Annons:
Etiketthälsa
Läst 1411 ggr
neonatus
6/16/14, 9:38 PM

Viktkurva

Hej! Jag undrar hur era britters viktutveckling sett ut, samt vid vilken ålder man kan börja få en aning vad dom kommer landa på?

Vår lilla dam är snart ett år och när hon vägdes hos veterinären för någon vecka sen vägde hon 3.3 kg vilket är samma vikt hon hade vid påsk. Hon är helt perfekt i hullet så det är såklart en bra vikt för henne nu, men jag har ingen aning om det är medel eller mycket?

Annons:
[Kavring]
6/16/14, 9:44 PM
#1

Man vet nog ungefär vad de hamnar på när de är runt året, kanske snarare runt 1,5… Men Britter växer tills de är 3-4 år, så det betyder m.a.o. att det är låååång tid kvar för tösen innan hon är fullväxt :P

Runt 3-4 kg skulle jag gissa att de flesta britthonorna ligger runt.. Mina väger runt 4 kg, och min ena (Fredda) är superspinkig och den andra (Bella) är lite rund, men det ska hon vara eftersom hon är fertil och ev ska ha kattungar. Bella väger förmodligen en bra bit över 4 kg nu, eftersom vi extramatar henne av den anledning jag precis nämnde.

Jag har hört om britter som väger från 2,5 (väldigt litet) till 7-8 kg. Britten räknas som medel till stor, och därför finns denna stora skillnad i storlek britter emellan… :) Särskilt om man jämför hanar med honor.

En bra storlek rent teoretiskt skulle väl vara 4,5-5 kg, ännu hellre lite mer - men det ska inte gå ut över katten så att vi matar dem feta för att de skall passa en speciell vikt! ☝️

[Skörbjugg]
6/17/14, 12:37 AM
#2

Som Kavring säger är det individuellt, en del katter blir inga jättar, så då får man hålla lite kolla på hull etc, som du själv sade. :)

neonatus
6/17/14, 7:20 PM
#3

Tack för svar! Jo, jag vet att dom kan skilja sig väldigt mycket i storlek. Det spelar egentligen ingen roll såklart men jag kan erkänna att jag hoppas att hon ska bli en stor kisse, mer att krama :)

[Skörbjugg]
6/19/14, 7:06 AM
#4

Jo, det är alltid mysigt med en stor katt, men samtidigt också väldigt mysigt med en liten katt i knät, det blir nog bra som det blir :)

[Kavring]
6/21/14, 5:14 AM
#5

Jag kan helt relatera till varför man vill ha en stor kisse :D jag vill det med, men man kan ju dessvärre inte påverka så mycket egentligen :)

zaddraya
6/21/14, 5:38 PM
#6

Riga, som är min största, hade absolut inte nått upp i sin vuxenvikt när hon var 1,5 år gammal. Skulle gissa att hon då låg runt 4-4,5kg, max. Nu (4,5 år gammal) väger hon ca 5,4kg. Ingen övervikt.

Manda väger ca 5,1kg och är aningen mullig, men inte mycket. 4,9kg skulle nog vara hennes idealvikt. Hon nådde inte den vikten förrän hon var runt 2-2,5 års ålder (hon fyller 4 snart).

Jag har rejäla damer här ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: