Råd till nybörjare
Hej! Jag hoppas ni kommer orka läsa igenom det här långa för jag skulle behöva lite råd. Jag och min sambo har längtat flera år efter en katt men har tidigare bott så litet att vi inte känt att vi kunnat skapa en bra hemmamiljö för den så vi har låtit bli att skaffa. Men nu skulle verkligen vara perfekt tid, vi bor bra och vi har båda möjlighet att vara hemma väldigt mycket. Vi har läst om olika raser och fastnat för brittiskt korthår. Vi har bara erfarenhet av huskatter tidigare och vi har gjort mycket efterforskningar men jag har ändå många frågor:
1) Hur får jag tag på min drömkisse? Vi bor i Stockholm och söker alltså en sällskapskatt. Jag har googlat fram massor med uppfödare men det är verkligen en djungel! Helt ologiskt drömmer jag om en hona, sen tycker jag att det är väldigt vackert när dom är mönstrade. Helt ärligt spelar färgen inte så stor roll men första bilden jag såg på en britt som gjorde att jag blev förälskad var på en kisse som var "silverspotted" och det har fastnat lite.
2) När vi fått tag på på henne, hur länge är lämpligt att vara hemma på heltid innan man bör börja lämna kortare stunder? All sån info är jättelätt att hitta om hundar men inte med katter!
3) Mat: Vi har bara vana från utekatter men vill att vår katt ska vara innekatt. Om man har en innekatt, är det då lämpligt att alltid ha mat framme så den får gå och äta när den vill eller mata bestämd mängd vid vissa tider? Eller går sånt inte säga pga att det beror för mycket på vilken individ man har?
Pust.. Jag ber om ursäkt för att det blev långt men det är så himla viktigt för mig att det ska bli bra, hoppas någon kommer ta sig tiden att svara.
1. Kolla in uppfödarnas hemsidor och kontakta dom som har/har haft kullar kattungar som stämmer in någorlunda på dina önskemål.
2. Finns ingen exakt tidsgräns så det får man ta från fall till fall. När jag hämtade hem min nuvarande katt så valde jag att vänta tills han var 15 veckor för då passade det bra in med min julledighet (11 lediga dagar). Under dom dagarna var jag ute ett par timmar varje dag så att han fick vänja sig så smått. Det funkade bra.
3. Man måste inte alltid ha mat framme. Dock ska kattungar få äta så mycket dom vill ha dvs fri tillgång så länge dom växer. Jag ger min katt barfkost och han får en viss mängd varje dag som jag fördelar över tre måltider. Varje måltid delar han själv upp i 2-4 ätomgångar så han äter inte allt i skålen på en och samma gång.
1. Att hitta din uppfödare/katt: Det finns uppfödare som väljer att lägga upp sina kullar på blocket, och på exempelvis Brittringens webbsida (http://www.brittringen.se/Kattungar/Kattungar.htm) finns det en hel sida med annonser om kattungar. Om du vill ha en speciell kattunge, och hittar ett katteri som du känner passar dig perfekt kan du alltid höra av dig till uppfödaren och höra efter ifall någon kull är på g eller planeras (många uppfödare har redan skrivit ut sådant på sina webbsidor). Lycka till! 2. Vänjas vid att lämnas ensam: Det är olika hur man vill göra. Jag och sambon har ganska olika arbetstider, så vi är hemma ofta. Annars kan det vara bra att långsamt vänja katten vid att man går ifrån den, tror inte att det krävs så lång period. En dryg vecka, kanske lite mer. Däremot är det jättebra ifall man han möjlighet att vara hemma så mycket det går med kattungen. :) 3. Mat: Som #1 sa, det är bra om kattungen kan äta så mycketden vill. När den blir äldre märker man om den är för matglad, då kan det vara bra att använda ett fodermått och fylla på litegrann under dagen så att det inte blir något överätande. Ge gärna både blöt- och torrfoder. Det är inga större skillnader mellan inne- och utekatter på det sätter egentligen. ^^
Om du ska enbart ha en kattunge så blir den lätt ensam, men om du tar två katter kanske en äldre brittkastrat och en kattunge så blir det lättare. Eller så kan du köpa en katt från ett katthem i samma ålder som den du ska köpa hos en uppfödare så har de varandra att leka med.
De flesta uppfödare säljer inte katter för fri utevistelse utan det är kontrollerad utevistelse i rasgård eller sele som gäller.
1. Drömkissen är den du faller för :) Jag ville ha en chokladbritt, gärna med vitt. Har i nuläget en blåpadda och en cremespotted (och en svartvit huskatt). Så ta den katten du faller för! Britter är underbara oavsett ❤️
2. När jag fick min första katt (huskatten) var det sommar och jag var hemma. Honom var jag hemma med i nästan 3 månader tror jag… Första britten skaffade jag i januari eller februari… Var väl hemma 2-3 dagar kanske? Andra britten var jag hemma en dag med tror jag. Det har inte blivit några problem. Katt nr 2 och 3 var ju aldrig ensamma, de hade en annan katt hos sig hela tiden.
3. Mina katter är innekatter med tillgång till rastgård. De får blötmat (bozita eller animonda carny) 2-3 ggr/dag. Torrfoder (applaws chicken) max 2 ggr/vecka (husisen behöver det för att hålla vikten, han är spinkig). Men nu är mina vuxna. Kattungar ska gärna ha fri tillgång (funkar med fri tillgång även när det gäller blötmat). Kattungar äter dessutom som små hästar, min yngsta britt kunde sätta i sig 1 hel bozitatetra (370g blötmat) per dag själv när hon var 7-8 månader… Nu går det åt 1,5 tetra/dag på tre katter. Yngsta katten är 3 år, så alla är fysiskt vuxna (minstingen är däremot mentalt en kattunge…)
Tack så himla mycket för alla svar! Ovanligt att man går in som ny på ett forum och så snabbt får bra svar :) Jag har börjat göra en lista på uppfödare jag hittat som har haft kullar i stil med det jag tänkt mig. Känns lite påträngande att maila när dom inte har något ute men samtidigt kommer det vara SÅ värt det om vi får napp. Jag jobbar nästan alltid hemifrån och min sambo bestämmer över sina tider själv så vi kan vara hemma så mycket vi vill/behöver, men det känns ändå vettigt att träna på att lämna kortare stunder i taget.
Åh vad jag längtar!
Själv hade jag bestämt att jag skulle ha en svart britt när jag köpte för första gången. Kom hem och hade tingat en blå som somnade i min famn😃
Det är nästan 9 år sedan dess. Du kan se på min tråd Mina britter där jag börjat presentera dem. Jag har numera 3 stycken.
http://britter.ifokus.se/discussions/5210c4fc8e0e747b6a000014-mina-britter?discussions-2
#5 nu spekulerar jag ju bara, eftersom jag inte håller på med uppfödning, men jag tror att uppfödare kan uppskatta att man hör av sig innan det finns en kull och har en dialog med dem. Och då har man nog dessutom "förtur" på t.ex en hona om det är det man pratat om. Det är väl lite olika mellan uppfödarna. Lycka till med "kattungejakten" ;)
#7 Tror jag med för då visar man verkligen att man är intresserad. 🙂
Fast jag har fått köpa 3 katter utan att fråga innan kullen var född🤔
#5 Låter optimalt att du är mycket hemma! Då kommer du absolut att förbättra chanserna att bli riktigt tajt med din katt! :)
Tack igen för alla svar! Jag fick väldigt trevlig respons från uppfödarna jag kontaktade och i veckan ska vi åka och kolla på en tjej jag hoppas mycket på :)