Annons:
Etikettpyssel
Läst 1514 ggr
Mr Raja
1/6/14, 7:19 PM

Rymmas med kattmöbler på mindre ytor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till admin. Blev osäker på vart jag skulle posta. Lägger detta under Pyssel, även om det handlar om möbleringsprojekt - flytta om det blev fel ********

Jag bor litet och det gäller att få plats med kattens klösmöbler och andra aktiviteter, därför är lika bra att väggar och tak också kan räknas som kvadratmeter. Jag har letat lite i forumet men inte sett någon tråd om hur kattfolk inreder. Mustangcab gjorde en klösträdstråd som man kan titta i för att få lite tips om vilka det finns och var.

Om ni andra har lyckats med smarta "kattmöbleringar" på mindre uttrymmen eller kanske är på gång med att fundera ut såna så får ni gärna dela med er av era tips känner jag som behöver mer inspiration snarast! :-) Att det FINNS väggupphängda möbler och sådant vet jag redan, men det hade varit roligt att se foton på era lösningar etc. Själv tänkte jag göra om mina sängdraperier till en katt-trapets eftersom det förmodligen är lika bra :-)

OBS. Det är INTE jag som ritat bilden, men när jag sökte efter en "köpes" hittade jag en beskrivning över hur man kan sy en egen Katt-trapets själv, och bilden är tagen från den hemsidan >>> http://bjermo.se/katt-trapets

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
[Kavring]
1/6/14, 8:09 PM
#1

Tycker tråden ligger bra i den här kategorin. ^^ Jag har ett takhögt klätterträd, med två stora Ikea "Malm"-byråer på vardera sida, som katterna gillar att sitta på och leka med. Sen har vi klöspålar här och där, men mycket plats i fönster. Katterna liksom gillar att kunna röra sig på olika ställen. De gillar bl.a att sätta sig i bokhyllorna eller hoppa upp ovanpå dem. Mitt bästa tips är att försöka inreda så katterna kan på ett säkert sätt komma upp på möbler man känner att de kan vara på och att ge dem plats i fönster m.m. :)

[Kavring]
1/6/14, 8:09 PM
#2

Kan försöka lägga upp ett foto någon dag. :)

[Mustangcab]
1/6/14, 9:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Du behöver inte inreda så mycket för katt. De katter jag har ligger på våra möbler😃 Fleeceplädar som är lätta att tvätta använder jag. Sen ligger de i sängarna också😂Någon som undrar hur jag får plats med 3 britter hos mig?

LinaLj
1/6/14, 10:43 PM
#4

Här använder jag dörröppningen mellan köket och hallen som klösträd. Jag har tagit bort dörren där eftersom luftvärmepumpen sitter i hallen. Jag har dessutom ett hus där takhöjden är max 2 och 10 så det är svårt att hitta golv till tak träd som går in. 

Jag har därför köpt på mig billiga dörrmattor på IKEA som jag sedan häftat fast från ca 30 cm och uppåt på dörrkarmen. Där akn de både klösa ordentligt och klättra lite.

[Kavring]
1/6/14, 11:16 PM
#5

#4 Praktiskt och "kvadratsmart" (som man säger på IKEA) ;)

[Mustangcab]
1/7/14, 11:10 AM
#6

Ja heltäckande mattor är väldigt smart. Det hade vi i hallen och köket innan vi satte upp panel.

Annons:
Mr Raja
1/11/14, 2:13 AM
#7

#1 Det är ungefär så jag har tänkt, att göra olika ställen som man kan ta sig till via väggar och tak. Det låter nog mer avancerat än det är, för det handlar ju om "inte nudda golv" på nåt vis, och att ha egna ställen/revir för katten. På det sättet hoppas jag också att kunna få ha mina grejer någorlunda ifred och kunna njuta av synen av en lekande kisse.

#3 Nej, de flesta behöver nog inte möblera särskilt för katter, det vet jag väl ;-) Men JAG behöver kattmöblera smart nu nr jag ska ha innekatt(er) i en liten hyresrätt med öppen planlösning där varenda centimeter räknas.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Skörbjugg]
1/11/14, 6:57 PM
#8

Jag förstår precis ditt problem. Jag och sambon + 2 (snart 3) katter har flyttat till en liten 2:a på 42 kvm. Det gäller att komma på hur man vill ha det för att de ska vara nöjda.

Om jag ska vara ärlig verkar katterna mer nöjda nu med omgivningen än när vi bodde på 79 kvm (i en 3:a).

Katter sägs ju gilla att kunna ha uppsikt över omgivningen, men blir uttråkade om de kan se allting från ett enda ställe. Därför kan det vara bra att möblera så att de måste förflytta sig lite för att kunna "ha koll" överallt 🙂

Upp till toppen
Annons: