Annons:
Etikettgenetik
Läst 1956 ggr
Elisiajohansson
12/5/15, 9:54 PM

Fråga om creméfärgad

Kikar lite på http://www.brittringen.se/Colour.htm

Har en fråga angående den tabellen.
Om man ta en blåsköldpadds hona och parar med en blå hane, så kan hanarna bli blå och creme, däremot så står inte cremé med på honungarna utan endast blå och blåsköldpadd.

Hur kommer det sig att honungarna inte skulle kunna bli cremé?

Annons:
Mr Raja
12/7/15, 11:34 PM
#1

Jag är inte så bra på att förklara sånt här, men jag ska försöka. 

….Utan att gå in på kromosomer, könsbunden nedärvning och gentyper:

Hanarna ärver färgen av sin mamma, de kan bli blå ELLER creme efter sin mamma som är blå OCH creme (blåsköldpaddsfärgad). 

Flickorna däremot, ärver sin färg av både pappan OCH mamman, men föräldrarna kan bara ge bort en färg var, det spelar inger roll att mamman har två färger.  

Till ditt exempel: 

Från pappan får alltså honan den blå färgen, från mamman får hon antingen blå eller creme.  

Förenklat, utan att blanda in genkoder;  
blå (från pappa) + blå (från mamma)  blir blå  

blå (från pappa) +creme (från mamma) blir blåsköldspaddsfärgad.

Om pappan skulle vara creme däremot, så kan alltså honorna bli creme+creme (dvs creme…)  efter pappa och mamma,  eller creme+blå (dvs blåsköldpadda) efter pappa och mamma. 

(Sen tillkommer givetvis fler parametrar, undantag och annat som kan tjorva till det - även om du inte frågade om det just nu. ;-)  Som att föräldrarna bägge kan vara bärare av fler färger och då kan det dyka upp fler färgvarianter,  tex choklad och kanel, som i så fall skulle kunna ge lila eller fawn.  Den blå färgen egentligen är en utspädd svart, cremefärgen en utspädd röd. lila en utspädd choklad och fawn en utspädd kanel. 

Det kan aldrig bli annat än utspädda (dvs diluterade) färger efter två föräldrar som ÄR diluterade heller) 

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Vixxen
12/8/15, 8:07 AM
#2

#1 Enkelt och bra förklarat! 🙂

Elisiajohansson
12/9/15, 10:57 AM
#3

Tack för bra svar, men hur kom sköldpadd in? Hur blir dom det ;) jag kanske är trög haha

Mr Raja
12/12/15, 12:14 PM
#4

#3

Tröga är vi alla till vi har förstått. och till och med då brukar det hända något som bevisar undantaget till regeln och så blir vi tröga igen och får börja om. En evig cirkel.  I alla fall så gäller det mig ;-) Det finns säkert någon som är mycket bättre att förklara detta än jag. 

Kattens päls-grundfärg är som sagt var könsbunden.  Kattens grundfärger är svart eller röd (orange)  och alla andra färger är utspädda varianter från svart eller röd. Choklad och kanel är färgvarianter av svart dessutom. 

Jag skrev tidigare så här "Flickorna däremot, ärver sin färg av både pappan OCH mamman, men föräldrarna kan bara ge bort en färg var, "

Att katthonor alls blir tvåfärgade (eller trefärgade då vitfläck kommer in) beror alltså på att de alltid ärver ett färganlag från sin pappa och ett färganlag av sin mamma. Samlingsnamnet på den "blandningen" kallas för Sköldpaddsfärgad.

Om tösen ärver "samma" färg både av mamman och pappan blir hon såklart bara enfärgad, även om mamman är tvåfärgad. 

Om du googlar så kommer du att stöta på genkoder:
Gentypen för sköldpaddsfärgad heter Oo, gentypen för röd färg heter OO och gentypen för svart är oo.  Stora O som i Orange, lilla o som i "icke-orange".

***Det finns undantag också, t ex så är inte helvit eller vitfläck grundfärger (Helvitt, är mer som tippex som ligger ovanpå grundfärgen och vitfläck en helt annan tippexvariant) Men d_et är andra saker som spelar för att vitt ska visa sig på katten, t ex vilken roll anlaget har. Och den vita färg kring t ex. ögon och haka som man ser på de mönstrade (agouti) hör till mönsteranlaget.

Rätta mig gärna om jag har fel eller förklarade  för otydligt._

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Brittiskhona
3/11/16, 5:39 PM
#5

Mr. Raja. Du verker ha koll på det her: Vet du om det finnes creme silver tabby/spotted britter? Kan t.ex en creme hona få creme silver om ho parres med en silver hann? må ho i såfall selv bære silvergenet?

Mr Raja
4/4/16, 10:44 AM
#6

#5

Hej, Nja, jag har bara baskunskaper egentligen (PawAcadeny G2). men tack ändå.

Vet inte om någon har den kombinationen i Sverige, men kolla in på Brittklubbarna och se om någon har.

javisst kan det bli silverungar för en hona behöver inte själv vara silver för att få silveravkomma tillsammans med en hane som ÄR silver.  Silver är dominant även i enkel form, dvs om bara en förälder är silver.  Katten kan ej bära silver, bara vara eller inte vara. 

Överkursen
Man kan inte få silveravkomma efter två "icke-silver"även om de har silver bakåt i stamtavlan.
Genkoden för silver betecknas med stora  I Ickesilver betecknas med lilla  i

Det innebär att en katt som är silver kan vara II eller Ii , medan en katt som INTE är silver har koden ii.
Om man inte vet om en silverkatt är II eller Ii så betecknas det I-

Ett enkelt korsningsschema visar då att två silverkatten som bägge har Ii KAN ge ickesilver, likaväl som att en silver och en ickesilver kan få silveravkomma.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
Upp till toppen
Annons: