Annons:
Etikettgenetik
Läst 1275 ggr
[Kavring]
2014-06-04 13:37

Färger: Freddas DNA-prov kom tillbaka idag!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jippi! Idag kom Freddas lilla DNA-prov tillbaka, vilket undersöker ifall hon bär på choklad. Och det gör hon! Hon ÄR lilamaskad med andra ord! 

Det har funnits en del tvivlare på det, iom att Fredda blev diskad på senaste utställningen då hon tävlade i färgen lilamaskad, när hon enligt den domaren och en annan domare tyckte hon var solklart BLÅmaskad. 

Så en nervös matte (jag) skickade in DNA-prov, ville ju veta vilket som var rätt och riktigt - och Fredda ÄR alltså LILAmaskad!!! Det hade såklart inte gjort någonting alls ifall hon var blå - men det är så skönt att veta helt säkert att hon faktiskt är lila, samma sak hade jag känt ifall om det var 100% säkert att hon var blå. :) Så enkelt är det. 

Virrigt inlägg, men jag är så glad över att äntligen ha det spikat!

Annons:
[Skörbjugg]
2014-06-04 19:48
#1

Vad skönt att ha det bekräftat vilken färg hon är. 🙂

[Kavring]
2014-06-04 22:59
#2

Ja det känns väldigt gött!

Appelkakan
2014-06-05 08:04
#3

Vad härligt! Har du då papper på det att ta med till utställningarna & trycka upp i ansiktet på eventuellt felbedömande domare nästa gång..? :D

[Kavring]
2014-06-15 20:22
#4

Jag vet inte om man kan göra riktigt så, men jag kommer nog skriva ut ett papper och ha med på utställningar… Man ska tydligen kunna säga att man har gjort DNA-test, men vi får se hur det går. 🤔

Yolo91
2014-06-16 21:54
#5

Vad jag har hört ska det tyvärr inte spela någon roll om man har "bevis" med dna test, utan har domarna bestämt sig för färg så har dom :/. Såg på min fb nämligen om några stackars britter som domarna alltid tjafsa om färg om.

[Skörbjugg]
2014-06-17 00:38
#6

Nej, det är ju upp till domaren, men samtidigt så kan det vara värt ett försök att ha med "bevis". :)

Annons:
[Kavring]
2014-06-17 11:48
#7

#5 Nä jag vet att det är fenotyp som bedöms (utseende) och inte genotyp (genetisk färg), men jag har fått tips från en erfaren uppfödare och utställare om att man ska kunna säga att hon är DNA-testad… däremot får man ju inte tjafsa med domaren, så det är ju en annan femma ifall de inte vill tillgodoräkna det ändå…

Det som är lite löjligt ifall de ogillar detta ändå är ju att hon är kastrat… det är liksom inte så stor mening med att diska henne…

Mr Raja
2014-07-02 15:27
#8

Å vad bra att du fått svart på vitt!

Hur går man till väga för att göra de här DNA-testerna  om vad ens katt bär och inte? Och vad kostar de? Kan man skicka iväg ett prov och få svar på många saker och måste man betala för varenda svar då eller?
Finns det nån artikel här på iFokus som jag har missat om det här? Jag har funderingar kring detta nu - och visst kan jag ta och ringa kompisen och fråga nu direkt, men nog hade varit praktiskt att ha den infon här på Britter iFokus :-)

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Kavring]
2014-07-03 00:08
#9

Det är inte mer än att man följer de instruktioner som finns på hemsidan för DNA-testning. Jag skickade in till VGL (länk) i Kalifornien. Kostar inte så mycket, ca 250-300 kr har jag för mig för testerna + frankering 14 kr. 

Jag vet inte om det finns flera olika ställen att skicka in DNA-prov till, men jag gjorde detta på inrådan av min vän Qtcat. Det är inte svårare än att följa instruktioner som sagt, men jag beskriver lite kort vad man gör:

Såhär gör man:
  1. Man svabbar kattens mun/gom med vanliga tops (ja, sådana vi alla har hemma) (2 st). 
  2. Dessa tops tejpar man sedan fast på en blankett man skrivit ut. Blanketten skall vikas ihop på ett speciellt sätt som kan verka krångligt. Följ instruktionerna för hur man viker på blanketten (det är märkt). 
  3. Lägg i ett vanligt kuvert och be postombud frankera åt dig så att det blir rätt. 
  4. Invänta svar, man får det via mail.

Svårare är att veta VAD man ska testa. I mitt fall gällde det att få reda på om Fredda är lila eller blå. Dvs. diluterade ("utspädda") färger av antingen choklad (för lila) eller svart (för blått). Därför klickade jag i att jag ville veta ifall om Fredda är choklad genetiskt. Vid "ja" = lila, om "nej" = blå. 

Det fanns ju bl.a. ett test man kunde beställa som heter "dilution", men Qtcat berättade för mig att det är onödigt eftersom det bara talar om ifall hon är diluterad eller inte, och det vet vi redan att hon är! Dvs ja/nej på dilution. Därför är det inte intressant att beställa ett test på detta. 

[Skörbjugg]
2014-07-08 12:05
#10

Bra att du tog upp & tipsade vidare om att dilutionstestet har endast ja/nej-svar! :)

[Kavring]
2014-07-08 22:43
#11

Så lite så :)

Upp till toppen
Annons: