Annons:
Etikettproduktrecensioner-och-tips
Läst 2149 ggr
[Kavring]
12/20/13, 2:40 PM

Recension: Schampo Espree Bright White

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

_Ibland behöver man tvätta sin katt, kanske för att det är nödvändigt - men jag tvättar framförallt min(a) katt(er) när det är utställning på gång.
_

Inför en utställning skall ju katten vara ren och fräsch, men också ha den rastypiska pälsstrukturen som står i rasstandarden. En brittisk korthår skall alltså ha en "krispig" päls (nästan lite sträv) och så ska den vara tjock. INTE silkig. Läs mer om pälsvård innan utställning här.

Jag har använt ett av de mest lättåtkomliga schampona på marknaden: Espree Bright White Cat Schampoo. Det utlovar vita pälsar att få upp lystern. Färgen på schampot är starkt ljusblått, och det luktar starkt parfymerat av något som förmodligen skall påminna om blomsterängar.

För att använda schampot gnussar du in lagom mängd på blöt päls, för att sedan skölja rikligt och länge så att schampot försvinner ur pälsen. 

Resultatet har blivit detsamma de gånger jag använt schampot: ingen märkbar skillnad, det är knappast så att katten gnistrar av vitt efter tvätt. Men pälskvaliteten är helt ok, väldigt mjuk de första dygnen för att sedan repa sig och bli krispig igen.
Katten luktar lite tantparfym (sk. blomsteräng) vilket jag egentligen inte uppskattar, men man kan inte få allt.

BETYG: 3/5
- Ett HELT OK schampo
- Tyvärr håller den inte riktigt vad som "utlovas" (pälsen blir inte Bright White)
- Lite obehaglig doft, enligt mig

Annons:
Mr Raja
12/20/13, 5:02 PM
#1

Så bra med en schampotråd.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Mustangcab]
12/20/13, 5:51 PM
#2

Själv använder jag Zemic kattschampo som jag köpt på Maxi. Det doftar i princip ingenting och innehåller Aloe Vera, Allantoin (det har en lugnade inverkan på huden dvs inte på katten i sig😃) och vitamin B5 och påstås var miljövänligt. Katterna blir helt klart renare av det.

Mr Raja
12/20/13, 6:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag skulle också vilja ha en schampo-sort som passar min katts pälskvalité när det r dags för utställning

Nyfiken: Hur stor skillndad är det på schampo mellan djur och människor egentligen? Jag personligen har långt (människo)hår som inte går att reda ut om jag inte använder ett väldigt bra balsam.  

Och jag minns den gången jag blev tvungen att akutskura av Klöz (bilden), en långhårig huskatt jag på sant räddade från min (i övrigt älskade) bror som var helt ointresserad av pälsvård. Klöz hade fått panikdiarre under en bilresa som vanligt men den här gången så var hela han en enda stor bajssmet. Jag tog första bästa jag fick tag i på badkarskanten med den sprattlande hankatten i näven - gulsåpa. Pälsen blev blank och fin. Han luktade jättegott efteråt.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Mustangcab]
12/20/13, 6:29 PM
#4

Det är rätt stor skillnad på människoschampo och för katter så det är nog bäst att hålla sig till rätt sort. Sen finns det sorter som inte är så bra för människor heller. 

Även jag har långt hår som trasslar sig om jag inte använder balsam, numera måste jag dessutom använda hårolja för att det är  så torrt. Jag kan tillägga att det är vare sig permanentat eller färgat och inte är det är grått heller😃

[Kavring]
12/20/13, 7:29 PM
#5

Håller med #4 - om man inte orkar ta reda på ph-värden m.m så rekommenderar jag att köpa schampo för hund/katt. För långa pälsar finns conditioner också, det har man på INNAN schampot för att pälsen ska bli bra. :)

Mr Raja
12/21/13, 2:22 AM
#6

Balsam före schampot? Det visste inte jag. Britten har ju inte lång men massor av tjock päls - använder ni balsam till den?

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
[Skörbjugg]
12/21/13, 4:45 AM
#7

#5 vaf- Ska man ha balsam innan? Inte undra på att det tog så lång tid att skölja rudi innan hans utställning!!! *garvar*

[Kavring]
12/21/13, 9:46 AM
#8

#6 Nej det behövs inte på kort päls, särskilt inte eftersom brittens päls INTE ska vara mjuk och silkig, den ska vara krispig/sträv med "stuns" i. :) #7 Men jag sa ju det 1000 ggr till dig innan… -.-"

[Mustangcab]
12/21/13, 10:49 AM
#9

# 8 😂

[Skörbjugg]
12/21/13, 2:28 PM
#10

😞😃

Upp till toppen
Annons: