Britter iFokus

Britter

Etikett: näta-in-balkong-och-uteplats
Läst 6873 ggr
[Kavring]
1

Att näta in en inbyggd balkong

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en inbyggd balkong, vilket är superenkelt att näta in! Jag tittade på många olika varianter, men fastnade för en som gör väldigt lite inverkan på balkongen i övrigt.

Det enda som behövdes för att näta in balkongen var:

• Kattnät i passande storlek, i vårat fall ca 3m bredd x 2m höjd (ta till lite extra så det inte blir för litet)

• Två teleskopstolpar från Trixie "Cat Protect", ställbara från 128 cm till 325 cm.

• FRIVILLIGT! Krokar (följer med nätet)

• FRIVILLIGT! Borrmaskin som kan borra i tegel/betong (till krokarna)

Såhär gick det alltså till:

1. Jag spände ut kattnätet och trädde igenom den medföljande linan.

2. Sedan valde jag att testa stolparna ute på balkongen för att kolla om de stod emot ordentligt tryck.
    Efter en del krafttest inbillade jag mig att stolparna inte var så stadiga, och ville för att vara på den säkra sidan spänna fast stolparna ordentligt också. 

3. Alltså borrade jag två små hål på varje kortsida för de krokar som följde med i kattnätsförpackningen, för att sedan spänna upp stolparna ordentligt med buntband (till krokarna).
    Det blev superstadigt.

4. Därefter virade jag fast kattnätet, vilket visade sig vara ett riktigt tidsprojekt.
    Först genom hålet i nätet, sedan ett varv runt stolpen, sedan genom hålet i nätet, sedan ett varv runt stolpen och så vidare… Det var nästan som att sy fast nätet! Hela varvet runt!

5. Nätet spände jag ordentligt sedan mellan dessa två stolpar, så det blev som ett tennisnät! Dock inte alltför spänt, då katterna annars kan frestas klättra i nätet.
    Om det är lite slappt blir det nästan omöjligt att klättra alltså.

6. Det gick jätteenkelt! Vi nätade alltså in balkongen hela vägen från golvet upp till taket på stolparna, så balkonglådor får man ha "inåt", men vad gör väl det! 

Jag har illustrerat en liten bild för att försöka göra mig mer tydlig! Frågor någon?

[Kavring]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser resultatet ut!

beckman
0

Snyggt och diskret!

[Kavring]
1

#2 Ja det blev väldigt bra, och balkongen är ju riktigt poppis.