min Mozzan som jag säger är kastrerad på det gamla sättet hon är den enda som inte har hängmage😂Lika slank hela livet.
#2 Ja nu såg jag att du hade skrivit det, det är så typiskt när man tycker att man läst noga. :) Hur var tiden efter den kastrationen? Mådde hon dåligt länge, eller kanske inte så mycket alls?
Ingen av katterna måde dåligt efter kastrationen, Mozzan är det alltid full fart på😃Däremot Mozzans kullsyster var så dålig att hon inte rörde sig på ett helt dygn. Hon fick tyvärr somna in inte fyllda 5 år pga njursvikt.
#5 Skönt att höra att hon mådde bra! Tråkigt att höra att det inte gick bra för din katts kullsyster i livet. 🌺
Finns en studie från SLU 2009 där man kan läsa mer om för- och nackdelar med flanksnitt bl a, här http://stud.epsilon.slu.se/184/3/magnusson_j_090522.pdf