Annons:
Etikettgenetik
Läst 2271 ggr
Elisiajohansson
2015-12-16 08:29

Blå dilution

Har en svartsilvertabby anlag för blå dilution? hur vet man det isåfall?

Annons:
Vixxen
2015-12-16 08:38
#1

Det vet man inte… 

Beror på vad  svartsilvertabbyns föräldrar var för färg…

Elisiajohansson
2015-12-16 11:45
#2

Dom var samma som henne. Kollade i stamtavlan och ca 4-5 generationer bak fanns en blå hane dock vet man ju inte om honan den blå parade sig med bar genen. Om hon inte bär blå dilution och man parar med en blå hane, vad är möjliga färger på ungarna? För visst är de så att blå dilution är recessiv och måste därför bäras av båda föräldrarna för att ungarna ska kunna bli blå?

Mr Raja
2015-12-16 19:52
#3

Jag har svarat på det i de tidtagare färgfrågorna från dig, bägge dina svarta måste bära dilution om du ska ha chans på blått i denna kombo. skicka länk till föräldrarnas stamböcker

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Elisiajohansson
2016-01-22 20:44
#5

Vilka färger skulle min svartsilvertabby hona få? i olika kombinationer

meduselds
2016-12-08 15:27
#6

#1 Dilution nedärvs recessivt (det syns inte, det kan ärvas i många generationer i vissa fall). En recessiv gen innebär att båda föräldrarna måste bära på genen för att avkomman ska ha en chans för att att bli diluterad. Om båda föräldrarna är diluterade (ex. blå, lila, fawn) så kan avkomman inte bli annat än diluterad. 

I ditt fall kan man inte läsa utifrån stamböckerna ifall de bär på något speciellt anlag, om du vill veta vad de bär på så rekommenderar jag dig att beställa DNA-test för de anlag du är intresserad  av att få reda på. UC Davis & Langford är etablerade laboratorier utomlands som utför DNA-tester på katt, det finns ingen sådan service i Sverige än vad jag vet. 

Diluterad betyder "utspädd", och färger som svart blir utspädda till blå, choklad blir utspädd till lila, kanel blir utspädd till fawn, röd till creme. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: