Britter iFokus

Britter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1123 ggr
Holtan
0

British Blue

Hej hej!
Är ny på just denna sida då jag har Cornish rex själv :)
Men kollade på blocket idag och hittade en annons om British Blue kattungar. Ni som är experter på britter kanske kan berätta för mig om detta är en helt ny "brittras" eller något påhitt?
Jag har aldrig hört om en British Blue förut, däremot en Brittis Shorthair som är blå ;)
Eller kallar man bara en blå britt för british blue?

[Mustangcab]
2

British blue är den färg de hade från början och som forfarande finns. Står det att det är british blue och dålig svenska så är det ett nigeriabrev. Jag har anmält flera sådana annonser. Kan du pm:a mig länken?

Holtan
0

Ja de kan jag göra :)

Holtan
0

Det är huskatter som annonseras men de står att mamma är british blue

[Mustangcab]
0

Tack, då ska jag anmäla den annonsen.

[Mustangcab]
1

Jag har anmält annonsen och skrivit att det inte finns någon ras som heter british blue.

Holtan
0

Vad bra :)

Lite OT Så hittade jag en annons där det såldes Scottish Straight kattungar också :P Även den en "ny" ras.

[Mustangcab]
3

Nej det är en scottish fold med raka öron. Men om det står på dålig svenska så kan det var ett nigeriabrev. De brukar betecknas som scottish fold dessa också. Det fnns inte så många uppfödare av denna ras i Sverige. Man får nämligen inte avla hur som helst på dessa då de får broskfel. Om den är renrasig så ska den ha stamtavla. Så här står det i blockets egna annonsregler. Detta sänder jag alltid till blocket då det finns de som påstår att de säljer raskatter utan stamtavla.

"Om du köper en raskatt följer alltid att en stamtavla (registrerad i SVERAK eller annat kattförbund) med katten. Saknas stamtavla räknas katten som en huskatt, hur rasren uppfödaren än säger att den är. Att kattungen är registrerad med en stamtavla innebär att uppfödaren har förbundit sig att följa vissa regler och krav."
Från blockets regler