Annons:
Etikettbrittsnack
Läst 1417 ggr
ElisabethB
2/13/15, 1:48 PM

Några funderingar

Jag tycker britter verkar vara en fin kattras och skulle ev. vilja ha ett par i framtiden.

Därför har jag några funderingar kring rasen.

  1. Hur är den i temperamentet?
  2. Passar den som innekatt?
  3. Hur stort behöver man bo för att det ska vara tillräckligt för 2-3 britter? (Bor för närvarande på ca 70 kvadrat. Självklart kattvänligt möblerat)
  4. Är den frusen om/när man går ut på promenader?
  5. Hur stor blir den?
  6. Hur mycket pälsvård kräver den långhåriga resp. korthåriga varianten?
  7. Vad finns det för rasrelaterade sjukdomar?
  8. Ungefär vad kostar det att äga en britt?
  9. Klarar jag inköpspriset om jag sparar ihop ca 10.000 kr/katt? (Vet inte vad en britt brukar kosta.)

Det var vad jag kom på nu, kommer säkert på fler frågor vart eftersom.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
Loviiisa
2/17/15, 5:33 PM
#1
  1. För och främst; de är individer. Men jag skulle vilja beskriva de Britter jag har mött som lite reserverade men ändå sociala katter. De vill vara med där husse och matte är, men de lägger sig bredvid i soffan eller i fotändan på sängen snarare än i ditt knä. Som jag uppfattat det är det en lugn ras när de kommit upp i ålder men vår 9-månaders är ett riktigt bustroll.

  2. Jag skulle säga att majoriteten av raskatter (oavsett ras) passar som innekatt. Faktum är att de flesta seriösa uppfödare enbart säljer sina katter som innekatt med möjlighet till kontrollerad utevistelse (nätad balkong, rastgård eller koppelpromenad).

  3. Vi kommer ha 2 britter på 75 kvm. Vi hade kunnat ha tredje här hemma.

  4. Är nog individuellt. Vår kille gillar att vara ute, utom i snö - men det verkar snarare vara för att det känns konstigt att gå i det.

  5. Hanar kan väga 5-8kg, honor lite mindre. Du kan läsa på rasringar såsom Brittsallskapet.se för mer exakta siffror.

  6. Ingen erfarenhet av långhår men korthårskatten kan badas vid behov (och inför utställning). Kammas någon gång i veckan med STÅLKAM eftersom man ska vara rädd om underullen. 

  7. Ej säker - men kolla att uppfödaren har hälsotestat sina avelskatter.

  8. Beror på vad du ska ha för strö, mat mm. Vi ger vår stora kille Mjau blötfoder, har en bra sand som gör att den håller länge. Vi räknar väl ca 400-500kr/mån. + försäkring, eventuella veterinärkostnader och utställningar. Rekommenderar att köpa ett rejält klösträd med stolpar med en diameter på minst 12-13 cm så att det håller för katterna.

  9. Ca 7000 - 9000 kr tror jag är riktningsgivare på pris och oftast verkar de kosta ca 8000 kr.

Upp till toppen
Annons: