Annons:
Etikettövrigt
Läst 918 ggr
[Kavring]
6/15/14, 9:31 PM

Hur aktiverar du din katt?

Lekar stärker ju bandet mellan husdjur och ägare - därför är det ju extra viktigt att man leker.. vad gör du med din katt? Beskriv det gärna i den här tråden! Gapskrattar❤️🐱

Hur aktiverar du din katt? Vad är din katts favoritlek? Vad är det du aktiverar hos katterna tycker du?

Annons:
Appelkakan
6/15/14, 9:48 PM
#1

Åh, detta vill jag ha tips på! Vi brukar mest bara leka med vippor eller kasta bollar eller godisbitar som katterna springer efter, vilket jag tycker känns lite enformigt ibland, så vill gärna få lite nya idéer. Kasta upp leksaksråttor på högsta hyllan i klösträdet så katten springer efter & sen kastar ner igen brukar vara rätt poppis också.. Provade här om dagen att gömma godis under en kokosnötshalva, men katterna gav upp rätt fort på att försöka få fram det. Sen leker de mest med varandra i & med att de är två. Yamo tycker annars bäst om vippor(med människa i andra änden då) medan Sigge älskar att bära runt på typ piprensare & gärna leker ensam.. :) Ska Yamo leka ensam tycker han bäst om sin kickeroo eller prasselbollar.

[Kavring]
6/16/14, 10:54 AM
#2

Alla tips är för mig välkomna också! :) Vi gör mer eller mindre samma sak… Vi har ju ett större klösträd också, brukar låta vippan bli jagad upp och ned upp och ned upp och ned för klösträdet. 🙂

Vi har också sånna här godisleksaker, som en boll med ett hål i som de får rulla runt tills godis ramlar ut… Eller får gräva fram det med lite hjärngympa.. Det är ju bara Bobby här hemma, min svarta huskatt, som är riktigt driven vad gäller godis och mat, så han klarar den mesta hjärngympan utan att det går emot hans natur… han blir finurlig när vinsten är att få äta. ;) 

Ibland har jag tagit ut de katter som vill gå ut (britterna) och de blir ju rätt trötta av promenader, även fast en promenad med katt i vårt fall betyder att de mest tittar, ligger och trycker och nosar. 🤪

Våra bästa vippor är de med fjädrar eller de med kaninskinn som vi köpt på utställningar.

neonatus
6/16/14, 1:05 PM
#3

Motion tycker jag nästan att hon sköter bäst själv när hon kutar omkring i maxhastighet och jagar en boll (eller ingenting, bara kattfnatt). Men annars är klart roligaste leksaken en da bird-kopia från zooplus. Hon sätter sig alltid under där den ligger och mjauar när hon tycker att det är dags att leka med den :P Sen leker hon gärna med andra vippor, gillar när jag slänger upp leksaker i trädet osv men ingen leksak får henne att springa och hoppa så mycket som dom där fjädrarna i långt snöre. Jag försökte leka med laserpekare förut men det gick inge bra alls, hon låg bara och stirrade och smög på den där pricken och jag ville ju få henne att springa..

Mental aktivering brukar vi göra lite olika för hon älskar det. Jag brukade ta en stor, helt runt ljuslykta och lägga ner någon godis i. Från början var det inte helt lätt för en kort kattarm att fiska upp dom men efter ett tag lärde hon sig hur hon skulle göra så då började jag lägga i andra behållare som höga glas och sen sätta en toarulle över och lätta saker som lock, hon tycker att det är väldigt roligt :) När jag ska gå hemifrån brukar jag lägga torrfoder i en sån där boll med hål i så rullar hon ut det när jag är borta.

neonatus
6/16/14, 2:59 PM
#4

Åh, jag skulle förresten jättegärna vilja ha tips på hur ni gör när ni tar ut era katter på "promenader", det går inte alls bra för oss. Det är inga problem alls med selen men hon är så himla feg av sig. Vi har försökt bygga upp det genom att ta med hennes transportbur ut så hon har kunnat ligga i den och spana ut, men då ligger hon bara och trycker längst in. Annars smyger hon bara omkring helt platt mot marken och om hon kan försöker hon hoppa upp under min jacka eller liknande. Hon verkar inte alls missnöjd med att vara inne, men det känns som att om hon inte var så feg skulle det berika hennes vardag så mycket att få gå ut och spana lite. Är det hopplöst eller går det att träna upp?

[Skörbjugg]
6/16/14, 3:02 PM
#5

Det går säkert att träna upp! Har hört att en del går runt och bär på sin katt, utan bur men i sele. Sedan tar de en promenad och vänjer långsamt in miljön på ett tryggt sätt. Annars kanske ni till och med kan börja med att gå en promenad med buren. Jag har en bra ryggsäcksbur jag fått av @Kavring som är bekväm attvara ute och gå med. :) EDIT: denna är det http://www.supercat.se/transportvaskor/ryggsackar-och-trolleys/ryggsack-shiva.html

[Kavring]
6/16/14, 7:23 PM
#6

#4 Som Skörbjugg sa .

Jag tror att det är svårt att få din katt att gå på promenad i den bemärkelse som man tar promenader med hundar.. Det tror jag faller sig mer naturligt för vissa individer, och för vissa andra inte så naturligt… Kanske går det att träna, kanske inte… Men det är ungefär så vi går våra promenader, så som du beskriver, mest ligga och trycka - inte så mycket gå. :P

Annons:
Appelkakan
6/16/14, 8:37 PM
#7

#3 Åh, just den där vippan är storfavorit här hemma också! Synd bara att den är så skör, eller om man har för starka katter… Så fort de lyckas fånga den blir de som galna & morrar om någon(läs: jag eller kattbror) kommer för nära & "försöker ta den", & springer in & gömmer sig i något hörn med sitt "byte", & kan ligga där & tvätta/tugga i evigheter. Detta är för övrigt enda gångerna som jag hört dem morra(minus Sigges första möte med en piprensare). Fjädrarna är söndertvättade & har dragits loss flertalet gånger, & om katterna inte lyckas rycka hela superlånga pinnen ur handen på en så delas den absolut på mittskarven så att överdelen flyger iväg efter katten, haha.. Man kanske skulle investera i en riktig DaBird, för jag antar att den är lite tåligare :)

neonatus
6/16/14, 9:28 PM
#8

Tack för tips!! Jag tror jag ska testa att bara ta henne i famnen i sele och inte försöka sätta ner henne. Jag skulle vara okej med att hon bara satt på ett ställe och tittade, men nu är hon verkligen noll intresserad av omgivningen och bara rädd :P 

#7 Ja.. vi är på vår andra och har en oöppnad liggandes i en låda :P Men hon låter mig iaf ta tillbaka den när jag tycker att vi ska fortsätta leka. Sen är det så himla gulligt när hon kutar runt med den i munnen och är så stolt. Det jag tycker är så bra med den är att det får henne verkligen i rörelse. Känns som att alla varianter av en sån leksak skulle vara ganska ömtålig, men det går nog att hitta någon där iaf fjädrarna sitter fast bättre!

[Kavring]
6/16/14, 9:39 PM
#9

7 & 8:  Hmm.. jag har nog inte testat den leksaken.. får se om jag införskaffar en sådan jag med ;)

#8: Berätta gärna hur det går för oss andra med den träningen, det är alltid lika kul att höra hur det funkar i praktiken! :D

Yolo91
6/16/14, 9:52 PM
#10

Mållgan har två favorit lekar, den ena är att bli jagad, först springer jag efter honom tills han gömt sig där jag inte kommer åt :P sen går jag därifrån och så jagar han mig ^^ och så håller vi på.

Den andra är helt klart apport, när som helst kommer han med sina leksaker (spelar ingen roll om man sover) man kastar ,han leker en stund och sen vips är han tillbaka med leksaken :)

Annars är da bird hans absoluta favorit, den leker vi med tills Mållgan stupar och då får det minsann bli lite vila ;)

neonatus
6/16/14, 10:06 PM
#11

#9 Det ska jag absolut!

[Kavring]
6/17/14, 11:43 AM
#12

#10: Hahaha, är du säker på att du köpt en katt?! :P

#11: 👍

Yolo91
6/17/14, 9:04 PM
#13

#12 Inte så säker på det faktiskt!! ;D

Annons:
Upp till toppen
Annons: