Annons:
Etiketthälsa
Läst 1950 ggr
neonatus
2014-10-03 23:10

Tandhälsa

Hej alla! När vi var hos veterinären för ett litet tag sen pratade vi tandhälsa, då sa hon att raskatter ofta har sämre tänder än huskatter. Har ni någonsin hört det förut? Jag har försökt hitta information om det men inte hittat något, jag kan inte komma på varför det skulle vara så om det är sant?

Annons:
VildaVittra
2014-10-03 23:48
#1

Det finns en väldigt enkel anledning till det. En större andel raskattsägare håller sina katter som innekatter, något som påverkar både kattens fysiska samt psykiska hälsa negativt. Utekatter fångar dessutom möss och undviker tandsten när de tuggar dem.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

neonatus
2014-10-07 00:02
#2

Att gnaga på ben är helt klart bra för tänderna, men det var inte så jag uppfattade att hon menade utan snarare att det skulle vara genetiskt.

zaddraya
2014-10-10 08:06
#3

Det kan säkert finnas genetiska faktorer som påverkar tandhälsan, men att raskatter överlag skulle ha sämre tandgener tror jag inte direkt… Skillnaden är nog snarare att många huskatter går ute och äter mer smådjur. Dessutom är det ju tyvärr så att raskatter får komma till veterinären oftare än många huskatter. Inte för att raskatterna är sjukare utan för att raskattsägare statistiskt sett är mer villiga att ta katten till veterinär när den är sjuk (finns självklart huskattsägare som lika måna om sina katter som raskattsägare är om sina). Med tanke på hur liten andel av katterna i Sverige som är raskatter är de enormt överrepresenterade när det gäller veterinärvård. Vilket som sagt inte betyder att de är sjukare.

(Katter kan f.ö. må alldeles utmärkt som innekatter, både fysiskt och psykiskt, men det kräver betydligt mer engagemang från ägarens sida än vad det gör att ha utekatt. Vilket såklart leder till att en oengagerad innekattägare får katter som inte mår bra psykiskt medan en oengagerad utekattägare kan ha katter som mår bra psykiskt).

VildaVittra
2014-10-10 08:10
#4

#3 "Katter kan f.ö. må alldeles utmärkt som innekatter, både fysiskt och psykiskt, men det kräver betydligt mer engagemang från ägarens sida än vad det gör att ha utekatt."

Forskningsresultaten visar på det motsatta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

zaddraya
2014-10-10 11:12
#5

#4 Det finns väldigt många understimulerade innekatter, det vet jag. Och det är svårare att ge katten rätt stimulans som innekatt.  Jag vet att du har massor med forskning du kan rada upp, jag har läst andra diskussioner där du har varit med. Just av den anledningen tänker jag inte ödsla någon tid på att försöka förklara att katter visst kan trivas utmärkt som innekatter för jag vet att det är lönlöst.  Jag har viktigare säker för mig. Det är fritt fram att utgå från att jag fegar ur och inte har något konkret att komma med, det bjuder jag på 😉

VildaVittra
2014-10-10 11:28
#6

#5 Vad ska man lyssna på? En persons uppfattning av katten,, eller mätbara resultat? 

Varför letar du inte reda på något som stödjer ditt påstående? 

Och om djur nu mådde så fantastiskt inne om de får några leksaker, varför har vi lagar som beteskrav osv? Av den enkla anledningen att det aldrig kan ersätta utevistelse. Du kommer aldrig leka med och aktivera din katt i 14 timmar per dag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
zaddraya
2014-10-10 12:58
#7

#6 För att jag har annat för mig idag och jag vet att det inte leder till nått ändå.  Som sagt, tolka det gärna som att jag inte har något att komma med.

Tänker inte ägna någon mer tid åt den här diskussionen nu. Ha det bra. Jag tänker fortsätta psykiskt misshandla mina katter genom att inte erbjuda dem fri utevistelse utan bara en större rastgård. Den av mina katter som testade att vara utekatt "på riktigt" mådde psykiskt dåligt av det, så jag tänker inte riskera det igen.

Upp till toppen
Annons: