Annons:
Etikettfoder
Läst 2848 ggr
Mr Raja
2/8/14, 7:38 PM

Brittens kost och tillväxt. Funderingar o sånt

Nu tänkte jag tänka högt en stund, så där som jag brukar när jag har börjat fundera på något.. Det blir lite hopp mellan tankar i olika stycken ( jag pratar så IRL också så ni vet…)

Jag måste snart bestämma mig för vart jag ska beställa kattmat, samt bestämma mig för hur mycket jag ska ha - och sånt. Nu vill jag lära mig mer om och fokusera på brittens kost under de första åren i första hand (även andra kattraser med liknande pälsslag, kroppsbyggnad och tillväxt hamnar förmodligen i samma kategori)
 Kanske att fler än jag är intresserade av kunskap om rasspecifik kost. Ska försöka förklara varför.

**
Jag tror att man inte ska blanda för många sorter och märken pga det kan bli för mycket för magen men  å andra sidan är det bra att ifall man inte bara vänjer inne-kissen vid något specialoder som knappt går att få tag i, ifall man plötsligt står utan av någon anledning. Jag är inte särskilt påläst på olika sorters märken, inte heller på brittens behov av proteiner, vitaminer och mineraler i olika åldrar heller. Inte ännu i alla fall :-)
Däremot är jag intresserad av kost och näringslära i allmänhet, mest när det kommer till mat vs träning hos människan vilket inte är riktigt samma sak….

Jag har haft utekatter i alla år, och oftast bott på mycket kattvänliga platser. Därför har jag sällan köpt burkmat annat än som reserv och varit mer bekymrad för att katterna inte ska behöva gå med inälvsmask efter bytesdjuren de har fångat och smaskat i sig innan de kommer hem och käkar dyrt märkestorrfoder i efterätt :-)

Nu sen jag skaffade innekatt så blir variationen viktig, jag vill ju att katten ska må bra och ha hälsan. Att det finns många "skolor" är en sak, jag tänker som så att jag måste se till vilken ras jag har i första hand. Britten ska inte bygga en tunn slank benstomme till exempel, dessutom tar den flera år på sig att växa till sig. Om man är det minsta intresserad av näringslära så vill man ju ta reda på mer om vilken slags tillväxtkurva som gäller även för sitt djur och även tänka på specifika mineraler och vitamintillskott. Kanske man bör tillföra mer kalkrik föda under olika perioder, vilka då? Hur växer britten? Det vill då jag veta mer om känner jag i nuläget.

Det finns en uppsjö med välkända kattmatsfoder och märken, det spelar ingen roll vilket jag väljer eftersom det alltid kommer att finnas nån skuldbeläggande vän av andras ordning som kommer att hävda att mitt foderval kommer att ge min katt en för tidig död i svåra plågor. Skuld och propaganda funkar sällan på mig, jag är mer intresserad av att diskutera mina alternativ och veta vilka faktiska resultat andra har kommit fram till. 

Jag kan till exempel tänka mig att ge kissen bara foder och varva med sånt som kan verka vettigt - i perioder. Jag menar, om sommaren vill inte jag låta någon som helst blötmat stå framme ifall inte kissen mumsar i sig allt direkt.

Britten i sig kan jag tänka mig behöver få tugga. Med tanke på den krafitga käkmuskulaturen borde åtminstone kattrasen i sig behöva få kött och ben att tugga i sig ibland. Bara en tanke, men jag är rätt säker på att jag har rätt. Jag kan därför tänka mig att "Barfa" själv om det handlar om att mala kött, kyckling, hjärta och lever och ibland lata mig och köpa färdigt så länge käket inte lever.
Jjag kan även tänka mig att köpa på mig burkmaten på modet eftersom man kan förvara den i evigheter. Torrfoder kan jag tänka mig att köpa i storpack och blanda ihop eftersom det verkar vara en bra idé rent ekonomiskt, då kan man alltid gå ihop med flera andra och beställa kampanjfoder från olika märken, så att inte "bäst före datum" går ut innan man själv har använt allt. Etc 

Men som det nu är så har jag inte bestämt mig för något speciellt, jag har flera olika sorters kattungemat hemma och sen när det blir dags för de första storpacken så måste jag besluta mig för vad som känns vettigt.

Hur tänker ni andra som har Brittisk kort eller långhår kring det här med foder?

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
zaddraya
2/8/14, 8:20 PM
#1

Ärligt talat tror jag inte det är någon större skillnad på näringsbehoven mellan de olika kattraserna. Min huskatt och mina britter äter samma mat; bozitas blötmat, animonda carny blötmat och lite, lite applaws torrisar ibland + lite andra blötmatsmärken som "lyxmat" ibland.

Grundregeln för mig är mycket kött och inget/väldigt lite spannmål. Blötmat istället för torrfoder så långt det går (torrisarna är alltså mest godis). Rasanpassat foder, lightfoder, kastratfoder m.m. går bort helt här, jag tror det är marknadsföringsknep, inget annat. Undantaget specialfoder som behövs p.g.a. sjukdom då, det är ju annorlunda.

Jag ger mina katter rått kött och råa ben då och då (t.ex. kycklingvingar). Hade jag haft större frys skulle jag barfat också.

[Kavring]
2/8/14, 8:38 PM
#2

Håller helt med #1. Rasanpassat foder har mer eller mindre samma innehåll som "vanligt" foder, men annan form - katter är ju köttätare i grunden, därför är det naturligt att sträva efter det även för våra innekatter. :)

Mr Raja
2/8/14, 8:45 PM
#3

#1

Ja, jag vet ju inte om det är skillnad, jag bara tror att näringsbehovet kan vara olika eftersom t ex en stor tabbig britthane och en stor slank devonhane har olika energinivåer och olika kroppstyper och kanske tillgodogör sig energi på olika vis på grund av det. Jag tänkte försöka ta reda på mer om det och man vet ju aldrig, kanske nån här är superpåläst om sånt här :-) 

Du ger alltså två olika blötmatsfoder plus torrkäk och dessutom rått kött ibland. Det låter vettigt. Det är det där med plats som är mitt problem också, och att få tag på en bra köttkvarn utan att ruinera sig. 

Köper och ger du färska eller frysta upptinade kycklingvingar?

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Mr Raja
2/8/14, 9:20 PM
#4

#2 Hur menar du då, att rasanpassat innehåller samma sak men har en annan form. Jag fattar inte. Menar du en annan form på bitarna eller? *nyfiken*

Jag har stått i djuraffären och sett att en massa olika fodermärkestillverkar säljer ras och åldersanpassat foder. Jag har lusläst på förpackningarna och funderat på skillnader och vet ju själv sen hundarna att det är skillnad på deras olika fordersorter inom samma märken eftersom den rasen, dvärgpinscher, krävde mer proteiner och fett eller hur det nu var innan de blev äldre och krävde mindre energirik mat. 

För mig som konsument känns det helt naturligt att fundera på om det KAN ligga något mer i att man tillverkar rasanpassad kattmat än som ett säljtrick? (som jag läste nånstans häromdagen)
Jag bara måste ta reda på om det stämmer, känns det som.

Jag menar, varför inte? Jag behöver inte köpa rasanpassad kattmat, men det kan ju vara bra att veta om vissa tillväxtperioder i en britts ungkattsliv kräver mer eller mindre av nånting. Och eftersom jag nu är på ett diskussionsforum för britter borde det ju finnas åtminstone ett par tre stycken som köper rasanpassat av kostriktiga skäl och såna som tillverkar egen eller ger sina olika raser olika kost, kanske man inte ens tänker på om katterna själva väljer utifrån sin kroppstyp? Inte vet jag.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Skörbjugg]
2/8/14, 10:16 PM
#5

#4 jag tror tyvärr det är mer ett säljtrick med rasanpassad mat än något annat. Annars kan jag ju fundera lite över hur raserna lyckats överleva utan i alla år, innan till exempel Royal canin skapade sin "specialformula" för t.ex. ragdoll som kom nu 2013.

Tror Kavring menade att det är annan form på torrfodret.

Det bästa man kan ge är ju trots allt blötmat, men torrfoder håller ju bättre. Jag brukar försöka hålla i minnet att man BAKAR torrfoder - skulle man ge sin katt en bit majsbröd istället för kött i vanliga fall? Därför kan det vara bra att hitta ett torrfoder med så högt köttinnehåll som möjligt, just nu har jag Canagan och är nöjd med det.
Mindre spannmål i fodret = mindre bajs i lådan, då katterna kan tillgodose sig mer av maten. Nu innehåller ju Canagan sötpotatis, vilket inte heller är helt ultimat, men men. Jag kompletterar med blötmat, vilket blir av lite olika märken, så mina kattstackare inte tröttnar. 🤪

Nu har jag säkert lyckats irra runt lite i tankegångarna här, det är bara att säga till mig om jag säger fel eller är helt otydlig. 😃

[Kavring]
2/8/14, 10:27 PM
#6

#4 Jag menade att det är en annan form på torrfoderbitarna. Man kan tänka såhär: om man inte vill ha en för tanig katt kan man ge mer mat, kanske t.o.m fetare foder ifall katten är riktigt mager. Egentligen är blötmat bättre för djuren över huvud taget, men det är lättare att ta hem torrfoder, att låta det stå framme samt att det blir billigare. Man kanske kan säga att det är bekvämast med torrfoder, men det mest optimala att ge sina husdjur har visat sig vara mest färsk föda (barf och liknande). Man kan ge sin katt BARF utan att sluta ge torrfoder, man får anpassa mängden foder efter sin katt. :)

Annons:
[Mustangcab]
2/8/14, 10:55 PM
#7

Jag köper rasanpassat till viss del då mina katter, både britter och huskatter, gillar RC British shorthair. Sen har jag alltid 3 olika sorters torrfoder framme dock av märket RC. Det kan vara Fit 32 eller Outdoor eller något annat.

Sen får de de blötmat 1-2 gånger per dag beroende på vilken katt det är för alla tål inte blötmaten så bra medan en del av dem behöver den för att inte bli förstoppade. Jag kör med Bozita  mera kyckling och kycklinglever då det är vad de äter. IAMS påsar med biff eller kyckling samt en och annan påse av Whiskas.

Kokt alaska pollock serveras en gång i veckan och en och annan räka slinker ned hos 3 av dem. Sen får de också kött som vi äter innan det är tillagat och så kycklingfiléer förstås  till 2 av dem även om vi inte äter det just då.

Det mesta köpt på zooplus och senast jag köpte där så betalde jag 50 kr kilot för en 10 kg säck med British shorthair. Det kostar över 700 kronor här i Sverige. Bozitan brukar kosta 3 kr mindre per tetra.

zaddraya
2/8/14, 11:04 PM
#8

Jag köper frysta vingar, mitt lokala ICA har inte färska.

Kattraser är mer lika varandra än hundraser. T.ex. är ju alla katter ungefär lika stora (om man jämför med hundar alltså, bland hundar finns det ju enorma storleksskillnader). Raskattsaveln är dessutom väldigt ny jämfört med rashundsaveln. Det är ingen jätteskillnad på en britt och en cornish, även om de ser ganska olika ut. Cornishen som är aktivare kanske behöver äta lite mer bara.

Min huskatt går lätt ner i vikt, han får helt enkelt lite mer mat än britterna (specifikt lite mer torrfoder), men ingen annan sorts mat. Min ena britt är fiskallergiker så hon får inget med fisk. Ibland kan de andra få lite extragod blötmat med fisksmak, särskilt huskatten som älskar fisk. Men jag vill helst att alla katterna ska äta samma, det blir mycket enklare då 🙂

Mina får torrisar max 1-2 gånger i veckan, väldigt ofta blir det mer sällan än så. Torrisarna är smidigare än blötmat att ge i aktivitetsleksaker, och antagligen nyttigare än godis, så det är ju smidigt om jag ska vara borta länge någon dag. Katterna kan sysselsätta sig själva genom att peta ut torrisar från diverse leksaker.

Det är väl främst RC som har rasfoder? (har något annat märke det?). RC tycker jag personligen är ett så pass dåligt fodermärke att jag inte skulle ge någon av deras olika varianter om det inte var så att katten inte tålde något annat.

Mr Raja
2/8/14, 11:08 PM
#9

Skörbjugg, det dr med att vara otydlig tycker jag man måste få vara, det tar alldeles för mycket tid att väga alla ord på guldvåg och köra extra stavningsprogram ;-), bättre fråga ett par gånger till man begriper, tycker jag är enklare, ibland LÄSER man ju fel också.

Känner inte till Canagan.

Varför tillsätter de potatis och inte ris förresten, är det för att det ska verka lokalproducerat i europa eller något? Jag undviker potatis själv också om den inte är sönderförädlad :-) Palt, pommes eller pulvermos tex, jag får ont i magen av potatis.

#6 Jo, det blir väl att smygbarfa med tiden, men msåte ta reda på mera först. Jag menar, rå kyckling tex… Salmonellarisken då? Finns det en sådan?

Kuriosa…. jag minns hur det var förr i tiden och hurvas fprtfarande av tanken att servera blötmat med "fri tillgång" Vi pratar om i början av 80-talet när jag lassade upp blötmat till mina huskatthonor innan jag åkte och jobbade varje dag och sen kom hem och det fortfarande låg kvar bitar som luktade gammal blötmat… som min stackars katt satt inte hade orkat äta upp när det var färskt. Det var inte så vanligt med torrfoder kommer jag ihåg. På den tiden kunde man köpa slaktavfall och större ben till hundarna i mataffären, men den skulle man koka, inte servera rå av någon anledning, och varvade med falukorv.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Mustangcab]
2/8/14, 11:10 PM
#10

Ska du barfa får du läsa på ordentligt.

zaddraya
2/8/14, 11:17 PM
#11

#9 Jag ger mina i princip fri tillgång till blötmat även 2014 ;) (är född -88 så har inte upplevt 80-talets katthållning). Men det innebär inte att jag slänger upp ett berg blötmat på morgonen och sen inget mer under dagen. De får mat morgon, eftermiddag och kväll, men så pass mycket att det mer eller mindre alltid är någon liten bit kvar i skålen. Blötmat kan stå framme rätt länge. 10-12h är egentligen inga problem om det inte är alltför varmt.

Mr Raja
2/8/14, 11:29 PM
#12

Gu´vad mycket information som börjar trilla in! Så kul, jag skulle vilja svara e massa men nu måste jag leka med Neville så detta får bli kort!

#7

Du har alltså också flera olika sorter och blandar med lite av varje. Jag har också bra erfarenhet av RC, mina huskatter har fått det i första hand sen jag kom fram till att pälsen bättre och kattlådan också.., och jag har testat olika men (hus)katterna har själva sakat de flesta andra torrfodermärken utom RC och Friskies! av alla märken som jag mest tyckte att min förra honkatt fällde mer av och därför bannlyste.

#8

Näe, jag tror att det finns fler som har rasfoder inte bara RC.

Jag är öppen för alla märken och fodertyper så länge det inte är meningen att jag ska köpa och servera musungar eftersom jag älskar möss och hamstrar. Jag skulle gärna ha hela terrarium hemma med ett några stycken olika möss om det inte var för att jag vill kunna ta upp dem ofta så de blir tama och det är inte schysst mot vare sig katten eller mössen känner jag, inte hos mig. 

Och torrfoder är verkligen toppen både som godis, tugg och aktivititet

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Mustangcab]
2/8/14, 11:35 PM
#13

Ärligt talat så tror jag att det är enbart RC som har olika sorter till olika katter. Sen finns det veterinärfoder från olika tillverkare.

Annons:
Mr Raja
2/8/14, 11:36 PM
#14

usch, vet inte varför jag tog upp det med levande möss som om det vore nåt slags alternativ usch usch menade inte så alls. Jag vill inte ens tnka tanken.

NU NEVILLE, nu kommer jag och leker jo jag ska jag sluta skriva och skriva med tanterna

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Mustangcab]
2/9/14, 11:32 AM
#15

Du kan köpa frusna möss på en zooaffär det brukar jag göra och råttor också för den delen.

zaddraya
2/9/14, 11:54 AM
#16

Min huskatt får frysta (tinade såklart) råttor på ca 100g ibland, han älskar det :) Britterna vill tyvärr inte äta råttor och möss. Jättebra godis enligt mig! Tyvärr blir det alldeles för dyrt att faktiskt utfodra med ormmat…

[Skörbjugg]
2/9/14, 11:54 AM
#17

#15 brukar du tina dem och hur serveras detta? :) blir det som en lek eller får de bara käka upp dem?

[Mustangcab]
2/9/14, 11:58 AM
#18

Jag brukar köpa möss och slänga en tinad i rastgården Först till kvarn…

[Skörbjugg]
2/9/14, 1:53 PM
#19

#18 aha… Brukar det bli kletigt, eller äter de upp dem snabbt? Hade vart lite kul att prova nångång, men har inte tillgång till annat än balkong isåfall :)

[Skörbjugg]
2/9/14, 2:07 PM
#20

Och Zaddraya! Hur serverar du kycklingbenen? Är det också utomhus?

Annons:
zaddraya
2/9/14, 2:29 PM
#21

Jag serverar allt inomhus :) Husisen tar ibland ut råttorna i kattgården, men oftast äter han inomhus. Kycklingvingarna tinas (självklart), läggs på ett fat och sen är det fritt fram för katterna att äta.

[Skörbjugg]
2/9/14, 2:30 PM
#22

Aha, då kanske jag ska prova det med. Är väldigt sugen på att försöka ge just kyckling med ben för effekten på tänderna. :)

Ricjon
2/9/14, 3:38 PM
#23

Kan man ge en Britt unge på 16 veckor kyckling vingar? Rädd att benen fastnar i halsen eller fixar de att tugga sönder dem?

zaddraya
2/9/14, 4:17 PM
#24

#23 Jag gav mina det från 12 veckors ålder (när jag fick hem dem). Men klippte vingen i mindre bitar i början. Inga problem!

[Mustangcab]
2/9/14, 4:56 PM
#25

Det brukar inte var något kvar av musen i rastgården😃

Mr Raja
2/9/14, 7:57 PM
#26

Ska inte sitta framför datorn så mycket den närmaste veckan, har en del att göra och får inte fastna här! :-)

….men vill ju berätta att jag verkligen blev inspirerad av den här diskussionen och idag handlade jag frysta kycklingvingar på ICA. En påse gick på 25 kr, Såg att de hade fryst kycklinglever också men struntar i det just nu.  Vet ej om man även kan köpa kycklinghjärta, för visst är det väl det som är vanligast ifall man vill göra egen eller?

Nu har jag fått svar på hur man serverar också, bra att veta. Tur ni tänker åt mig hahaha Tror jag skippar mössen, Neville får i så fall fånga sina möss själv i stugan i sommar tänkte jag - men tack för tipset :-)

 Neville ska få lite i morgon tror jag, måste nog införa lite åt gången så att han inte blir lös i magen i onödan.

Åååååååååååååååå - Det ska bli jättespännande!

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

zaddraya
2/9/14, 8:28 PM
#27

Alla mina älskar kycklinghjärtan! Det är godis. Husisen avgudar allt som har med lever att göra. Britten Riga brukade ogilla lever, men hon har börjat äta godis med leversmak nu, så hon ska få testa rå kycklinglever också… Britten Manda äter enbart kyckling och fläsk, inget annat, och det ska vara filé, vingar eller hjärtan för att det ska duga. Kyckling funkar i och för sig i alla former, men filé är bäst. Fläsk funkar som benfri kotlett, filé eller hjärta, inget annat! Hon är kräsen när det gäller kött… Lever är giftigt och går inte att äta (där försvinner alltså mina tankar på att barfa…)

Annons:
[Skörbjugg]
2/9/14, 11:04 PM
#28

Man ska väl dock vara lite försiktig med att ge för mycket hjärta, eller hur är det? Det kan väl bli farligt i för stor mängd, om jag minns rätt :)

Mr Raja
2/9/14, 11:17 PM
#29

Jag lägger helt fräckt in ett YT-klipp om att tillverka rå kattmat som jag bloggat om för en tid sen
Den är rätt lång, utan tal men med lite text ibland - vilsam på nåt vis, och man får följa med i hur man gör en massa portioner.

Kort från min blogg om en viktig grej: "Det kommer inte fram varför man inte tillsätter taurin, men jag ”bingade” och läste att det inte behövs om man tillsätter hjärta."

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Mustangcab]
2/9/14, 11:25 PM
#30

Lever kan vara giftigt i förstora doser.

[Skörbjugg]
2/9/14, 11:46 PM
#31

Ja, oj, det var nog lever jag tänkte på. 🤪

http://www.agria.se/katt/artikel/vad-ska-katten-ata-for-att-ma-bra

Här fanns ett recept som lyder:

Grundrecept för rå mat

  • Minst 50 % Kött 10-20 % Ben (kycklingvingar & kycklinghalsar). Vill du hellre ge benmjöl är det 1 tsk per 2 hekto kött som gäller. Obs! Benmjölet ska vara av livsmedelskvalité.

  •  10 % Hjärta (Obs! Fryser du maten kan du öka denna procentsats eftersom näringsämnet taurin som finns riktigt i hjärta försvinner med tiden i frysen).

  • 5-10 %  Lever (Obs! Överdosera inte och välj helst lever från så unga djur som möjligt).

**---
**Ge gärna:   
Äggula

Undvik:

Potatis (för mycket stärkelse)

Lök i alla former (giftigt)

Kakao (mycket giftigt)

Rabarber

Spenat

Russin

Vindruvor
---

Om du följer ovanstående recept för råmat behöver du, så länge din katt är fullt frisk, inte tillsätta några vitaminer.

– Katter har ett stort B-vitaminbehov men det täcks av köttet. Det finns mulitvitaminpreparat för katt att köpa och skulle du vilja ge det så tänk på att inte överdosera levern i receptet.

En kastrerarad katt behöver äta 2-4 % av sin egen kroppsvikt. Fertila katter i extrema fall 9-10 % men oftast räcker det med 5-7 %.

– Det brukar inte vara några problem att få dem att äta lagom mängd av rå mat, säger Ulrika.

Vill du ge grönsaker som bukfylla räcker det med att råriva dem men om du ger dem för näringens skull måste de frysas eller syras först och sedan passeras för att katten ska kunna bryta ned dem.

– Maler du din mat så lämna helst några större bitar kött, gärna hjärta som brukar vara populärt. Tänk också på att inte bara köpa filéer utan variera bitarna. Brosk, senor och bindväv är bara bra och behövs som bulk för tarmarna så att katten inte får problem med tarmar och analsäckar.

[Mustangcab]
2/10/14, 12:55 PM
#32

# 31 Det behövs för näringen också. En djursköterska berättade för mig om en katt som kom in och som de röntgade som hela skelettet var urkalkat på. Den hade bra fått rått kött av sin ägare. Det gick att rädda den men det blev till att stoppa i den en mängder med vitaminer och mineraler och ändra födan.

Upp till toppen
Annons: