Annons:
Etikettmedlemspresentationer
Läst 2467 ggr
Yolo91
2014-01-28 22:02

Presentation Mållgan + Matte

Hejsan, kände att det var dags för en presentation. Jag heter Sandra är 22 år och kommer ifrån Nyköping, äger sedan tidigare en underbar huskatt som heter Nemi som bor kvar hemma hos min pappa. Eftersom kattlängtan var olidlig så bestämde jag och sambon för att bli med katt. Efter mycket läsande och letande  och pga att jag har en förkärlek för katten Gustav funderade vi start på en britt. Så vi åkte på utställning för att kicka och den vackraste katten där var en röd britt, sambon var därmed bestämd att katten skulle vara just en röd britt. Efter sökande och lite tips härifrån hittade vi vår katt Tawalli´s David Desrosiers (:

 I söndags (26e) hämtade jag hem världens underbaraste lilla Mållgan som han heter till vardags. Som är Red Spotted. Mållgan är tokig i sin Da Bird och älskar ost, och har en helt underbar personlighet (:

Annons:
Yolo91
2014-01-28 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mållgan 3 veckor (:

Yolo91
2014-01-28 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Trött Mållgan

Yolo91
2014-01-28 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hans underbara spottar <3

Mr Raja
2014-01-28 22:09
#4

Han är såååå söt. Jag har följt Mållgans uppfödares blogg och har sett massor av roliga bilder och filmer av honom. Jag gillar också röda katter"

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Tarotstollan
2014-01-28 22:14
#5

Jag är inte avundsjuk, inte det minsta, inte det allra minsta, inte alls någonting, inte absolut det minsta någonting…..😉!

Han är underbar, vilken liten sötis❤️!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Yolo91
2014-01-28 22:14
#6

#4 Ja det har varit helt underbart att få följa med honom från början. Från han var ett dygn tills idag, många härliga syskon har han också. Filmerna på dem är bara för underbara. Jag har en grej för choklad färgade också tycker din Raja är bedårande med sina stora ögon

Annons:
Mr Raja
2014-01-28 22:19
#7

4# gaaaaaaaaaaaaaaaaaaah *sätter i halsen"

NEVILLE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! NÄÄÄÄÄÄÄÄÄVIIIIIIIIIILLE

fan jag måste nog be att få byta nick lika förbannat

trots att han heter Raja i söndagsnamn

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Yolo91
2014-01-28 22:21
#8

#7 Haha förlåt visste att det var något från harry potter men kom verkligen inte på vad det var ;)

Mr Raja
2014-01-28 22:23
#9

#8 okey du är förlåten dårå

så här går det när man hittar på att byta namn
nå, jag får hålla alla i ett nackgrepp tills ni lärt er :-)

Men Mållgan, han ska heta Mållgan han, för det är hans tråd! :-)

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Skörbjugg]
2014-01-28 22:40
#10

Hej! Mållgan är jättesöt! Ser fram emot fler uppdateringar om honom. :)

[Mustangcab]
2014-01-28 23:00
#11

Åh vad roligt att läsa om Mållgan och att fick flytta hem  till er. Grattis 🌺

Själv hämtade jag en vit britt igår som jag kom hem med och han heter Ztilton😃

Yolo91
2014-01-28 23:17
#12

#10 och #11 tusen tack (:

#11 såg det! En riktigt tjusig en! ? Vad blir nästa färg ;)

Yolo91
2014-02-16 21:20
#13

2136 g väger Mållgan idag :). I morgon ska vi till veterinären för andra sprutan, min stora kille

Annons:
[Mustangcab]
2014-02-16 21:38
#14

Var han inte vaccinerad 2 gånger när du köpte honom?

Yolo91
2014-02-16 22:14
#15

Nej han var vaccinerad en gång :)

[Mustangcab]
2014-02-16 22:43
#16

Trodde att alla katter skulle vara vaccinerade 2 gånger innan de såldes.

Yolo91
2014-02-16 23:09
#17

Jadu det vet jag inget om. Vet att vi kunde bett om det. Men för min del spelar det ingen roll och det finns en risk med att vaccinera när de är små. Så han fick sin första samma vecka som vi hämta honom och han får sin andra i morgon :). Kanske ser lite olika ut mellan förbunden? Samt mellan varje enskild uppfödare? Samma sak gällande chippningen, det är inte heller en sån trevlig upplevelse när de är så små. Så eftersom Mållgan ska kastreras får han sitt chipp då :)

[Mustangcab]
2014-02-16 23:14
#18

Är han inte chippad heller?

[Kavring]
2014-02-17 08:03
#19

Jag vet att vissa har börjat vänta med vaccineringarna tills ungarna blir lite äldre, jag tror att det var nåt med att dom tar det bättre när dom växer till sig lite. Vissa har ju fått komplikationer av vacciner, men jag har förstått det som ovanligt. :) Verkar som din kille blir stor! :)

Mr Raja
2014-02-18 20:50
#20

Oj som han växer din stora lill-Mållgan! :-)

Har heller aldrig hört att man brukar vänta, ja om det inte gällt huskatter som inte ens fått första vaccineringen alltså. Men det har ju kommit nya regler i höstas (2013) om att man nu kan kastrera dem som mycket små så jag antar att det är lika bra att göra allt samtidigt då kanske?

Min uppfödare valde den smalare sprutan för chippet samt avdödat vaccin. Man brukar vanligtvis vänta några dagar med att låta kattungen flytta sen de fått andra vaccineringen så att de hinner hämta sig ifall de får "en släng" av det som de vaccinerats emot.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
[Mustangcab]
2014-02-18 20:52
#21

Jo det finns uppfödare som väntar men de säljer inte katten innan den är dubbelvaccinerad.

Yolo91
2014-02-18 21:15
#22

#19 och #20 Ja min Lilla stora Mållgan växer fort (:. Jag vet att det finns de som bara tar en och det är oftast för att de själva förlorat kattungar pga vaccin.

Hur som helst är älskade Mållgan vaccinerad. Sen sa hans vetrinär att han vill vänta med att kastrera tills testiklarna blivit större :), Mållgan var betydligt duktigare på sitt besök än vad Nemi brukar vara.

[Mustangcab]
2014-02-18 22:20
#23

# 22 Man måste ta 2 sprutor för att få ett fullgott skydd. Pga att den första sprutan ges då antalet maternala antikkroppar är tämligen stort då ungarna fortfarande diar.

http://www.sva.se/upload/Redesign2011/Pdf/Djurhalsa/Hund/Grundvacc_2009.pdf

Yolo91
2014-02-18 22:35
#24

Ja och mållgan har fått två sprutor?

[Mustangcab]
2014-02-18 22:53
#25

Innan han såldes? Läste du i länken vad det stod om vaccinationer och katter på sidan 53.

Mr Raja
2014-02-18 23:15
#26

Sandra, det är så att man ska ge sprutorna innan de flyttar till nya ägaren och det är inget som den nya ägaren ska be om. Sånt här är viktigt. Du har ju köpt din katt från en känd uppfödare så det borde inte vara problem men det lät så konstigt, det är därför frågorna kommer. 

 De raskatter som säljs bara för sällskap och ej ska gå i avel oavsett, kan uppfödaren fråga om man vill ha kastrerad numera innan leverans, eller dra av kostnaden på priset. Men vaccinering och chippning ska vara gjord innan, så man får med sig rätt katt till rätt stambok, liksom besiktningen ska vara gjord senast en vecka innan.

Men kanske har du och uppfödaren gjort upp om något annat vad gäller Mållgan som inte kommit fram tidigare innan du skrev att du skulle iväg och vaccinera och chippa en katt som borde ha varit det, enligt reglerna åtminstone. Du behöver inte berätta men det kan ju vara bra att veta varför du får frågor.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Yolo91
2014-02-18 23:21
#27

Jag har läst och står inget om att katten måste ha fått sin andra spruta innan den säljs. Mållgan har fått två sprutor. Vilket en katt ska ha och efter det ska en katt ha spruta en gång om året. Jag har alltså tagit mitt ansvar som kattägare att vaccinera min katt. Jag tänker även ta mitt ansvar som kattägare att kastrera och chippa min katt.

Annons:
Mr Raja
2014-02-18 23:51
#28

Att du har tagit ansvar är helt klart, men just detta är inte köparens sak, det är säljarens och därför blev det frågor. Det är INGEN som anklagar någon för något här så du vet, om du kände dig pressad ;-)  Du har inte gjort något fel alls, som sagt ni kanske har ett specialavtal av någon anledning och det blev kanske så här pga att han fick sin första spruta så sent eftersom det måste gå en tid mellan vaccineringarna. Konstigare än så är det nog inte.

Jag följde ju också de där kattungarna och jag vet att det står på uppfödarens hemsida att katten ska vara besiktad, chippad och vaccinerad samt ha 3 års doldafel försäkring etc,

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Yolo91
2014-02-19 00:24
#29

Vi fick alternativen från uppfödaren och vi har valt att göra såhär. Jag kan inte svara för om det är rätt enligt några förbund eller inte är min sak. Jag har fullt förtroende för Mållgans uppfödare som enligt mig är en helt undebar uppfödare, som har gett mig den mest underbara katten. Nu hittar jag såklart inte länken men har varit inne på en vetrinärs hemsida där de rekomenderar att första sprutan tas straxt innan flytt och den andra hos den nya ägaren. Därför tror jag precis som med kastrering att det finns olika åsikter.

Anledningen är att det känns som det som ifrågasätts är Mållgans hälsa. Han har precis som alla andra katter vaccinerad två ggr. För mig är det helt oväsentligt om det är jag eller hans uppfödare som åkt med honom till vetrinären. Jag har redan pratat med dig #25 om att det inte står i kontraktet att han är vaccinerad två ggr. Det är just därför det känns som att jag inte ska behöva förklara mig igen. De flesta av er vet vem uppfödaren är så jag skulle råda er till att istället fråga henne varför hon har dessa alternativ, om ni är intresserade.

 Jag är fullt medveten om vad som står på hemsidan, men det är det som står i kontraktet som är det vässentliga. Har varit i kontakt med uppfödare där det på hemsidan stått att kattungarna kastreras innan, men när jag själv pratat med dem har de sagt att om de känner förtroende för mig kan vi bestämma att jag kan höra av mig och berätta att kastrering skett.

Vi fick våra alternativ och har valt att chippa honom själva.  Hade vi valt det  hade han fått sin andra spruta och chipp. Det är därför ett val vi tagit själva. Efter att dessutom ha träffat syskonen och fått veta hur ont Mållgans egna syster tyckte att det gjorde. Samt att hon inte ville att man skulle röra nacken trots att det gått några dagar sen chippningen, så tycker jag att vi har gjort rätt val. Hon skulle ställas och behövde därför chippas. Mållgan ska inte ställas han är våran sjukt underbara sällskapskille. Som dessutom ska kasteras och då kan få sitt chipp smärfritt. Har ni dessutom läst hennes blogg så skrev hon att de kattungar vars ägare ville fick sina chipp. Så det är inget hon hymlar om heller.

Känner som sagt inte att jag vill ha någon debatt. Men vill avsluta med att jag deffinitivit inte blivit lurad då jag vet, vad jag själv skriver på. Mållgans uppfödare är enligt oss helt underbar. Vi tycker att de kändes bra att få alternativet speciellt då jag läst om kattungar som dött pga vaccinet. Jag tycker mer det säger att man är en ansvarsfull uppfödare som informerar och vill det bästa för sina kattungar. Med det avslutar jag det här.

Mr Raja
2014-02-19 00:39
#30

Jättebra skrivet, tycker då jag. Tror ingen annan hade en debatt heller, utan då var det precis som jag trodde, att ni hade en egen deal och jag tror inte någon tror att du blivit lurad heller :-)

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Yolo91
2014-02-19 01:11
#31

#30 har även fått frågor via meddelande därför jag kände att jag ville förklara för alla och även sätta punkt. Uppskattar verkligen era tankar och åsikter :). Men jag hoppas även att ni respekterar mina val. Jag har vaccinerat och jag har honom försäkrad, han är min guldklimp och jag vill bara honom det bästa :) Appråpå annat. Kastrering : känns som det finns så många olika bud där. Vissa som säger att man ska göra det när dem är små, Mållgans vetrinär som prata utifrån kirurgisk synpunkt och som sa att de inte gör försen vid 6 månader tidigast men de som avgör är testiklarnas storlek. Sedan de som menar att man bör vänta tills de är minst 1år för utvecklingens skull. Känner mig allmänt försvirrad

Mr Raja
2014-02-19 01:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Jag har alltid kastrerat hankatterna vid 6 månader om kulorna sitter på plats då. Jag har ingen aning om vilket som är bättre men ska inte katten hållas fertil så r det ingen ide att vänta längre tycker då jag.

Var kattvakt åt Kasper i helgen, tror han väger nästan 10 kilo.
En helt vanlig lat maskulin och mysig utehuskatt som kastrerades vid 6 månader.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Kavring]
2014-02-19 04:32
#33

Angående kastrering så har man alltid utgått från forskning på hundar och vad som är bäst för dem. Nyligen slopades det att katter inte får kastreras innan 6mån, eftersom det inte var baserat på fakta. Från 3 månader går jättebra. Många säger också att utvecklingen inte blir hämmad, även om hanen kanske får något mindre kindpåsar ex.

Upp till toppen
Annons: