Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 1852 ggr
Achatina
4/6/14, 6:03 AM

Huvudformen

Jag blir verkligen inte klok på britternas huvudform och ansikte eller snarare vad som är målsättningen enligt standarden. Rasen är ju vida spridd och alla katter kan ju inte se ut som standarden anger. Men vad är det som eftersträvas egentligen? Mer än "ett runt huvud med runda ögon".

Exempelvis dessa: 
Ansikte alá Exotic (fast katten har nog bara underbett? men har sett andra väldigt plattansiktade britter förut)
Ögonen brett i sär 
Ögonen tätare ihop (kattens färg kanske är avgörande i många av fallen - att det blir en illusion?)

Finns det någon mall/måttstock? Typ "två fingrar i bredd är ett bra avstånd mellan ögonen" eller något liknande? Fast sen har man väl alltid egna preferenser när det kommer till de små skillnaderna mellan olika utseenden inom en och samma ras.

Annons:
[Kavring]
4/6/14, 9:12 AM
#1

Hos hundar är rasstandarden mer exakt än hos katter. Det är inte riktigt så det fungerar inom den här "världen". Jag tycker exempel 2 ("ögon långt isär") är den mest lyckade britten du hittat som exempel. Brittsällskapet (www.brittsallskapet.se) har ett bildgalleri som du kan titta i om du vill, med massor av fina britter. Olika färgvarianter innebär att man avlar mycket på olika avelslinjer, så att t.ex de flesta maskade, katter kanske har ett liknande utseende osv, såsom i din sista länk med en (förmodligen) svartsilver-britt. Det kan vara rörigt att förstå till en början, men det ger sig nog till slut. Varför man inte har den "perfekta britten" någonstans är för att inte hälsan skall offras för typ och utseende. :) Hoppas det svaret hjälper en bit på vägen.

[Kavring]
4/6/14, 9:15 AM
#2

Och förresten - många domare tycker om britter med kortare nos - dock ska den absolut inte se ut som hos en perser.

[Mustangcab]
4/6/14, 11:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Har du läst SVERAKs rasbeskrivning?

http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_raser.htm

Här är ett ansiktsfoto på min blå britt, den färg de hade från början.

Achatina
4/6/14, 6:15 PM
#4

#1 Ja, det klarnar ju lite om det nu inte finns ett 'perfekt' utseende. Variation är ju bra inom rimliga gränser. Kan inte vara lätt som domare dock - men det är väl som inom hundar där också att olika domare tolkar standarden efter sina egna preferenser. #3 Det är ju så man tänker sig rasen när man ser den framför sig.

dermot
4/7/14, 6:13 PM
#5

Förlåt för OT men #3 får jag lov att låna bilden och rita av den? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[Mustangcab]
4/7/14, 6:46 PM
#6

# 5 Varsågod!😃

Annons:
[Skörbjugg]
4/8/14, 10:29 AM
#7

Mustangcab du har verkligen snygga bilder på dina katter 😃

[Mustangcab]
4/8/14, 12:08 PM
#8

# 7 Med hjälp av en fotograf ja😂

dermot
4/8/14, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#6 Tack, jag har börjat lite smått! :D

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Upp till toppen
Annons: