Annons:
Etikettproduktrecensioner-och-tips
Läst 11729 ggr
Mr Raja
12/17/13, 5:01 PM

Dammsugare och annat inom städ för djurägare

Jag letade online efter tips på en bra dammsugare och jag till sist valde den som Susanne Hellman tipsade om på sin blogg, som hon själv köpt och testat. (Jag lägger den i ett eget svarsinlägg bara för att få en haschtagg :-) )

Jag vet att det finns fler än jag som är ute efter att få tips om hur man enklast hanterar "städsituationen" hemma med att få bort envist katthår och kunna hålla hygienen kring låda och matplats beroende på vart man har dem så jag startar den här tråden så kanske vi kan hjälpas åt med både konkreta köptips likaväl som vettiga alternativ.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
Mr Raja
12/17/13, 5:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har investerat i en Bosch Zoo'o ProAnimal med påse. Jag bor i en liten lägenhet och just därför behöver jag extra bra städgrejer känner jag. Är inte typen som orkar hålla på att städa jämt även om det kanske skulle behövas periodvis, därför beslöt jag mig för att satsa ordentligt på bra städ och hygienprodukter nu när jag ska ha katt igen eftersom lägenheten är en öppen planlösning med sovalkov.

Detta är en av de få husdjursanpassade dammsugarna som finns på marknaden och jag förväntar mig mest från "allergi-filtret" och rotormunstycket. Jag har bara haft den någon vecka och jag testar den fortfarande. (Så om nån annan här har en likadan så berätta gärna vad du tycker också)

När man packar upp den så är det meningen att man ska sätta fast det där bionicfilterlocket som ligger i den grå påsen själv, det höll jag på att missa. Det byter man tydligen ut nån gång per år. 

Den är ganska så bekväm att hantera tycker jag, långt teleskopskaft och man kan välja på kort och lång lugg likaväl som sugstyrka men först fick jag problem med tyngden på röret eftersom jag är van vid en liten lätt rackare från Rusta (deras 199krs modell) innan jag kom på att jag inte behövde rycka bort munstycket och trycka in dammet manuellt, lite åt gången. Boschen suger upp sånt alldeles själv ;-)

Det går inte att komma under min låga soffa med det roterande golvmunstycket, men det hade det inte gjort med nåt annat heller… och sladden är ganska mjuk och kan bängla lite när det ska snurra in.

Sladden är på 15 meter förresten. Dammsugaren suger bra, ljudet är okey och mjukt liksom, själva maskinen är smidig att dra rut på även i ett litet uttrymme och det roterande munstycket låter, det får man räkna med. De andra munstyckena har jag inte provat ännu. Kan ta det en annan gång nr jag kommit på vad som funkar bäst på klösträdet.

Den kostade mig 2700kr på Elgiganten nu i december 2014, och jag tror att det finns fler återförsäljare finns lite här och där men då vet jag inte priset.  På länken till Bosch så står det att de har ett rekommenderat utpris på 3500 ungefär.

Filter och påsar kostar inte så där jättemycket mer än några andra på marknaden förekommande dammsugare. Jag tror att de sa att ett pack gick på ungefär en hundring.

Det här kopierade jag från Bosch hemsida.

Extra grundlig städning av djurhår och exceptionellt låg energiförbrukning tack vare CompressorTechnology och AirTurbo systemet

Långt fogmunstycke som når hörn och skrymslen

Tvättbart HEPA-filter: fångar upp partiklar, renar luften och gör dammsugaren idealisk för allergiker

Animal 360™-paket med kraftfulla matt-, möbel- och parkettmunstycken - Lätta att rengöra och specialdesignade för djurägare

Reducerar obehagliga lukter genom det interna Bionic-filtret

http://www.bosch-home.se/produkter/dammsugare/golvdammsugare/BSGL5ZOOO3.html?source=browse

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Kavring]
12/17/13, 11:41 PM
#2

Jättebra tips och recension! Kan inte vänta på att läsa om hur du upplever effektiviteten att få bort katthår! :)

[Skörbjugg]
12/18/13, 10:05 AM
#3

Jättebra tips, som #2 sade. Ett annat bra tips är en svamp som jag har köpt på grizzly zoo. Den är jättebra för att ta bort katthår från t.ex. soffor, filtar, katträd etc med. Eftersom den är så "mjuk" och "gummiaktig" drar den med sig pälsen från tyg etc på ett mycket bra sätt. För att rengöra den sköljer man den med ljummet vatten och lite tvål.
Den heter "Magic Coat Hair Remover" och jag betalade ca 80 kr för den. Klicka HÄR för att läsa mer om den på Grizzly Zoo.

Mr Raja
12/18/13, 12:54 PM
#4

#3

Tack. Den hade jag inte sett för den låg under hundprodukterna. De kallar den Lupus-svampen såg jag.

Har du testat skillnaden på lupus-svampen och en diskhandske? Det hade varit intressant att veta hur stor skillnaden är egentligen. De vanliga gula handskarna är i gummilatex, men det finns ju vanliga gummi också.  

(Jag köpte min kattlåda från Grizzly Zoo, den kom som ett skott! De startat en kundklubb nu också såg jag nu).

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Mustangcab]
12/18/13, 6:50 PM
#5

Vi har en centraldammsugare som är placerad i garaget och som blåser ut luften utomhus😃Dessutom luftburen värme så vi byter luft varannan timme. Men jag har inte lyckats få kontroll över städsituatinen ännu. Vill jag ha det får jag nog skaffa nakenkatter😂

Mr Raja
12/18/13, 7:26 PM
#6

hahaha försök inte hörröduru retstickan. #5 Ja jag vet att jag skrev "kontroll över städsituationen", Snobbigt värre, men det är fan sant att det är det man vill ha när man har förlorat den! :-) - och ett måste för mig som vill kunna förlora mig i dagar i mina olika projekt. Jag vill snabbt och smidigt kunna få bort katthår och damm så att även folk som är känsliga för katthår kan komma förbi och hälsa på en stund om jag vet att de är på väg. Att reta mig på att grejerna inte funkar när jag faktiskt anstränger mig det är något i alla fall jag inte vill lägga på listan för saker som ska fungera mer än bra och det fort.

Alla som har katt vet att det ligger katthår under folien när man öppnar smörgåsmargarinspaketet för första gången ;-) Och har man inte tumlat handdukarna så är det på egen risk man torkar händerna på dem innan man sätter in linserna.. Man kan ju börja karda kattullen och göra kläder till nakenkatter men kontroll över städsituationen - DET är grejer det ;-)

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
[Mustangcab]
12/18/13, 8:39 PM
#7

# 6 Det finns även där efter man  tumlat dem - åtminstone här😃

Mr Raja
12/18/13, 8:53 PM
#8

#6

*skrattar gott*

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Skörbjugg]
12/18/13, 10:20 PM
#9

Haha, så sant som ni säger. Katthår är helt omöjligt ibland. Jag brukar kunna fiska ut långa silkiga strån från ragdollen ur näsan 😮 det är… mycket äckligt. 🤪

Men som svar på din fråga, Mr Raja: Jag tror att en diskhandske funkar bra för att ta bort katthår med (aldrig provat, däremot med en fuktad disktrasa) men svampen är väldigt bekväm att hålla i/dra på mattor etc med. Jag tycker att den drar med sig håret väldigt bra också, så man får håret i en liten (eller stor ibland också) rulle/tuss när man är färdig. :)

[Kavring]
12/18/13, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag har också den där svampen, den är jättebra! Har också införskaffat mig en slags klädborste, istället för kläd-roller som förstör känsliga kläder med sitt klister. ☝️

Superbra att ta bort envist katthår från jobbyxorna eller tröjan.

Den finns bl.a. på Supercat.se

[Skörbjugg]
12/18/13, 10:48 PM
#11

#10 ja, såna är jättebra! Klister är bättre till vissa grejer medan den där typen av borsten är överlägsen i andra. Man behöver värsta verktygslådan bara för att få bort katthår 🤪(skojar såklart)

[Mustangcab]
12/19/13, 5:32 PM
#12

Jag fuktar mina händer och drar, det funkar också

Mr Raja
12/20/13, 1:22 PM
#13

#10 Jag har en liknande borste som jag köpte för en femma för flera år sen på Kronan, Luleås återvinningsmarknad. Man kan klicka på den och då "vänder" sig borsten åt andra hållet. Man skulle kunna säga att den är vänster och höger-hänt.

Den är verkligen hur bra som helst.  Om vintrarna när de helst vistades inne brukade mina två vita huskatter som jag hade då, färga om min sin del av min bordellröda plyschsoffa till en exklusiv kattdunsvit nyans. De tog sin roller som konstnärligt nys-skapande på stort allvar, därför låg alltid den här borsten redo på v-rumsbordet, tillsammans med fjärrkontrollerna till TVn. Får väl ta och plocka fram den igen gissar jag…

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
Mr Raja
12/20/13, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

OM DEN HÄR TRÅDEN - LÅNGT "MELLANINLÄGG" OM STÄDNING NÄR MAN HAR PÄLSDJUR.  (DET GÅR GIVETVIS ATT HOPPA ÖVER) :-)
Jag vet inte hur många som kommer att bry sig om att läsa den här tråden, eller ens ta den på allvar men jag tror att alla kattägare ägnar tid åt svära över omkringflygande katthår, kattsandsspår och blötmatsklet ;-)

Själv är jag en tant som, trots att jag jobbat med alla möjliga sorters städ förr i världen, allt från fjällhotell och flygplatser till hemliga bilprovningsanläggningar och restaurangkök, fortfarande häpnar över hur stökigt och dammigt det blir när jag inte städar hela tiden! Int´ids jag det!

Jag tänker högt här… Jag tror att det här med städmetoder, städgrejer och rengöringsmedel är nåt vi glömmer att prata om som djurägare. Oftast blir det bara när man klagar över allt hår. Kanske tror man att alla vet hur man håller rent bara för att alla vet att det är bra om man gör det. Det är helt fel. Min erfarenhet är att det finns många som faktiskt "inte ser" hur skitigt de har hemma (stökigt är inte samma sak) och/eller att man heller inte vet vad man kan använda för verktyg och rengöringsmedel för att lyckas - utan större ansträngning dessutom. Toaholken är ett sånt exempel. Kattlådan ett annat.

I det senaste numret från hyresgästföreningen hade de en katt-special och jag läste om hur kattägare har misslyckats med att hålla rent efter sina katter. Visserligen handlade det mest om kattpiss som hade satt sig i golv och väggar och vilka kostnader det blev för värden, men jag gissar att om man (oavsett orsak) struntar i att ta itu med urinstank och kattskitshögar så är även resten av hygienen kring katterna åt helvete. En väninna till mig har en liten uppfödning med Devon. I hennes hus bodde det en man som hade tappat kontrollen över sitt kattbestånd pga sjukdom gissar jag. Polisen konfiskerade till sist hela hans kattbestånd utom ett par stycken tror jag, och även hundarna efter att grannarna i evigheter krävt att det måste bli slut på stanken. Han blev så klart tvungen att flytta (och jag hoppas han fick hjälp) honom och saneringen tog flera månader. Inne hos väninnan luktade det ingenting. Det var på Hertsön i Luleå. Edit: Han hade 77 katter och 2 hundar. Han skyllde på att han inte haft råd att kastrera dem om man ser till vanvården men jag nämner det uitifrån att han inte hade hållt rent. 

När jag läste en tråd om kattannonser på blocket i en annan "ifokus-grupp" tänkte jag på alla de tjejer och killar som skaffar sin första katt när de flyttar hemifrån eller som ett slags gulligt första babyprojekt när de flyttar ihop. Många verkar inte är beredda på hur mycket katthår de kan bli tvungna att leva med på sina partykläder, nyinköpta ikeasoffor och gymväskor. Visst är det lätt att skratta åt dem som klagar i efterhand, men varför? Den gulliga katten har ju blivit ett irriterande och tidskrävande städproblem - och hamnar nu på blocket för omplacering pga en flyktig bortförklaring om tidsbrist eller så åker de och avlivar katten för att slippa vänta på att få iväg den 

Som sagt var - och med risk för att ha skrivit en alldeles för långrandig text, oavsett anledning och om vi föredrar att städa ofta eller bara ibland - jag tror att det är himla bra att delar med oss av våra samlade knep om hur man förebygger och håller efter våra katter. Så! Åter till tråden.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Mr Raja
12/20/13, 4:06 PM
#15

Jag tyckte det var extra "kul" att varningen för katten och katthår är ett PROV

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Mustangcab]
12/20/13, 6:24 PM
#16

Läste skrattande ditt inlägg. Själv har jag vuxit upp med katt och min mor arbetade som sjukvårdsbiträde på ett sjukhus där senare även jag började arbeta och dit hörde även städningen.

Det är otroligt vad en enda katt kan smutsa ned bl.a med hår. Själv hade jag från 7 års ålder en vit katt i 18 år.

Jag har dessvärre varit på ställen där man inte varit så noga med städningen och katterna trivs inte heller då man inte rengör deras toaletter. Det första jag gör på morgonen är att rensa toaletter. Nu får mina katter vistat utomhus och de har två toaletter ute på altanen och en toalett ute i rastgården. Men det är varmare inomhus har jag förstått.😃

Min man och jag brukar säga att vi inte har något  damm i huset men väl katthår, speciell från en av britterna😃Ett råd till folk med katter är att ha filtar som katterna ligger på som är lätta att tvätta. Det är huset fullt av här.

AnaD
1/7/15, 12:20 PM
#17

Jag har en kattpensionat och "ramlade" över din tråd och iFokus. Så nu är jag med ;) Jag har 2 stycken Nilfisk, båda ur "Power" serien, en Allergy och en P40 (tror jag utan att gå titta :P) Hur som helst.. påkostade och inte imponerade. nu efter några år. Den ena stänger av sig själv eller vill inte stänga av. Den andra dra in slädden själv och med sånt ryck att den kommer ur vägkontakten själv. Oftast när man stå typ halv vägs upp för trappan. Påsarna är rätt stora MEN utrymme i maskinen är liten så de fylls inte helt. Jaja kan fortsätta. Hur som helst nu ut efter 2 stycken nya en till huset och en till pensionatet.  De ska vara tyst gående, i alla fall den i pensionatet och super bra med kattsand och katthår. Allt andra tips är spännande! Undrar hur det gå med Boschen du beskrev om i början???

contrast
1/7/15, 7:35 PM
#18

En duschskrapa eller fönsterskrapa, ja en såndär skrapa med gummikant är super på att få bort hår från mattorna :)

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

Mr Raja
3/24/15, 2:10 PM
#19

Sweeper

#18 skrapa låter vettigt.

Jag gjorde ett impulsköp på Djurmagazinet och köpte en sån här Sweeper, med gummipiggar och teleskopskaft (199 kr) för att kunna ta hår, päls, grus etc på  mattor och soffan och annat när jag inte ids dra fram dammsugaren! Jag har glömt prova den kom jag på nu…

Impulsköp som sagt var ;-)

http://danoxizoo.ebutiken.nu/golvskrapaborste-gummi-teleskopskaft-sweeper-p-788.html

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Mr Raja
3/24/15, 2:22 PM
#20

#17 Jag är jättenöjd med min ProAnimal från Bosch och kan verkligen rekommendera den. Att den har sånt här hepafilter är kanon också. Det luktar fräscht vad man än dammsuger dessutom. I varje fall tycker jag det.

Mitt nästa större planerade köp för hygienens skull kommer att bli en Kärcher ångtvätt av något slag. Har en väninna med katteri som är jättenöjd med sin,  en modell som man kan fylla på vatten under tiden.  Jag tror att de ligger på ca 3000 kr inklusive lite tilläggsgrejer. Men det får nog bli till nästa år (2016) tror jag.  Jag kommer att skaffa hund igen och då verkar det som en bra idé med en egen ångtvätt.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
Upp till toppen
Annons: