Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1725 ggr
neonatus
5/2/14, 11:12 PM

Nykastrerad hona

Hej! Jag hoppas att någon kan ge mig lite råd. Kastrerade min tjej idag, hon blev tokig av tratten så jag satte på henne kläder som täcker operationssåret istället. Hittills funkar det bra, hon försöker inte bita sig på magen osv. Det jag velar över är: vågar jag gå och sova när hon bara har på sig kläder eller borde jag ta på henne tratt även fast hon blev galen?

Annons:
beckman
5/3/14, 8:16 AM
#1

Om hon inte är på såret borde kläder räcka! Många katter avskyr ju verkligen trattar så om det funkar med någon slags kläder är ju det jättebra.

[Kavring]
5/3/14, 10:10 PM
#2

När vi kastrerade vår hona hade vi en kroppsstrumpa (en avklippt gammal sweatshirt-ärm) till henne, det fungerade bra. Tratt hade vi nog inte ens som alternativ, men det var nog lika bra då de tenderar att springa in i hörn, stolsben mm med tratten på. Jag antar att ni löste det på nåt sätt, men jag hade inte vart orolig ifall katten inte lyckats komma ur kläderna innan natten. :) Hoppas det går bra för er!

neonatus
5/4/14, 12:56 AM
#3

Sov med kläder och det gick bra :) Rätt smart konstruktion om än lite bökigt att få på henne dom. Är mjukt tyg med hål för benen och sen knyter man på flera ställen på ryggen. Tog en gammal tshirt och klippte ut liknande som jag bytte till för att tvätta dom andra kläderna. Vi har tidigare övat att ha på henne kläder (inför just det här tillfället om hon skulle ogilla tratten) genom att sätta på henne en kroppsstrumpa. Hon har alltid varit okej med att ha på sig kläder men är en riktig utbrytarkung och när man knyter på flera ställen är det som att hon inte kan lirka sig ur lika lätt.  Tratten kändes inte som ett alternativ, hon bara sprang i cirklar och dunkade tratten mot väggen och var allmänt missnöjd.

Men usch vilket jobbigt dygn det har varit. En liten tjej som absolut inte vill samarbeta med något, normalt är hon väldigt lätt att hantera men inte nu. Sen blev hon väldigt dålig i magen efter att ha fått smärtstillande osv. Jag ska ringa vet och fråga om jag bara ska sluta ge smärtstillande eller om jag ska testa något annat. Känns ju inte så bra att inte ge något, tänk om hon går och har ont, men samtidigt kanske bättre att ha ont än massor med diarré direkt efter en operation. Usch.. Är såklart glad att det är gjort men det är så hemskt när ens djur inte mår bra.

[Kavring]
5/4/14, 8:20 PM
#4

Vi fick faktiskt inte ens något smärtstillande efter Freddas kastration… Hon mådde väldigt bra och brydde sig inte ens om man petade lite försiktigt bredvid såret… Hon blev kastrerad ca kl 9 på morgonen, vi hämtade henne ca kl 17 på kvällen samma dag. Då hade hon blivit ompysslad där. Men hör efter med din vet, de kan ju fått helt annan behandling. :o

neonatus
5/5/14, 12:24 PM
#5

Ja, jag pratade med vet som sa att jag inte skulle ge något annat utan bara avbryta behandlingen. Hon var dålig i magen igår med men än så länge inget idag! :) Hoppas verkligen det håller i sig för hon är mycket piggare idag.

Jag skulle inte heller säga att jag upplever att hon har ont, men hur vet man att en katt har ont egentligen?

[Skörbjugg]
5/5/14, 9:28 PM
#6

Katter är väldigt duktiga på att dölja att de har ont, så det är jättesvårt att se det, tyvärr. Men försök hålla lite extra koll på henne, så ska det säkert inte vara någon fara. :)

Annons:
[Kavring]
5/6/14, 8:21 AM
#7

Man kan ju ana ifall de verkar ha ont ifall de drar sig undan eller om de liksom inte vill bli vidrörda. Annars precis som Skörbjugg skriver så kan det va svårt att veta då katten döljer sådant!

[Kavring]
5/6/14, 8:21 AM
#8

Man kan ju ana ifall de verkar ha ont ifall de drar sig undan eller om de liksom inte vill bli vidrörda. Annars precis som Skörbjugg skriver så kan det va svårt att veta då katten döljer sådant!

neonatus
5/19/14, 7:04 PM
#9

Tänkte göra en uppdatering! Tyvärr blev det inte fullt så smärtfritt som jag hade hoppats. I måndags kväll tyckte jag att det såg ut som att såret hade gått upp lite och man kunde se något stygn (hon var sydd subkutant), så jag ringde och åkte in med henne i tisdags. Stygnen man kunde se var som tur var inte stygn som hade gått upp utan knutar som var för tjocka för kroppen att ta hand om så det hade stötts ut, men såret hade gått upp lite ändå. Som tur var hade det gått så lång tid att det hade läkt ihop så mycket att hon behövde inte sys om, men fick order om tratt (kläder var inte okej för det skulle luftas) och antibiotika i förebyggande syfte. Pust vad less jag var. Idag var jag på det riktiga återbesöket och allt såg som tur var bra ut, nu får hon vara utan tratt när vi är hemma men ska ha den när vi sover veckan ut.

Bara så irriterande för jag sitter och försöker tänka vad vi hade kunnat gjort annorlunda. Hon har haft kläder/tratt hela tiden, vi har begränsat utan hon kan röra sig på så hon har inte kunnat kuta runt i lägenheten som hon brukar, ställt stolar vid alla fönster så hon inte har kunnat hoppa högt, tagit bort klätterträd osv. Jag har känt mig taskig mot henne men ändå var det inte nog. Antar att det faller under sånt som bara händer, hon kanske har kommit åt att klia eller något.

[Kavring]
5/20/14, 1:52 PM
#10

Jag hoppas inte du behövde betala för det där oplanerade återbesöket - det tycker jag att veterinären ska stå för. Det är faktiskt deras fel, du kan inte annat göra än att försöka så gott det går. Tycker det var jättebra att du förstod att det kanske var nåt som inte stod helt rätt till. Du ska snarare tänka så - beröm ska du ha! 🌺

neonatus
5/21/14, 3:10 PM
#11

Jo, fick betala för det. Vi kastrerade på djursjukhuset så fick komma in och träffa veterinären som hade hand om akuta ärenden, så det känns okej, tog ju upp tiden. Däremot andra återbesöket ingick i priset för kastreringen. Dom är rätt tydliga med det dessutom.

Velade väldigt mycket när jag skulle kastrera vad jag ville göra det, det som är bra med en mindre klinik är att man får ett mycket mer personligt bemötande och kan komma i kontakt med samma veterinär igen. Det som är bra med sjukhuset är att om något går snett så har dom ju iva på plats och man kan komma i kontakt med dom dygnet runt. Jag var så nervös så det blev det sista :P 

Och jag vet, du har helt rätt. Sen blev det ju inget allvarligt heller utan bara lite längre tid för läkning.

[Kavring]
5/21/14, 4:14 PM
#12

Jag tycker det var jättebra att du var uppmärksam och att det löste sig. Håller fortfarande vid att du inte borde behöva betala för att dom klantade sig, det är ju sjukt orättvist! Men samtidigt är pengar mindre värt än att katten mår bra, såklart! 🙂

Har hon läkt ihop bättre nu? Kanske helt t.o.m?

neonatus
5/22/14, 12:52 AM
#13

ja, i princip iaf :) hon har två pyttesmå märken kvar som är lite rödare (från där det hade gått upp lite och ett ställe där dom klippte bort knutar som hade åkt ut), hon vi träffade i tisdags sa att vi skulle ta bort tratten på heltid när allt var ett vitt ärr och att det borde ta några dagar. Men det är SÅ mycket skönare nu när hon får vara utan tratten längre stunder, men jag tror hon längtar efter att ligga och sova uppe i klätterträd och leka som en galning igen ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: