Annons:
Etikettövrigt
Läst 2605 ggr
[Kavring]
2014-05-21 14:20

Vad för selar har ni till era katter?

Visa gärna bild på vad för slags sele ni har, och skriv vad ni tycker om dem?
Är de jättebra, är de dåliga? Skulle du byta? Berätta för oss!

Annons:
neonatus
2014-05-21 15:18
#1

Har den vanligaste modellen med ett band runt halsen och ett kring kroppen man fäster koppel i. I stil med denna:  http://www.kattkompaniet.nu/pub_images/large/kattsele-turkos_1632.jpg

Jag är varken nöjd eller missnöjd, katten bryr sig inte om den och den är lätt att ta på. Men det ser inte speciellt bekväm ut och jag tror att om en katt verkligen försökte skulle den kunna ta sig ur den. Hade min lilla dam varit mer förtjust i koppelpromenader hade jag nog köpt en sån där bredare och mjukare, men nu när hon bara klättrar upp i min famn när jag försökt ta ut henne duger den definitivt :P

[Kavring]
2014-05-21 15:48
#2

En sån har jag bara haft till kattungar  -  som du säger känns det som om den går att tråckla sig ur. Däremot tror jag den är bättre än mjuka västar..

Jag har en "väst" som liknar denna:

PUPPIA - SOFT HARNESS

Den kan vara svår att få rymningssäker.. Om katten backar, så kan den backa ur västen ifall man håller kopplet spänt. Suck, riktigt jobbigt.
Den är för svår enligt mig att spänna till ordentligt.

Sedan har jag denna variant från Trixie:

Den känns säkrare, sitter stadigt och känns som den går att spänna mer ordentligt. Fästet sitter bra mellan kattens skulderblad, och den lägger belastningen på kattens skuldror istället för halsen ifall om den drar lite i kopplet. Superbra!

Min tredje sele kommer ifrån Karlie:

Den sitter väldigt bra, och kan kopplas fast i bilens säkerhetsbälte, även om jag är osäker på att jag rekommenderar någon att spänna fast sin katt på det viset. Den mjuka delen sitter mellan kattens framben och hela vägen bak till midjan och den känns bra.

Den liknar selen ovanför från Trixie (som jag föredrar framför denna från Karlie).

Yolo91
2014-05-21 22:21
#3

Efter att ha testat 10 stycken olika till min katt Nemi utan att hitta en enda rymmningsäker… tvivlar på att det existerar :(. Så var jag väldigt skeptisk när jag skulle köpa sele till Mållgan. Men jag bestämde mig för den här modellen http://www.supercat.se/katthalsband-selar-koppel/kattselar/sele-soft.html den var även hyfsat billig, med tanke på att han växer :). Det här selet är det jag är nöjdast med, även om Mållgan lyckats ta sig ut en gång. Har någon tips på något som är rymmningsäkert säg gärna till :)

[Kavring]
2014-05-22 10:01
#4

#3 Fin! Jag tycker modell 2 från mitt inlägg (#2) är så gott som rymningssäker (http://www.trixie.de/en/prod/Dog_Puppy_Harness,14829). :) Den sitter jättebra, och så belastas skuldrorna på katten. Om du har en kompis eller så med en sån här sele borde du testa den! :) Vill testa den modell du har också, får fråga runt bland mina bekanta! :P

zaddraya
2014-05-23 21:58
#5

Har puppia till båda. Funkat bra hittills, men mina är inte så rymningsbenägna. Finns en i Finland som syr bra selar annars!

http://www.arjasart.com/

Syrran har en sån till sin selkirk. Väldigt smidigt och verkar säker också!

[Kavring]
2014-05-24 11:11
#6

Åh vad snygga! :) Om jag behöver en ny sele kanske det blir därifrån! 😍

Annons:
[Skörbjugg]
2014-05-25 22:40
#7

De såg riktigt bra ut! Jag gillar såna som möts vid skulderbladen, känns som att de blir svårast att dra ut ett framben från osv :)

zaddraya
2014-06-23 14:57
#8

Nu har jag faktiskt köpt sånna där finska selar till mina britter och de är verkligen bra! Lätta att ta på, rätt rymningssäkra (vågar inte tro att någon sele är 100% rymningssäker) och dessutom sydda efter kattens individuella mått :) Puppian är bra också, men dessa är klart smidigare!

[Kavring]
2014-06-24 21:26
#9

Hmm… Blir verkligen sugen på e n jag me.d… Ska dock vänta lite :) om det går haha!

Yolo91
2014-06-26 01:38
#10

Jag justerade min lite, plus att herr katt blev lite större. Nu verkar den vara näst intill rymningssäker :). Han är ju ändå med oss ute , ville bara inte att han skulle kunna rymma på 2 sek i fall han blev rädd :). Synd att den ska sluta tillverkas

zaddraya
2014-06-26 21:28
#11

#9 Riga fyller 5 i höst och Manda 4 nu i juli, och det är först nu de får finska selar, så stressa inte ;) Merlin har ingen finsk sele, hans puppia funkar utmärkt, och han har ändå promenadförbud just nu. Mandas nya sele ska dessutom främst användas som "träningssele" (alltså mest till agility/klickerträning utanför rastgården, eventuellt även på utställning…). Till vardags får hon ha sin puppia, hoppas att hon ska lära sig skillnaden mellan promenad och träning på det sättet…

[Kavring]
2014-06-26 23:07
#12

Hihi okej! Kan man justera de finska selarna något? Eller är de ganska specifikt för vissa mått? Varför har snyggis promenadförbud? :o vore kul att veta hur du tränar dina katter mer :D

zaddraya
2014-06-27 14:39
#13

Selarna går att justera i midjan :)

Merlin har promenadförbud för han stressar upp sig om han får gå omkring utanför hemreviret :( Vilket leder till en nervös, orolig katt som kissar vid ytterdörren… Ska försöka vänja honom vid promenader igen, men just nu får han stanna hemma.

Annons:
[Kavring]
2014-06-27 22:17
#14

Åh vad synd, stackars Merlin, hoppas han kan sluta stressa upp sig… Finns ju preparat som heter Zylkene (antar dock att du redan känner till den :P) som ska vara ett lugnande/avstressande kosttillskott… Har inte testat men blivit tipsad… :) Hmm… Är väldigt sugen på en sån sele…. Men får hålla lite i lönen tills semestern, sen får man se vad man unnar sig/katterna ^^

Upp till toppen
Annons: