Annons:
Etikettpyssel
Läst 4390 ggr
Mr Raja
2013-12-17 16:16

Tillverka kattgrejer av sånt man redan har

Tänkte att det kunde vara roligt med en inspirationstråd för kattpyssel. Jag tror att det skulle vara kul att göra lite egna kattgrejer, inte bra köpa nytt vilket är riktigt kul :-) men ofta känns rätt onödigt.

Min symaskin bara står i en garderob sen flera år, det är ju inte klokt. Och när jag tänker efter, vad ska jag egentligen med alla de där tygerna som ligger och bara ligger i garderoberna i form av gardiner, dukar, plädar, täcken och en massa annat som helt klart skulle gå att tillverka något annat av.

Borde det gå att tillverka en hel massa av de här absolut livsnödvändiga kattprylarna själv?

Nån som har förslag? Och kanske har fotat sån de redan har lyckats tota ihop?

:-)

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
LinaLj
2013-12-17 16:34
#1

Om man har gamla lakan som man inte använder så kan man riva dem i remsor och sedan virka leksaker av dem. De håller i evigheter och tål tuffa tag. Har man sådana där små gallerbollar med bjällror i så kan man virka in en sådan i leksaken. Funkar lika bra att föra störra leksaker till hundar på samma sätt.

Sockar som är slitna eller där ena socken kommer bort (jag har ett sockätande monster här hemma tror jag 😉) Så kan man fylla sockan med vadd eller trasor och kattmynta och sy igen. 

Har man en gammal tröja som inte passar eller som man inte gillar kan man göra en kattbädd. Man börjar med att sy igen halsringningen och muddarna på ärmarna. Stoppa ärmarna med vadd eller trasor och även överdelen av tröjan. Sy en rak linje från ena armhålan till andra. Stoppa resen av tröjan och sy igen nertill. Sy ihop armarna så de blir en ring och sy sedan fast ringen mot den nedre delen av tröjan. 

Jag är ganska pysslig av mig 😇

Mr Raja
2013-12-17 17:45
#2

#1 Pysselmoster!

Å vad jag vill lär mig att virka. Jag har sett att det finns jättetjocka virknålar, är det såna man använder till lakan. Det där med tröjan verkar intressant. Du har inga bilder?

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

LinaLj
2013-12-17 18:20
#3

Jag använder nål 5-6 beroende på hur breda remsorna är och kvaliten på lakanen. 

Ingen bild på tröjsängen tyvärr men jag hittade en film på youtube, hon gör lite annorlunda än vad jag gör, men resultatet blir ungefär det samma :)

Här är en bild på Teddy som leker med en stoppad strumpa: 

En suddig bild på virkad boll:

[Kavring]
2013-12-17 23:39
#4

Temporära leksaker som större bollar av tejp, med klistret utåt, är roliga och lite läskiga tycker katterna. Men man måste ha dem under uppsikt, så de inte äter upp tejpen. Kartonger är förstås populära, man kan skära ut små hål i en vanlig brun kartong, så det finns titthål. Går att göra alla möjliga små slott eller kojor av kartong! Katterna skriker Hallelulja! ;) Skosnören är också kul, man kan fästa små bjällror i änden av skosnöret :)

LinaLj
2013-12-17 23:47
#5

#4 Du fick mig att minnas den absolut bästa hemmagjorda leksaken av alla: Sugrör ihopbundna i en bunt med ett snöre. Världens roligaste grej….

Mr Raja
2013-12-18 13:50
#6

SÅ KUL!
Det här blev ju en jättebra tråd på direkten känner jag. Det är ju inte bara katterna som behöver aktiveras heller, det gör vi också!

#3 LinaLj
Ja titta vad kul de kan ha med en liten hemifylld strumpa! Och sugrör - jag har en hel bunt som bara ligger!

Vilken snygg boll! Jag måste lära mig virka i vinter! Och túsen tack för videon med hur man kan göra en liten tygkorg av en tröja, det är ju faktiskt hur enkelt som helst! Varför har jag inte tänkt på det?

#4 Kavring. Det där med att göra tillfälliga kartonghus är helt klart underskattat. Man kan ju göra väldigt smarta saker som håller över tid också, om man lägger ner lite extra tid.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
[Kavring]
2013-12-18 16:36
#7

Jag älskar kattbädden LinaLj länkade! Fantastiskt! Hur hittade du den? :)

LinaLj
2014-01-01 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Idag tillverkade jag en kattbädd av en tröja som min mamma så snällt donerade. Får hem två stödkatter på lördag så jag behöver få fram lite kattsaker. Men snälla mamma var här med en hel hög av tröjor som hon inte använder. Hon fick en kopp kaffe och pavlova tårta som tack. Nu får de iaf korgar att ligga i och av kragar och liknande blir det små stoppade leksaker men hemodlad kattmynta.  

#7 Hittade den tack vara någon av de många pysselgrupperna jag är med i på fb.

[Kavring]
2014-01-01 21:40
#9

Snyggt! Hade inte kunnat tro att det var en tröja från början. Ska det vara tjocktröjor?

LinaLj
2014-01-01 21:49
#10

#9 Nej det går bra med vilken långärmad tröja som helst. Men det blir ju extra mysigt med tjocktröjor, speciellt i ett gammalt hus som jag har.

[Mustangcab]
2014-01-01 22:34
#11

Verkligen snygg, dessvärre så vägrar mina katter att ligga i just denna typ. Jag vet inte hur många jag köpt och fått ge bort😭

[Kavring]
2014-01-02 10:43
#12

#10 Ja då låter det som om det är något som jag kan ta mig för också! 😃

#11 Det är det eviga problemet som djurägare, att få djuren att uppskatta sakerna som FAKTISKT är gjorda för bara dem. 😂

[Skörbjugg]
2014-01-02 17:47
#13

#8 sjukt stilig kattbädd, det får måste jag säga. Hade inte heller trott att det där kunde vara en gammal tröja. 😃

Annons:
LinaLj
2014-01-02 18:29
#14

Tackar tackar. Fördelen är att man kan ta sig till myrorna eller något sådant och välja och vraka bland alla snygga och billiga tröjor och få den färg och stil man vill.

#11 Känner igen problemet. Teddy älskade sin säng från ÖB med fuskpäls i. Men så var den utsliten och jag gjorde en sådan här säng åt honom. Han låg inte i den. Efter en vecka köpte jag en pläd där ena sidan är sådär fluffig och la i. Det dög inte det heller. Köpte en nästan lika dan som sängen från öb fast av annat märke (för jag hade naturligtvis glömt var jag köpt den första). Den dög inte den heller. Som tur var så sprang jag på den modellen som det skulle vara på öb. Köpte tre stycken på en gång så jag hade två i reserv. Då var allt så bra och Teddy var lycklig.

[Mustangcab]
2014-01-02 22:56
#15

Mina föredrar våra möbler😃

Mr Raja
2014-01-02 22:58
#16

# Hemodlad kattmynta?

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

LinaLj
2014-01-02 23:05
#17

#16 Japp kattmyntan löper vild i mina rabatter på baksidan av huset. Fick en liten tuva av grannen första året jag bodde här och nu har den slingrat sig så den nästan funderar som marktäckande i hela rabatten. 

Speciellt en grannkatt brukar liga och rulla runt där och bli hög som ett hus. Men för det mesta verkar det som att katter föredrar när det är torkat.

Mr Raja
2014-01-02 23:32
#18

#17 hahaha så roligt. Kan man köpa frön eller plantor överallt eller?

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

LinaLj
2014-01-02 23:44
#19

#18 Ja det ska gå att få tag i på de flesta ställen. Om inte annat så har impecta.se fröer. Man ska bara vara försiktig för de sprider sig som ogräs 😃

Mr Raja
2014-01-02 23:47
#20

Tack! Ska kolla upp detta snarast. Alla grejer man köper nuförtiden verkar det ju förlja med kattmynta.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
Mr Raja
2014-01-02 23:58
#21

Hur man gör en bädd av kartong och tyg med limpistol.
Inspiration som tusan. På engelska men det är ju momenten man vill se.

Hittade filmen på Youtube, lade på bloggen och skrev att jag skulle köpa limpistol. På julafton kom tomten med en plus en burk med limstift. Panduros limpistol kostar ca 200 kr och stiften gick på lika mycket, men det följer med två stycken med pistolen. Vet ej hur länge ett stift räcker men det beror ju på vad man ska göra förstås

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Mr Raja
2014-01-03 00:12
#22

Den här enkla kuddbädden kunde jag inte släppa ur tankarna sen jag sett den. Inget syande alls. Man behöver inte ens mäta eller nåt om man nu inte vill, bara att klippa och knyta. Och det där med vadd eller kudde i spelar ingen roll heller tycker jag, man kan ju fylla på med ihopknycklade reklamblad eller gamla lakan och göra låååånga somman knyter fast på fönsterbänken och göra flera "snygga" som man har i soffan. 
Min hund frös väldigt mycket de sista åren så jag köpte alltid på mig några extra när jysk, rusta och såna reade ut dem för en 10 styck och bytte ut dem i bilen som hade börjar lukta hund, så nu har jag en massa såna liggande som jag tänkte göra bland annat den här typen av bäddkuddar av.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Kavring]
2014-01-03 11:14
#23

Spännande, kommer du testa göra bäddarna sen? :)

Upp till toppen
Annons: