Annons:
Etikettutställning
Läst 1511 ggr
[Skörbjugg]
2/20/14, 5:23 PM

Lite "nytt" från FIFé

http://www1.fifeweb.org/dnld/std/update-2014.pdf

Här är lite nya beslut från FIFé som gäller from 01/01/2014 där det finns lite nyheter om Brittiskt korthår.

Annons:
[Mustangcab]
2/20/14, 6:51 PM
#1

T.S intressant - jag undrar när de ska godkänna brittiskt långhår som är en förutsättning för alla dessa färger 😃

[Skörbjugg]
2/20/14, 6:53 PM
#2

Ja, man undrar ju… Tycker det är lite onödigt att de inte bara godkänner den 😂 Men samtidigt verkar de ju ändra EMS "BRI" från British till British shorthair, så de kanske inte har några planer på det alls???

[Kavring]
2/21/14, 7:04 AM
#3

Jag tror att det måste finnas fler eldsjälar inom FIFe som vill jobba för långhårens godkännande. Tycker det känns fånigt dock att de inte blir godkända, de är ju ändå ansedda som ras i flera andra förbund.

zaddraya
2/21/14, 9:24 AM
#4

Det hjälper ju tyvärr inte att långhåren är godkända i andra förbund, för att de ska godkännas i fife måste uppfödarna av rasen jobba för det. Långhårsbritten måste gå igenom samma process som alla andra nya raser som kan bli godkända. Så om ingen jobbar för ett godkännande kommer rasen inte godkännas, oavsett hur vanlig den är i övriga förbund…

Mr Raja
2/21/14, 1:31 PM
#5

#4

Jag visste inte det fanns långhåriga britter från början och har inte mycket koll alls på vilka processer som uppfödarna måste jobba på för att få igenom en den som ras. Eftersom den är godkänd inom andra förbund som ni säger, vad har de "kvar" att jobba på för att fife ska kunna godkänna den? Eller det kanske är mer komplicerat än så?

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Kavring]
2/21/14, 1:43 PM
#6

Det handlar bl.a. om att man måste få rasen prel. godkänd, och att sedan visa upp rasen på utställningar. Sedan vad det exakt innebär vet jag inte så mycket om. Däremot vet jag att ett forum för dom som vill att långhåren ska bli godkända har startats av Denise Hennerdal (S*Hennerdals), kanske i samarbete med några andra.

Här är en länk till forumet i alla fall:
http://britishlonghair.boards.net/

Annons:
zaddraya
2/21/14, 2:36 PM
#7

Jag har inte 100% koll, men jag vet att ett antal katter av rasen ska visas upp på en "recognition show". Tror det är 15, 20 eller 25 katter? Det ska vara ett antal F3 och ett antal F5. Så de måste ha en "ren" stamtavla i 3-5 generationer. Sen ska man skicka nån statistik till nått fifémöte också, hälsostatistik, antal kullar, antal kattungar per kull och sånt. Tror jag. Anser fifé att rasen kan godkännas blir den först preliminärgodkänd. Då har man några år på sig (vet inte hur många) att ställa ut ett visst antal katter (tror det är runt 20-25) till IC/IP-titel. När det har fixat kan man ansöka om fullständigt godkännande. En prel. godkänd ras kan bara ställas till IC/IP och kan alltså itne få titlarna GIC/GIP och SC/SP.

Någon/några måste göra detta med långhårsbritterna. Jag tror också att vissa av brittuppfödarna (inom fifé) inte vill ha långhåren godkända som syskonras för då skulle man få para de båda raserna fritt mellan varandra, mer eller mindre. Men det är jag inte alls säker på. Tror bara att vissa vill undvika långhårsanlaget för det är jobbigt att bli av med i och med att det är recessivt.

[Mustangcab]
2/21/14, 7:10 PM
#8

# 7 Men para gör man redan nu och har gjort sen katten inte längre är blå?

zaddraya
2/21/14, 7:14 PM
#9

#8 Jag kan ha fel, men en parning mellan BRI och BRL inom fifé blir inte godkänd som BRI (även om utfallet är korthår) utan reggas som XSH, alltså icke godkänt korthår. BRL räknas i princip som en huskatt i en sån parning.

Om man inte har godkänt för utparning såklart!

[Mustangcab]
2/21/14, 7:25 PM
#10

# 9 Det kan vara så men jag känner flera uppfödare som parat korthår med korthår men ändå fått långhår😃 och dessa har inte heller varit godkända inom SVERAK.

zaddraya
2/21/14, 7:30 PM
#11

Ja, korthår+korthår är ju en annan sak. Manda har halvsysterson som är långhår, och hon kan väl bära på långhår själv ;) Men man får inte para långhår + korthår inom fifé, det räknas som blandrasparning. När det blir långhårsutfall i korthår + korthår ät det "otur" (väldigt gullig otur, men ändå inte det man strävade efter för det mesta).

[Mustangcab]
2/21/14, 7:46 PM
#12

Jo jag vet detta och just därför borde  dessa erkännas.

zaddraya
2/21/14, 9:04 PM
#13

#12 Absolut borde de erkännas! Men då får långhårsuppfödarna jobba för det, det kommer inte ske automatiskt ;)

Annons:
[Mustangcab]
2/21/14, 9:57 PM
#14

Nej dte vet jag också men jag anser att de talar med kluven tunga. Med de menar jag Fife och SVERAK.

Upp till toppen
Annons: