Britter iFokus

Britter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5209 ggr
LinaLj
3

Förvirrade framtidsplaner

kände att jag bra måste försöka få ordning på mina planer inför framtiden och få lite råd från några som är mer objektiva än vad jag är. För just nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

För två månader sedan gick min lilla ögonsten Teddy bort väldigt plötsligt. Teddy var en Selkirk Rex och jag brukade säga att han var jag om jag hade varit katt. Vi passade verkligen ihop. Men nu när den värsta sorgen har lagt sig så inser jag att jag inte kommer kunna att leva utan katt. Så till våren/sommaren funderar jag på att börja titta efter en ny liten kisse.

Denna gången vill jag ha en Britt. Dels därför att Teddy var hälften britt och jag tror att han hade väldigt många karaktärsdrag från just britter. Att jag inte väljer en till selkirk beror på att jag blev biten av utställnings loppan och för mig som är lite tävligslysten är det mindre kul att inte får vara med och tävla "på riktigt". Så nu vill jag nog skaffa en katt som jag kan ställa ut.

Sedan kommer jag till den förvirrande biten. Teddy skulle egentligen vara grundstenen i min uppfödning. Men av en rad olika anledningar så blev det inte så. Jag saknade verkligen att ha någon att fråga om råd och att kunna vända mig till, en mentor eller vad man ska säga. Teddys uppfödare var inte direkt intresserad och det slutade med att jag bara kände mig förvirrad och vilsen. Egentligen är det inte kunskapen om avel och liknande som fattas utan mer hur man bygger upp ett bra avelsprogram, hur man skaffar rätt kontakter osv.

Så nu funderar jag på att kanske försöka som fodervärd för att få erfarenheten och verkligen ha någon att lära sig av. Men hur ser uppfödare på en "misslyckad uppfödare"? Är det något negativt eller kan man se det som positivt att jag faktiskt inser att jag behöver mer kunskap? 

Eller borde jag försöka hitta en uppfödare som kan stötta och ge råd även utan att man är fodervärd? Jag känner mig lite osäker på det här alternativet på grund av erfarenheter. Hur hittar man en uppfödare som man kan känna sig trygg med?

Sista alternativet är att helt enkelt strunta i att föda upp. Vilket inte är hela världen även om jag verkligen inte gillar det alternativet. Jag skaffar ju främst katten för att det ska vara en go liten sak som gör mig sällskap. Men uppfödningen har varit en dröm i många år så det känns lite som att ge upp en stor del av ens liv.  

Så just nu känns allt bara förvirrat och jag skulle verkligen uppskatta lite råd och lite allmänna synpunkter så att jag kan se på "problemet" från en ny synvinkel.

Qtcat
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Lina! :-D

Först vill jag beklaga Teddys bortgång😕Det kom som en tråkig nyhet, och det känns väldigt sorgligt att det slutade så. Han var ju i sina bästa år!

Vad gäller dina funderingar så hoppas jag verkligen att du kommer igång med din uppfödning igen! Du och dina grundvärderingar behövs, både inom britt- och selkirk rex-aveln ;-) Jag vet inte om du minns mig? Vi har pratat lite då och då :-) Jag föder ju upp både britter och selkirk rex (www.qtcat.se)) och i dagsläget så är jag medlem inom WCF. Där är Selkirk Rex godkänd och man får i dagsläget använda britter fritt i utparningar. Man får även ställa ut dom och de tävlar på "vanligt" sätt där. Nackdelen är att det inte är lika många utställningar per år som inom SVERAK, men det räcker gott för mig :-) Nu vet jag inte om du har gett upp Selkirk Rex-aveln helt, eller om du fortfarande är lite intresserad av den. Jag hoppas däremot på det sistnämnda :-) Jag får isf fresta med en nyfödd kull med Selkirk Rex så du inte tappar suget🙂 Det är fyra vita (lockiga korthår) och en lockig lilaspotted och en rakhårig lila. 

Jag tycker såklart att du ska ha både britter och selkirk rex- och uppfödning av dessa!😎😉Vill du mjukstarta med fodervärdskap så hjälper jag gärna till! Jag har planer på både britter och selkirk rex nästa år 🙂

Välkommen tillbaka till kattvärlden!❤️

(en dag gamla Selkirk Rex)

www.qtcat.se 

Uppfödning av brittiskt korthår med inriktning på colourpointHjärta

LinaLj
3

Hej.

Jag minns dig absolut. Tack för alla de fina orden 🙂. 

Ja WCF är ju ett alternativ men det är ju tyvärr som du säger att utställningarna är ganska få och dessutom ganska långt från där jag bor. Men det tål absolut att tänkas på. 

Jag har absolut inte gett upp helt på Selkirk Rex. Jag älskar rasen, allt från utseende till temperament passar mig som handen i handsken. Men jag tror att jag tog mig lite vatten över huvudet när jag hoppade i och kanske känner mig lite bränd på grund av det. Jag har haft funderingar på att börja med en britt och para ut med selkirk. Det bästa av båda världar 😉. Och nu när du lockar med bilder på sådana sötnosar så blir man absolut mer sugen. 

Jag lutar verkligen mot att vara fodervärd eller kanske halvfodervärd och sedan fortsätta därifrån. Jag tror det är den bästa vägen i längden.

Jag måste säga att ungarna är helt otroligt söta och jag skulle kunna tjuva varenda en av dem om jag fick chansen. 😍

Qtcat
5

👍🙂

Är du intresserad av någon särskild färg på britterna? Jag har ju som sagt planer för vinter/vår (beroende på löp och resultat på hälsotester). 🙂

Måste bara visa denna bild på den vita lockiga honan (Selkirk Rex) som förmodligen ska stanna i aveln❤️

www.qtcat.se 

[Mustangcab]
0

Åh grattis Qtcat🌺, jag visste inte att Trollet hade fått ungar. Ska bli roligt att få följa dem på din blogg. Ursäkta OT.

LinaLj
1

När det kommer till färger så är jag inte så petig. Eller jag var petig en gång i tiden, då skulle det helst vara dilutierade färger gärna med vitt och utan några tecken. Men sedan träffade jag en liten blå spotted katt på en utställning och han var ju så då kom de olika teckningarna med in i bilden. Sedan kom ju Teddy som var choklad utan vitt och då var dilutering inte alls lika viktigt och solida katter var ju ganska häftiga. så ja… 

Det enda jag inte helt kan tänka mig är hel svarta och helvita, men det kan ju ändras det med.

Om jag verkligen skulle drömma så skulle jag vilja ha en padda, har alltid älskat paddor. 

Jag kommer definitivt hålla utkik på din hemsida. Du har ju enormt vackra katter.

[Mustangcab]
3

# 5 Visst har hon😃Och här är en ur hennes uppfödning som jag köpte förra året😃Han är blåprickig.

Foto Björns foto i Karlskrona

Qtcat
3

Tack så mycket Mustangcab, fina söta Juzzy ❤️🙂Jo, Trollet blev mamma- ÄNTLIGEN! :-D

Lina: Ah, det låter ju perfekt ^_^ Jag kommer att kunna få bl.a både maskat, paddor och choklad/lila i både mönster och utan mönster i olika kombinationer. Jag själv hoppas på lilatabbymaskat i ena kullen och chokladsköldpaddstabbymaskat alt. lilasköldpaddstabbymaskat i den andra ;-) kan även tänka mig en solid lila- eller chokladpadda…kanske mönstrad också…😛

Denna kombination är en av planerna nästa år 🙂Där hoppas jag på maskade paddor i mönster! Gärna choklad *drömmer*

www.qtcat.se 

[Mustangcab]
1

Drömmer om en maskad britt, ❤️men inte skölpaddsmask för då är det en hona😃

[Kavring]
3

TS! (LinaLj) Hoppas du kommer igång med uppfödning igen, jag tror inte att ditt s.k "misslyckande" som uppfödare är något någon skulle hålla emot dig, tvärtom upplever jag dig vara seriösare i.o.m detta. :) Så det vore kul om du kom igång igen. #7 Så fina! Spännande med vad det kan bli i den kullen ;)

LinaLj
0

Qtcat: En chokladsköldpaddstabbymaskad katt är ju nästan drömkatten. Jag tycker att kombinationen med maskat och tabby är fruktansvärt gulligt.

LinaLj
1

Kavring: Tack, det är skönt att höra. Då behöver jag inte ge upp hoppet 🙂

SE*Helanders
2

TS: Det finns säkert en del uppfödare som skulle se ned på en s.k "misslyckad" uppfödare - men är det verkligen personer som är värda att lägga tid och energi på, kanske t.o.m offra din dröm om att föda upp katter för? Det låter inte ok enligt mig.

Nej, vänd dig istället till dem som förstår att det inte alltid blir precis som man planerat från början (Qtcat t.ex) och som inte dömer dig för sådant som du inte kunnat rå för/inte haft kunskap om. Vi lär oss alla av våra misstag och erfarenheter, både de positiva och de jobbiga.

Om du behöver någon att bolla tankar med, få råd av eller om du bara vill utöka ditt nätverk av uppfödarvänner så är även jag villig att hjälpa till. :)

Skicka ett PM eller skriv till mig på helandersbritter@gmail.com.
Hemsidan hittar du här.

SE*Helanders - Uppfödning av Brittiskt korthår och Selkirk Rex

SE*Helanders
2

Kanske ska tillägga att jag också föder upp Brittiskt korthår (och snart även Selkirk Rex). Lägger in en bild på en av bebisarna från kullen vi har hemma nu. ;)

SE*Helanders - Uppfödning av Brittiskt korthår och Selkirk Rex

[Mustangcab]
0

Personligen så ser jag gärna att du gör en egen tråd för dina kattungar så vi får glädja oss åt dem😃

[silkesnosen]
0

#7 Oj, så fin den till vänster var, suck.. :)