Britt med andra raser?
Jag har länge hållt mig till Norsk skogkatt, Helig Birma och Ragdoll, tre raser jag tycker fungerar väldigt bra ihop när det gäller aktivitet och temperament. Jag känner mig lite sugen på att så småningom kanske utöka gruppens rasblandning med en Brittiskt korthår (eller kanske långhår). Vad tror ni om det?
Vilka raser har ni ihop med era Britter? Hur fungerar det?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har bara huskatter och britt, men de fungerar prima tillsammans. Britten är ju inte superaktiv som ras, så jag gissar att de går ihop med rätt många andra katter. :)
#1 Ja, det känns som att de hör till den kategori av katter som jag har fastnat för, dvs de som är lagom, även om det finns små rastypiska skillnader när det gäller sättet de är på.
Min ragdoll är naivare och långsammare än skogisarna och birman, och birman är lite "förnämare" och mjukare i sättet än sina kompisar, men i grunden är de ändå väldigt lika tycker jag. Behagliga katter som inte är "på" hela tiden utan gillar att ta det lugnt och slappa.
Sajtvärd Katter iFokus
Jadu, jag har 3 brittter och alla 3 är väldigt olika. Den äldsta är störst och väger 7,5 kg och blir 9 år i december. Han är framåt men det är äldsta huskatten på 13 år som bestämmer. Han är riktig gosboll som går att klappa på magen precis som de 2 andra men han tycker inte om att sitta i knäet mer än en kort stund men han älskar när man gosar med honom där han ligger. Han är fortfarande kattunge då han inte lärt sig hur man drar in klorna vilket gör att jag alltid är rejält påklädd här hemma ifall jag behöver lyfta upp honom Nejdå han rivs inte utan han sätter ut klorna när jag ska släppa ned honom precis som han sätter ut klorna när han springer efter saker som jag kastar och efter lasern vilket får till följd att han har lite svårt att stanna med klorna ute på parkettgolven här😃
Den andra är en timid förnäm historia. han gör ingetstörre väsen av sig men han piper lite ibland när han vill något. Han går på ett speciellt sätt, som ser lite förnämt ut. Tar jag upp honom prostestar han genom ett lite pip samtidigt som han vrålspinner😃Han älskar ockå att bli gosad med och han lägger med än gärna upp magen för att bli gosad på den och går under namnet Gosmagememmiz. Han är alltid i det rummet jag befinner mig ifall de inte är i rastgården. På kvällarna sitter han på ryggstödet på den fåtåölj eller soffa jag sitter i vid TV:n. Mycket sällskaplig katt som är lätt att snubbla över väger 6.1 kg. Och där finns inga klor utan han vet hur man drar in dem. Han blir 7 år i november.
Den tredje är en historia för sig. Om det inte var för att han så underbar och social så hade jag nog reklamerat honom. Han tar nämligen väldigt höga toner ifall det är något som inte passar. Hade jag inte vetat bättre så hade jag trott han var uppvuxen med hundar😃Men han säger inte vov utan mjauooooooooooo,mjaauuuuuooooo högt och tydligt. Han vare sig morrar eller fräser och har aldrig gjort heller trots att yngsta huskatten alltid säger fräs, morr, då han passerar henne. Han är 1,5 år nu och jag vet fortfarande inte hur låter när han morrar eller fräser. Han älskar att läsa tidningen i mitt knä på morgonen och sitter mer än gärna i knäet framför TV om nu inte den ena huskatten tagit denna platsen.
Alla 3 ligger hos mig sängen när jag ska sova. Det kan bli lite trångt ibland. De är mycket sociala alla 3 till skillnad mot mina 2 huskatter som endast är sociala med mig. Han väger 6,5 kg men han är den enda som inte ser tjock ut, inte ens vettarna klagar på att behöver gå ned i vikt.
Någon annan raskatt har jag inte haft men de går bra ihop med mina huskatterna som inte alls är så sociala som britterna. De är väldigt gosvänliga alla 3.
Jag har en huskatt, Selkirk Rex och Britter ihop och det funkar utmärkt. De ligger gärna i knät och vill vara med överallt, fast på ett behagligt sätt. De är inte påträngande. Eller jo, Strumpan kan vara det ibland :-P Hon fäller nästan krokben när man ska in på toa, för hon vill leka med vattnet i handfatet. Då är det bråttom att hänga med ^_^
Jag tror mycket väl att dina raser skulle passa bra ihop med britter :-)
www.qtcat.se
Uppfödning av brittiskt korthår med inriktning på colourpoint
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här leker Strumpan med vattnet
www.qtcat.se
Uppfödning av brittiskt korthår med inriktning på colourpoint
Jag hade en Ragdoll-hane tillsammans med min första Britt-hona (båda kastrerade). De älskade verkligen varandra och matchade varandras temperament perfekt. Jag skulle rekommendera det till vem som helst.
SE*Helanders - Uppfödning av Brittiskt korthår och Selkirk Rex
# 4 Jo en av mina britter kan vara "ytterst påträngande", jag undrar om han är släkt med Strumpan😃